عرفان پور خبر داد؛

برگزاری هشتمین دوره شعر جوان انقلاب با حضور هزارمتقاضی

برگزاری هشتمین دوره شعر جوان انقلاب با حضور هزارمتقاضی به گزارش كادو دونی مدیر دفتر مؤسسه شهرستان ادب از حضور بیشتر از ۱۰۰۰ متقاضی شركت در هشتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی آفتابگردان ها اطلاع داد.



به گزارش كادو دونی به نقل از مهر، نشست خبری تشریح برنامه های «هشتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی» امروز شنبه ۱۹ بهمن با حضور علی محمد مؤدب مدیر مؤسسه شهرستان ادب، محمدمهدی سیار مدیر دفتر پژوهش و هنر این مؤسسه، میلاد عرفان پور مدیر دفتر شعر و علی داوودی شاعر و كارشناس فرهنگی این مؤسسه برگزار گردید.
عرفان پور در این جلسه خبری توضیحاتی درباره این دوره های آموزشی عرضه داد و اظهار داشت: دوره آموزشی آفتابگردان ها با هدف شناسایی و تربیت نسل نو شاعران معاصر ایران به وجود آمد. ما با برگزاری ۷ نوبت این دوره آموزشی، دنبال تربیت نسلی بودیم كه در چارچوب شعر، به بیان گفتمان انقلاب اسلامی، اخلاق و معنویت بپردازند. مؤسسه شهرستان ادب این اتفاق را زمانی شروع كرد كه بخش آموزش در شعر ایران با خلاء روبرو بود و جریان شعر انقلابی هم گرفتار غربت شده بود. این دوره ها توانست نسل جدیدی را طی سال های گذشته وارد جریان شعر كشور كند كه هر كدام از آنها در نقاط مختلف ایران، اتفاقی تازه را رقم زدند.
وی در ادامه با اشاره به اینكه هدف اصلی از برگزاری این دوره آموزشی استعدادیابی است، اظهار داشت: ما از سال ۸۹ تابحال بیشتر از ۱۰۰۰ شاعر نوجوان و جوان را تربیت كرده و از این دوره ها فارغ التحصیل داشته ایم.
مدیر دفتر شعر مؤسسه شهرستان ادب، به برنامه های دوره هشتم دوره آموزشی شعر جوان اشاره نمود و اظهار داشت: ۱۰۶۵ نفر جهت شركت در این دوره آموزشی ثبت نام كردند كه از میان آنها ۱۳۱ نفر انتخاب شدند. تعداد افراد شركت كننده در این دوره نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است. در نهایت از ۱۳۱ نفر بعد از طی مراحل استعدادیابی، برترین ها انتخاب خواهند شد. نكته قابل توجه در این است كه میانگین سنی حاضران ۲۴ سال است و در بین آنها شاعرانی از تمامی استان های كشور حضور دارند.
وی همینطور به برگزاری سه اردوی چهار روزه آموزشی برای حاضران در این اردو اشاره نمود و اظهار داشت: فعالیت دوره آموزشی آفتابگردان منحصر به این دوره ها نبوده و در تمام طول سال به شكل تلفنی، مكتوب و مجازی، ارتباط ما با شاعران برقرار خواهد بود.
عرفان پور در ادامه به مبحث «یاری گری» بعنوان یكی از محورهای فعالیت این دوره از اردوی «آفتابگردان ها» اشاره نمود و اظهار داشت: این مورد در دو محور حضور شاعران در حوادث مختلف كشور و دستگیری آنها از مردم صدمه دیده، مورد توجه ما است.
این شاعر در بخش دیگری از این نشست خبری، به خروجی های دوره «آفتابگردان ها» طی سال های گذشته اشاره نمود و اظهار داشت: از میان بیشتر از ۱۰۰۰ فارغ التحصیل این دوره های آموزشی در ۷ فصل گذشته ۲۵ عنوان مجموعه شعر انتشار یافته كه ۶ مجموعه، برگزیده یا نامزد جوایز ادبی هم شده اند. همینطور فارغ التحصیلان این دوره ها پیشرفت های قابل توجهی در عرصه تولید سرود و موسیقی انقلاب اسلامی به دست آورده اند.
