رحیمی مطرح كرد؛

فرهنگستان مسئول زبان فارسی می باشد

فرهنگستان مسئول زبان فارسی می باشد به گزارش كادو دونی پژوهشگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: همه مسئولیت زبان فارسی را مرتبط با نهاد فرهنگستان می دانند در حالی كه این مسئولیت های خطیر با تعداد اندك كارشناسان گروه واژه گزینی تناسب ندارد.



به گزارش كادو دونی به نقل از مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با عنوان «آیا زبان فارسی در خطر است؟» با حضور حسینعلی رحیمی پژوهشگر گروه فرهنگ نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدرس دانشگاه و احسان عباسلو پژوهشگر، نویسنده، منتقد و مدرس ادبیات داستانی دانشگاه از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.
در ابتدای این برنامه، عباسلو با اشاره به اینكه وجود تعامل و تفاوت، تهدید هم به همراه دارد، اظهار داشت: این مورد در مسائل فرهنگی نمود بیشتری پیدا می كند. زیرا فرهنگ ها بر هم تاثیر می گذارند و زبان به عنوان عاملی برای تعامل و ارتباطات از این خطر مصون نیست. خطر نابودی تمام زبان ها را تهدید می كند. همانطور كه بر مبنای آمار یونسكو تا سال ۲۱۰۰، از حدود ۷هزار زبان دنیا كمتر از ۵۰ درصد باقی خواهد ماند.
این پژوهشگر ادبیات فارسی زبان را به عنوان یكی از مهمترین فاكتورهای هویت فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: ما ناگزیر به یافتن معادل هایی هستیم كه در عین رساندن معنای مورد نظر، هویت ما را هم حفظ كند. ازاین رو دغدغه و نگرانی وجود دارد. فرهنگستان زبان فارسی و نهادهای مربوطه باید به دنبال المان ها و فاكتورهایی مانند راحتی در نوشتار و گفتار باشند كه به كار بردن یك واژه را در طول زمان افزایش داده است و آنها را صدمه شناسی كنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تاثیر اقلیم بر از بین رفتن یك زبان اشاره كرد و اظهار داشت: خشكسالی در یك منطقه سبب افزایش مهاجرت و به تبع آن از بین رفتن خیلی از لهجه و گویش ها و به وجود آمدن گویش ها و زبان های خاص می گردد چون كه یك زبان زمانی تولید می گردد كه تعداد گویشگرهایش قابل اعتنا باشد.
در بخش دیگر این برنامه، رحیمی اظهار داشت: زبان فارسی در تاریخ در معرض نابودی و صدمه های مختلف از جمله تاثیر زبان عربی بوده است اما آن دوران را طی كرده است. امروزه بیشترین خطر از جانب زبان انگلیسی است. تنها زبان فارسی در معرض تهدید قرار ندارد، بعضی از زبان ها مقاومت بیشتر و برخی وادادگی بیشتری در برابر خطرات دارند. از جانب دیگر زبان برپایه تغییر شرایط محیط، زمان و مخاطبان خود متحول می گردد كه پس از اینكه در زبان تثبیت شدند به عنوان تغییر مورد قبول قرار می گیرد.
پژوهشگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی جدی ندانستن خطرات را بزرگترین تهدید زبان فارسی دانست و اظهار داشت: همه مسئولیت زبان فارسی را مرتبط با نهاد فرهنگستان می دانند در حالی كه این مسئولیت های خطیر با تعداد اندك كارشناسان گروه واژه گزینی تناسب ندارد.
رحیمی همینطور اظهار داشت: بودجه فرهنگستان در مقایسه با نهادهای فرهنگی كه مسئولیت بسیار كمتری نسبت به فرهنگستان دارند بسیار ناچیز است و كوچكترین مشكلات اقتصادی كشور سبب در تنگنا قرار گرفتن نهادهای فرهنگی كشور می گردد.
 

1396/07/22
18:13:33
5.0 / 5
5270
تگهای خبر: فرهنگ , ادبیات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است