در نشست هم اندیشی اخوت و حمایت  از تنوع دینی در مشرق مطرح شد؛

برای سردار سلیمانی مسلمان و مسیحی فرق نمی كرد

برای سردار سلیمانی مسلمان و مسیحی فرق نمی كرد به گزارش کادو دونی خامه یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان اظهار داشت: سردار سلیمانی هرجا که تروریسم حضور می یافت، حاضر می شد تا مانع اشغال آن مناطق توسط تروریست ها شود و برای او تفاوتی میان مسیحی و مسلمان وجود نداشت.



به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، به مناسبت شروع سال نو میلادی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان ضمن ملاقات و گفتگو با رهبران دینی مسیحی و تبریک سال نو میلادی، ارسال کارت پستال های تبریک به شخصیت های مختلف مسیحی، با همکاری مرکز هم اندیشی «الربوه»، مرکز گفتگو و توسعه نشست ادیان و فرهنگ ها، انجمن تحولات، نشستی حضوری و مجازی با عنوان «هم اندیشی اخوت و پشتیبانی از تنوع دینی در مشرق» با حضور تعدادی از دانشمندان، نخبگان، علما و فرهیختگان با گرایش های مختلف دینی و مذهبی، برگزار کرد.
در این هم اندیشی ابتدا فیلم کوتاهی درباره وضعیت اجتماعی مسیحیان در ایران به نمایش در آمد و سپس حجت الاسلام و المسلمین حسین شحاده ضمن خیر مقدم به تمام حاضران و اندیشمندان به این نکته اشاره نمود که در مقابل تمام شبکه های ماهواره ای که برای ایجاد فتنه فعالیت می نمایند، هیچ شبکه ای را برای ایجاد گفتگو میان ادیان و مذاهب مشاهده نمی نماییم. مشکل از اختلافا موجود میان ادیان نیست بلکه مشکل از سیاست های نظام های فاسد و مستبد است که دست به ایجاد فتنه و شر می کنند.
وی ادامه داد: باید ببینیم از کدام رخنه ها توانسته اند وارد شوند و تروریسم و تجزیه را میان امت ما ایجاد کنند. آنها نفرت را میان ما رواج داده اند تا تند روی و نژادپرستی و کینه توزی را رواج دهند.
شیخ شحاده همینطور با تاکید بر این نکته که بحران معرفت دینی و اوهام پردازی سبب شد تا فتنه میان ما ایجاد شود. نظام اجتماعی و سیاسی از هم گسیخته شده و نتیجه اش طایفه گری سیاسی شده است و همین مساله طمع دشمنان را نسبت به نفوذ در بین امت ما افزایش داده است.
وی در انتها به نحوه پشتیبانی از تنوع دینی و مذهبی در مشرق اشاره نمود و اظهار داشت: ما بدون پذیرش آزادی طرف مقابل و دادن حق اختیار به دیگران در حق انتخاب دین نمی توانیم از تنوع گرایی حمایت نماییم و جز با تقویت نظام های مختلف برای پیشگیری از طمع ورزی دشمنان چنین کاری رخ نخواهد داد. بنابراین امتی که نتواند از سرزمین، منافع و ثروت های خود حمایت کند از تنوع هم نخواهد توانست حمایت کند.
اسلام تکمیل کننده مسیحیت بوده و در تعارض با آن نیست
در ادامه عباس خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان ضمن اشاره به تنوع دینی در مشرق اظهار داشت: اسلام تکمیل کننده مسیحیت بوده و در تعارض با آن نیست. مسیحیان ایران با سابقه چند صد ساله در ایران، دارای تمام حقوق شهروندی مساوی با دیگر هموطنان خود بوده و از احترام برخوردار می باشند. امام خمینی از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و در نوفل لوشاتو در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت مسیحیان ایران اظهار داشت: آنها آزادند و مانند دیگر ایرانی ها با عدالت کامل با آنها رفتار خواهد شد.
