یك هفته با كتاب؛

چالش های تابعیت نجیب مایل هروی و اتمام طولانی ترین رمان فارسی

چالش های تابعیت نجیب مایل هروی و اتمام طولانی ترین رمان فارسی به گزارش كادو دونی اطلاعیه وزارت ارشاد درباره مسئله تابعیت ایرانی نجیب مایل هروی و آخر نگارش طولانی ترین رمان فارسی همچون مهم ترین خبرهای حوزه كتاب و نشر در این هفته بودند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: تعداد رویدادهای مهم این هفته حوزه کتاب و نشر، کم است و آخرین هفته خرداد را در حالی پشت سر گذاشتیم که گزارش اخبار برگزیده «یک هفته با کتاب» ۸ عنوان است. در حالیکه تعداد خبرهای گزارش مشابه در هفته گذشته، ۱۰ عنوان بود.
گزارش این هفته در حوزه بین الملل، دو خبر اعلام نامزدهای جایزه تیکستون و اعلام برگزیده جایزه والتر اسکات را در بر می گیرد. در زمینه رویدادهای داخلی هم دو خبر، مربوط به انتشار فراخوان جوایز و رویدادهای ادبی هستند.
مهم ترین و شاید چالشی ترین رویداد این هفته مربوط به اخباری است که درباره تابعیت نجیب مایل هروی هستند. در این حوزه اول خبر گزارش را داریم که درباره اطلاعیه وزارت ارشاد در اینباره است. بازشدن تالارهای مطالعه کتابخانه ملی به روی مخاطبان و آخر نگارش طولانی ترین رمان ایرانی از دیگر خبرهای این گزارش هستند.
در ادامه گزارش مرور خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر را در آخرین هفته خرداد ۹۹ از نظر می گذرانیم. ماجرای تابعیت نجیب مایل هروی و توضیحات وزارت ارشاد
روز سه شنبه این هفته برخی رسانه ها خبر از خودسوزی پسر نجیب مایل هروی پژوهشگر افغانستانی ادبیات فارسی که مقیم ایران است، به علت مشکلات اقامتی پدر داده بودند. این خبر و حاشیه های مربوط به آن، سبب شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه ۲۸ خرداد اطلاعیه ای در این حوزه منتشر کند. به این ترتیب، برپایه اطلاعیه وزارت ارشاد، تابعیت مایل هروی پذیرفته شده و در مرحله ابلاغ به مراجع مرتبط می باشد.
بازشدن تالارهای مطالعه کتابخانه ملی
از سه شنبه این هفته ۲۷ خرداد، امکان استفاده از تالارهای مطالعه کتابخانه ملی با حفظ چارچوب های بهداشتی و تمهید شرایط مناسب محقق شد. این، دومین مرحله از بازگشایی این کتابخانه بعد از انتشار کرونا است و مرحله اول ۱۷ خرداد انجام شده بود. بدین سان بعد از ۳ ماه بسته بودن، تالارهای مطالعه کتابخانه ملی به روی اعضای این کتابخانه گشود شد.
پایان نگارش و انتشار طولانی ترین رمان ایرانی جلد دوازدهم رمان «جاده جنگ» نوشته منصور انوری این هفته توسط انتشارات سوره مهر چاپ شد و به این ترتیب، طولانی ترین رمان ایرانی و برنده جوایز ادبی جلال و کتاب سال به پایان راه نگارش رسید. برپایی نمایشگاه مجازی کتاب سوره مهر آئین افتتاحیه غرفه مجازی انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران با عنوان «انتهای راهروی ۲۷» روز یکشنبه این هفته با حضور عبدالحمید قره داغی مدیرعامل انتشارات، علی اسکندری مدیر روابط عمومی و امین نادری مدیر سوره مهر الکترونیک (سما) با حضور خبرنگاران در محل انتشارات سوره مهر برگزار گردید. در این نمایشگاه مجازی ۲ هزار جلد کتاب عرضه می شود.
انتشار فراخوان جشنواره دانشجویی سه تاک
فراخوان اولین جشنواره دانشجویی کتاب سه دقیقه ای «سه تاک» که برگزاری مسابقه کتابخوانی مجازی «سه دقیقه با سعدی» را اول تیر ۱۳۹۹ آغاز می کند، روز یکشنبه این هفته توسط انتشارات جهاددانشگاه منتشر گردید.
انتشار فراخوان جمع آوری خاطرات روزهای کرونایی بانوان
انتشارات تلاوت آرامش وابسته به مؤسسه فرهنگی هنری خیبر، بعنوان ناشر تخصصی حوزه زن، خانواده، حجاب و سبک زندگی، با مشارکت مجمع ناشران انقلاب اسلامی این هفته مبادرت به انتشار فراخوان جمع آوری خاطرات روزهای کرونایی بانوان کرد. این فراخوان در ۵ محور منتشر گردید که جزئیات آن در خبر انتشار یافته در مهر، قابل مطالعه است.
معرفی نامزدهای نهایی جایزه تیکستون
این هفته، اسامی ۶ فینالیست راه یافته به دور نهایی جایزه رمان جنایی سال ۲۰۲۰ تیکستون اعلام گردید. این جایزه بعنوان مهم ترین جایزه رمان جنایی انگلیس و ایرلند شناخته می شود.
معرفی برنده جایزه والتر اسکات
کریستین دوایر هیکی نویسنده ایرلندی بعنوان برنده یازدهمین دوره اهدای جایزه والتر اسکات که به بهترین اثر تاریخی سال اهدا می شود، شناخته شد. وی این جایزه ۲۵ هزار پوندی را برای نوشتن رمانی با عنوان «سرزمین باریک» از آن خود کرد که درباره ازدواج دو هنرمند است.

1399/03/30
21:31:08
5.0 / 5
2694
تگهای خبر: آرامش , ادبیات , انتشار , اهدا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است