در بخش دیگری از این نشست، علی محمد مؤدب مدیر مؤسسه شهرستان ادب، اظهار داشت: انقلاب ما در برهه فعلی در آستانه رسیدن به قله های بلندی در تمام حوزه ها است. اما همیشه دشوارترین لحظات، همین لحظات رسیدن به قله است. دشواری هایی كه این روزها بخصوص در حوزه معیشت، خودش را نشان میدهد یا در صحنه های فرهنگی و ادبی، در این دسته تقسیم بندی می شود. هراس ها همیشه در بلندترین نقاط و در انتها صعود، خودشان را نشان می دهند كه ما را ناامید كنند. اما باید بدانیم آنچه در این لحظات باید پررونق تر از همیشه باشد، حوزه انقلاب، فرهنگ و رسانه است.
وی اضافه كرد: آنچه نباید در این برهه سقوط كند، جریان فرهنگ انقلاب اسلامی است؛ جریانی كه كلمات ما را میان داری می كند. متأسفم كه باید بگویم نگاه به فرهنگ، علیرغم شعارهای موجود نگاه عمیقی در جامعه ما نیست درحالی كه باید در سخت ترین شرایط مانند امروز، فعال ترین بخش در میدان باشد. امكان دارد ما نتوانیم در حوزه های اقتصادی و سیاسی، كارآمدی لازم را داشته باشیم اما آنچه در این میان می تواند میدان داری كند، فرهنگ است. شوق فعالیت فرهنگی را باید زنده نگه داشت نه آنكه به مجرد آنكه كار سخت شد، نخستین چراغی كه خاموش می نماییم، چراغ فرهنگ باشد.
مدیر مؤسسه شهرستان ادب افزود: ما كوشیده ایم تا در همین دوران سخت برای ادبیات همچنان پرانرژی و پرامید كار نماییم و با علمداری این بخش، به قله صعود نماییم. ما شاهد بوده ایم كه در یك سال قبل به سبب شرایط سخت كشور، خیلی از مجموعه های فرهنگی تعطیل شده اند. متأسفیم كه باید بگوییم دراین زمینه غفلت وجود دارد؛ امیدواریم این وضعیت تغییر كند و به این باور برسیم كه فرهنگ است كه می تواند ما را در نبردهای بزرگ تمدنی پیروز كند.
مؤدب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری هشتمین دوره «شعر آفتابگردان ها» اظهار داشت: این دوره آموزشی تلاشی برای فضاسازی در حوزه شعر و آموزش شاعران انقلاب اسلامی است كه از یك دهه پیش شروع شده و امیدواریم تا سال های آتی هم ادامه پیدا كند. این اتفاق در دوره های گذشته آن مورد تائید رهبر معظم انقلاب اسلامی هم قرار گرفته است و ایشان در دو پیام شفاهی به آن اشاره كرده اند.
وی همینطور با اشاره به شهید قاسم سلیمانی هم اظهار داشت: بارها و در مناسبت های مختلف آرزو می كردیم كه ایشان به سبب محبتی كه به همه ما دارد، بتواند بخشی از وقتش را هم در حوزه فرهنگی خرج كند. جامعه ما امروزه بیشتر از هر چیز نیازمند محبت است و این گوهری است كه در وجود ایشان حضور داشت و به كار فرهنگ می آمد. درواقع با شهادت ایشان، شخصیت وی توانست به صورت جدی وارد میدان فرهنگی شود و به فعالیتهای مستقیم در این حوزه بپردازد. از لحظه ای كه شهدا خونشان بر زمین می ریزد و اسحله شان بر زمین می ماند، گویی آنها قلم را بعنوان سلاح در دست می گیرند. امیدواریم ادبیات ما بتواند با الهام از محبتی كه در وجود این شهید و سایر شهدای مدافع حرم وجود دارد، راهش را به پیش ببرد.
محمدمهدی سیار هم در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: دوره آموزشی آفتابگردان ها برای هر كسی كه قدر شعر را در حیات مادی و معنوی ما می داند، همانند فرایند جستجوی طلا است؛ اتفاق كم نظیر در طول حیات ادبی ما كه هشت سال تداوم پیدا كرده است. دوره آموزشی هم به شاعران ایرانی و هم فارسی زبانان توجه دارد. خود ما هم كه بعنوان مدرس در این عرصه ها حضور می یافتیم، همیشه تلاش مان بر این بوده كه چیزی یاد بگیریم.

1398/11/19
22:56:40
5.0 / 5
4123
تگهای خبر: آموزش , ادبیات , انتشار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است