وی اضافه کرد: بیشتر از پنجاه کلیسا در تهران و سیصد کلیسا در دیگر نقاط کشورمان وجود دارد و مسیحیان به صورت آزاد مراسم دینی خویش را برپا می کنند. تمام مدارس مسیحیان که خیلی از آنها در دوران شاه تعطیل شده بود بعد از پیروزی انقلاب بازگشایی شدند. و باید گفت مسیحیان در تمام فعالیتهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری و ورزشی حضوری فعال دارند. از حضور در مجلس شورای اسلامی گرفته تا حضور در میادین ورزشی و عرصه های فرهنگی و هنری کشور.
خامه یار سپس ضمن اشاره به امار شهدای مسیحی در هشت سال دفاع مقدس که دوشادوش برادران مسلمان خود از مرزهای کشور دفاع کردند به موادی از قانون اساسی کشورمان که از حقوق اقلیت های دینی دفاع و حمایت می کند اشاره نموده و به مساله تنوع دینی بعنوان یک قدرت مهم و اساسی در همزیستی پرداخته و اظهار داشت: در روند پیشرفت معرفتی کشور نمی توان از وجود تنوع دینی و همزیستی میان ادیان و مذاهب بی نیاز باشیم و ما چندین دهه از این امر دفاع کردیم و من در ایام اخیر با تمام بزرگان مسیحیت در لبنان ملاقات هایی داشتم و با تمام قدرت از وجود همزیستی دفاع کرده ایم و هزینه آنرا هم پرداخت کردیم.
رایزن فرهنگی کشورمان همینطور به نقش سردار سلیمانی در دفاع از امنیت مناطق مختلف اشغال شده توسط داعش و آزادسازی آن شامل مسلمان نشین و مسیحی نشین اشاره نموده و اظهار داشت: سردار سلیمانی هرجا که تروریسم حضور می یافت، حاضر می شد تا مانع اشغال آن مناطق توسط تروریست ها شود و برای او تفاوتی میان مسیحی و مسلمان وجود نداشت.
وی در انتها اظهار داشت: وجود همزیستی دینی یک لزوم اجتماعی بوده که ما پای بند به آن هستیم و بی تعارف هزینه سنگینی را به خاطر آن پرداخت کرده ایم. دفاع مقدس بهترین شاهد و گواه بر این همزیستی و تنوع می باشد.
باید همزیستی، وحدت ملی، آشتی و زندگی مشترک را احیا کنیم
سپس کمال بکاسینی مدیر مرکز هم اندیشی "الربوه" ضمن اشاره به نیاز کنونی جامعه به نشست و گفتگو، اظهار داشت: ما باید همزیستی، وحدت ملی، آشتی و زندگی مشترک را احیا نماییم. ما ملتی واحد با آینده ای مشترک هستیم که باید در کنار یکدیگر بنشینیم با تاکید بر خداوند، ارتباط مشترک، جهت داشتن زندگی مشترک داشته باشیم.
وی در انتها اظهار داشت: باید از تنوع دینی محافظت نماییم. مفاهیم مشترک را کنار هم بگذاریم و در کناریکدیگر قرار بگیریم چون که منطقه ما در شرایط سختی قرار دارد. آینده ما یکسان است بنابراین از تنوع، آزادی و حضورمان در کنار یکدیگر باید حمایت نماییم.
در ادامه سراسقف جورج صلیبا، دبیر کل هم اندیشی نشست ادیان، اظهار داشت: از برگزار کنندگان این نشست تشکر می کنم. نشستی ویژه است. از خصوصیت های انسان نشستن در کنار یکدیگر و گفتگوست و همین گفتگوهاست که ارزشها و اصول را نمایان می سازد.
