توصیه رییس سازمان حج به زائران اربعین:

سریع تر به كشور برگردید

سریع تر به كشور برگردید به گزارش كادو دونی رئیس سازمان حج با اشاره به استقبال گسترده از مراسم اربعین و كمبود امكانات در مرزهای عراق و سایر شهرهای این كشور، به زائرین سفارش كرد: بعد از زیارت عتبات سریعتر به كشور بازگردید.


به گزارش كادو دونی به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی رضا رشیدیان كه الان در عراق به سر می برد، با بیان این كه استقبال هموطنان از سفر به عتبات عالیات در اربعین امسال جهش فوق العاده ای داشت، اظهار داشت: در مراسم اربعین سال قبل حدود ۲ میلیون نفر در سامانه سماح ثبت نام كردند و در نهایت بیشتر از ۲ میلیون زائرین ایرانی در این سفر معنوی حضور بهم رساندند اما امسال این آمار افزایش قابل ملاحظه ای داشته و تا كنون بالغ بر ۳ میلیون و ۵۴ هزار و ۷۴۶ نفر در سامانه ثبت نام كرده اند.

دو و نیم میلیون نفر تاكنون در پیاده روی اربعین شركت كرده اند
وی اضافه كرد: تا كنون بالغ بر ۲ میلیون و ۴۵۹ هزار نفر از زائرین ایرانی از راه چهار مرز زمینی و حدود ۷۳ هزار نفر از مرز هوایی وارد عراق شده اند و حركت زائرین ایرانی همچنان ادامه دارد.
رشیدیان با اشاره به وضعیت مرزهای خروجی كشور اظهار نمود: قطعا حضور مردم به صورت زمانبندی شده از مسیرهای متعدد، قابل مدیریت و خدمات دهی است و در این راستا از قبل برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است اما این حضور و استقبال گسترده از یك مرز می تواند مشكلاتی را در خدمات رسانی ایجاد كند.
به گفته او تابحال بیشتر از یك میلیون و ۳۷۶ هزار ۹۰۰ زائر از راه مرز مهران وارد عراق شده اند. پس از مهران بیشترین جمعیت زائر خروجی با رقم ۶۴۵ هزار و ۹۸۷ نفر مربوط به مرز شلمچه و هم مرز چذابه با ۲۷۹ هزار و ۲۸۰ زائر است. از مرز خسروی هم تا كنون ۱۱۲ هزار و ۴۲۶ زائر ایرانی به مقصد عتبات خارج شده اند.
وی با بیان این كه مرزها همچنان با ازدحام جمعیت مواجه می باشد، تصریح كرد: این تعداد گسترده زائرین به صورت طبیعی نیازمند زیرساخت ها و خدمات لازم است حال آنكه زیرساخت های عراق قابلیت پاسخگویی به این جمعیت و نیازهای گسترده آنها را ندارد و باید در این راستا اطلاع رسانی و اقدامات لازم مورد توجه قرار گیرد.
رشیدیان اظهار داشت: از آغاز افزایش حجم جمعیت در پایانه مرزی مهران، اهتمام ویژه ای برای خدمات دهی مناسب به آنها انجام شد، چنانكه پس از افزایش جمعیت ضمن اعزام تیمی از مدیران سازمان، از امكانات داخل كشور در آن سوی مرزها استفاده كردیم.
وی ادامه داد: از روز گذشته هم آمبولانس های اورژانس با تجهیزات كامل پزشكی در آن سوی مرز مهران در داخل خاك عراق استقرار یافته است.
رشیدیان اظهار نمود: همینطور طی هماهنگی با معاون وزارت نیرو برای تامین آب بسته بندی مورد نیاز زائرین، ایستگاه های آب معدنی در زرباطیه دایر و فعال شد و امكاناتی هم برای راهنمایی زائرین بوجود آمد.
رییس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: شناسایی مسیر تردد زائرین و استفاده از نیروهای مردمی عراق برای نقل زوار همچون مباحثی است كه برای این مرز در حال انجام می باشد تا كمك های لازم برای ساماندهی حركت این جمعیت عظیم صورت گیرد.
وی اضافه كرد: برای مدیریت مسائلی از این دست، اگر از قبل برای حضور زائرین زمانبندی لازم به لحاظ ورود و مسیرهای تردد آنها انجام و مدت اقامتشان محدود و حداكثر ۵ روز می شد با عنایت به زیرساخت های موجود در مرز بخصوص در داخل عراق این جمعیت به نحو مناسبتری مدیریت شده و خدمات مناسبی به آنها داده می شد.
رییس سازمان حج و زیارت كه در جریان سفر به عراق، بازدیدی از سامرا و نجف داشت، حضور زائرین ایرانی را علاوه بر نجف اشرف در شهر سامرا فوق العاده گسترده دانست و بیان كرد: متولیان و خدام حرمین عسگریین در سامرا حضور این حجم جمعیت زائر را كم نظیر می خواندند، حضوری كه از جانب زائرین ایرانی توام با معرفت و اخلاق است و زیارتی توام با حضور قلب و معنوی را به دنبال دارد.

پول نقد همراه داشته باشید
رشیدیان یكی از مشكلاتی كه زائرین در جریان سفر به سامرا و برخی دیگر از شهرها و یا هنگام ورود به خاك عراق دارند را همراه نداشتن پول كافی دانست و اظهار داشت: دستگاه های ATM ایرانی در بیشتر شهرهای عراق وجود ندارد. زائرین هنگام سفر پول نقد كافی برای حمل و نقل و مانند آن داشته باشند.
او این توضیح را افزود: بخش عمده جابه جایی زائرین در داخل عراق توسط ناوگان حمل و نقل این كشور انجام می شود، بخصوص زائرین پس از عبور از مرز باید با این وسایل حمل و نقل تا نجف بروند و در سامرا هم همین مبحث حاكم است، ازاین رو زائرین باید وجه نقد لازم را همراه داشته باشند.
وی ادامه داد: در این میان یكی از اشكالات موجود در سامرا و هم مرزها، تفاوت زیاد و افزایش افسار گسیخته نرخ های حمل و نقل پس از افزایش جمعیت زائرین ایرانی از جانب خودرو های عراقی است. در این رابطه در دیداری با سفیر كشورمان در عراق خواستار پیگیری این مورد از مقامات عراقی برای نظارت و كنترل بر این شرایط شدیم.

كودكان خردسال، افراد بیمار و كهنسال به سفر اربعین نروند
او در ادامه با اشاره به ازدحام جمعیت در ایام آتی در عراق و مسیرهای كربلا و نجف سفارش كرد: زائرین از همراه آوردن كودكان و هم افراد بیمار و یا كهنسال و افراد دارای مشكلات جسمی ـ حركتی و غیره در این شرایط اجتناب كنند.
او همینطور سفارش كرد: زائرین پس از زیارت عتبات سریعتر به كشور بازگردند چونكه زیرساخت های عراق ظرفیت خدمت رسانی به این جمعیت را ندارد.

كمبود آب در نجف
رشیدیان بیان كرد: مردم عراق خالصانه همه داشته های خویش را برای پذیرایی از زائرین اباعبدالله به كار گرفته اند اما زیرساخت های حمل و نقلی و جاده ای این كشور پاسخگوی نیازهای این حجم گسترده جمعیت نیست و هم اینك شاهد بروز كمبود آب در نجف هستیم.



1398/07/21
19:49:57
5.0 / 5
4302
تگهای خبر: خدمات , رمان , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است