وی سپس به بیان خاطره حضور خود در ایران پرداخت و اظهار داشت: در دیدار از ایران، کشوری که مسلمان و شیعه است، باید بگویم که بعد از برگزاری انقلاب اسلامی توسط امام خمینی در این کشور خیلی از مسیحیان درباره سرنوشت خود، نگران بودند و بسیاری هم به کشورهای دیگر مهاجرت کردند، اما بعد از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه مسیحیان نسبت به سیاست جمهوری اسلامی ایران تغییر نمود و مشاهده نمودند که سیاست جمهوری اسلامی ایران با سیاست دوران شاه به صورت کامل نسبت به مسیحیان متفاوت بوده و بسیار شرایط برای آنها بهتر شده است. بنابراین خیلی از مسیحیان به بستگان خود سفارش کردند که به کشورشان بازگردند.
سراسقف جورج صلیبا در انتها به خاطره دیدار خود با امام خمینی و امام خامنه ای اشاره نموده و اظهار داشت: در ملاقاتم با امام خمینی و بعد از ایشان امام خامنه ای، و دیگر مسؤلان، تعامل آنها را کاملا انسانی و با احترام دیدم و امیدوارم خیلی از کشورهای عربی از این رفتار خوب جمهوری اسلامی ایران با مسیحیان و اقلیت ها الگو بگیرند و امیدوارم این گونه نشست ها ادامه یابد.
اسلام رسالت های آسمانی را تکمیل کننده یکدیگر معرفی کرده است
سپس شیخ زیاد الصاحب، عضو شورای شرعی اسلامی، ضمن تشکر از برگزار کنندگان نشست، ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد ایمان به تمام انبیا و رسالت های آسمانی اظهار داشت: هدف تمام رسالت های آسمانی سعادتمند کردن انسان ها بدون توجه به گرایش ها و طوایف آنها بوده است و مسیحیت و اسلام به خدای واحد، قیامت و عمل صالح جهت دست یابی به بهشت ایمان دارند.
وی اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم به مسیحی ها اشاره نموده و آنها را نزدیک ترین پیروان ادیان آسمانی به مسلمانان معرفی نموده است؛ اسلام مدافع حضرت عیسی و رسالتش مانند دیگر پیامبران بوده و مناقض آنها نیست بلکه از پیروان تورات و انجیل خواسته که به آموزه های دینی خود عمل کنند.
وی در انتها اظهار داشت: خداوند از همه می خواهد که با تمام وجود به دین آسمانی خود عمل کنند و اسلام رسالت های آسمانی را تکمیل کننده یکدیگر معرفی کرده است بنابراین اگر به مسیح ایمان داشته باشی و به اسلام گرویدی به این معنا نیست که دست از ایمان به مسیح برداری بلکه کامل کننده آن خواهد بود.
برادری دینی فراتر از هر اخوت دیگری است
در ادامه سامی ابو المُنی، رئیس جمعیت عرفان توحیدی درزی ها، ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی کشورمان به علت برگزاری این نشست در چنین شرایط سختی اظهار داشت: ما بر پشتیبانی از تنوع دینی در مشرق تاکید می نماییم، چون که همگی در یک کشتی که همان کشتی انسانیت است سوار هستیم، بنابراین باید مراقب یکدیگر باشیم تا به ساحل نجات برسیم.
وی اضافه کرد: ما به دنبال نقاط مشترک هستیم. برادری دینی فراتر از هر اخوت دیگری است. و باید به همان سخن امیرمؤمنان امام علی اشاره کنم و بر آن تاکید کنم که انسان ها یاید همانند یکدیگر از نظر خلقت هستند و یا برادر دینی با یکدیگر هستند. برادری در مراتب مختلف قرار دارد، چه از نظر برادری نَسَبی و چه از نظر معنوی یا مذهبی و یا... باشد. برادر دینی در عمل و کار و توجه به اهداف مختلف است که باید در مقابله با چالش ها ایجاد می شود.
سامی ابو المنی در ادامه اظهار داشت: تنوع دینی در سرزمین ما باید با نگاه مثبت مورد توجه قرار گیرد، از نظر اعتقادی، اجتماعی و تمدنی باید مورد توجه قرار گیرد. و باید از یکدیگر محافظت نماییم و این همان جوهره برادری است.
وی در انتها اظهار داشت: از اخوت باید بدون هرگونه تعصب دفاع کرد همان گونه که شیخ الازهر و پاپ چنینی کردند. باید نگاهی انسانی داشته باشیم و همزمان مراقب دشمنان و تروریسم باشیم تا ما را مورد تهدید قرار ندهند.
لبنان یک بوته آزمایش برای تنوع گرایی و الگویی برای همزیستی ادیان است
سپس حسن قبلان، عضو دفتر سیاسی جنبش امل، ضمن اشاره به احترام امام موسی صدر به تنوع گرایی در لبنان اظهار داشت: هم اکنون این تنوع در کشورمان مورد تعرض قرار گرفته است و ما شاهد دعوت به تقسیم در بین این امت هستیم. به نظرم لبنان یک بوته آزمایش برای تنوع گرایی و الگویی برای همزیستی ادیان است. ما مورد هدف دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفته ایم تا این الگوی همزیستی را از بین ببرند.
وی اضافه کرد: ما باید از این همزیستی محافظت نماییم، تمام ایدئولوژی ها از بین رفته اند جز ایدئولوژی همزیستی که باید مورد توجه قرار گیرد. ما مسئولیت همزیستی اسلام و مسیحیت را بر عهده داریم و باید مراقب مسیحیان فلسطین که مورد تعرض قرار گرفته اند هم باشیم و از آنها حمایت نماییم.
قبلان در انتها اظهار داشت: ضمن تقویت رابطه میان یکدیگر باید اظهار داشت که احترام به اختلاف عقیده و تنوع دینی از وظایف ما بوده و امری ضروریست و نقش امام موسی صدر را در این امر نباید فراموش کرد.
تنها راه واقعی برای حل مساله اختلاف طایفه ای، ایجاد دولت مدنی و دموکراسی است
در ادامه ناجی نعمان، ادیب و پژوهشگر، به حقیقت تنوع گرایی از نگاه پژوهشگران و محققین اشاره نموده و ضمن اشاره به تاریخچه تنوع دینی در لبنان اظهار داشت: تنوع گرایی مانند دانه های رنگی یک کاشی بوده که آن دانه ها همان ادیان اعتقادات می باشد. تعداد مسیحیان سرزمین شام در دوران خلافت عمربن عبدالعزیز بیشتر از تعداد مسلمانان بود و در دوران ناپلئون تعداد مسلمانان و مسیحیان در این سرزمین یکسان بود. خارجی ها که در دوران حکومت عثمانی ها وارد مشرق شدند با فتنه انگیزی سبب ایجاد منازعات مذهبی و دینی شدند و یکپارچگی مسلمانان را به از هم گسیختگی میان یکدیگر کشاندند.
وی اضافه کرد: استعمار فرانسه با طراحی نقشه تقسیم طایفه ای در مناصب سیاسی، این اختلاف را دامن زد و بعد از خروج استعمار هم مشکل سیاسی طوایف حل نشد. تنها راه واقعی برای حل مساله اختلاف طایفه ای، ایجاد دولت مدنی و دموکراسی است. آزادی باید بر مبنای قانون و نه بر مبنای طایفه باشد و عدالت هم توسعه یابد. سیاستمداران این امر بعنوان ابزاری برای ایجاد تفرقه استفاده می نمایند تا به منافع خود برسند.
داشتن عقیده برای اخوّت کافی نیست
سخنران بعدی خانم عُلا صقر، کارشناس مسیحی مسائل اجتماعی، بود، وی داشتن عقیده را تنها برای اخوّت کافی ندانسته و عمل به این عقیده را برای رسیدن به این هدف ضروری دانست و اظهار داشت: انسان ها برادر یکدیگرند و این برادری است که همزیستی مشترک بوجود می آورد. همین برادری است که در مقابل نژادپرستی، جهالت و عوامل ایجاد تفرقه قرار می گیرد و محبت است که سبب ایجاد نزدیکی و مانع تفرقه می شود.
وی اضافه کرد: وجود مسیحیت و اسلام هر دو ضروریست و باید همواره کنار یکدیگر باشند و احتیاج به یکدیگر دارند.
خانم سقر در انتها اظهار داشت: لبنان همچنان کشور همزیستی میان اسلام و مسیحیت خواهد ماند. در شرایط کنونی لزوم تربیت انسان ها بر مبنای ارزشها و احترام به یکدیگر احساس می شود و باید در شیوه های آموزش به مساله پیشگیری از طایفه گری و رسیدن به برادری و اخوت توجه گردد.
باید اداره گفتگوهای دینی را از سیاستمداران بگیریم
سپس حجت الاسلام محمد حسین الحاج، رئیس مجمع فرهنگی جعفری، ضمن اشاره به این نکته که بیشتر نشست هایی که جهت گفتگو میان ادیان برگزار می گردد در قالب های سیاسی برگزار می شود، اظهار داشت: باید اداره گفتگوهای دینی را از سیاستمداران بگیریم، چون که در بیشتر این گفتگوها، میزبانان همسو با طرف های سیاسی شرکت کننده حاضر می شوند و از کسانی که مخالف سیاسی با اداره کنندگان هستند دعوت به عمل نمی آید.
وی پیشنهاد کرد تا گروهی غیر سیاسی جهت مدیریت اختلافات دینی تشکیل گردد تا نقاط مشترک میان طرفداران ادیان را شناسایی کنند و بر آنها تاکید کنند.
وی در انتها اظهار داشت: یکی از مهمر ترین مشکلات بر سر راه ایجاد اخوت دینی، سیطره سیاستمداران بر مؤسسات گفتگوی دینی است و تا آنها این مؤسسات را در اختیار داشته باشند نمی توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. پیشنهاد می کنم رایزن فرهنگی تمام شخصیت های دینی مخالف را هم دور هم جمع کند تا نشان دهد در این مساله مشکل سیاسی نداریم.
کسی به مساله اخوت توجه نمی کند
حبیب افرام، رئیس انجمن سریانی ها: سخنران بعدی بود. وی اظهار داشت: هم اکنون ما به جایی رسیده ایم که کسی به مساله اخوت توجه نمی نماید. برادری ما هم اکنون مانند برادری هابیل و قابیل است و سیاست در دین آنرا فرا گرفته است.
وی اضافه کرد: برادری ما باید حول محور انسانیت و انسان و همراه با معنویت و ارتباط با خداوند باشد و ارتباطی با دین افراد نداشته باشد. بنابراین اگر حقیقت را بخواهیم باید به دنبال انسانیت بگردیم.
حبیب افرام در انتها به شروطی که در راه اخوت به آن باید توجه کرد اشاره نموده و اظهار داشت: نخست باید شجاعت داشته باشیم و شرایطی را برای آشتی ملی فراهم نماییم و درب اعتماد به یکدیگر را بگشائیم و مانع از نقض حقوق بشر شویم و در این راه از ابزارهای داخلی و بین المللی بهره مند گردیم.
همگی نسبت به یکدیگر در مقابل خداوند و تاریخ، مسئول هستیم
سپس کاردینال گریوریوس لحّام، سر اسقف سابق روم کاتولیک، ضمن اشاره و قرائت بخش هایی از منشور دوم واتیکان درباره رابطه کلیسا با ادیان غیر مسیحی؛ منشور برادری و انسانیت میان پاپ فرانسیس و شیخ الازهر؛ نامه های کاردینال های کاتولیک مشرق؛ اسناد اسلامی و عربی و هم نامه اش به مسلمانان اظهار داشت: منشور دوم واتیکان، مقدمه ای برای اخوت انسانی به حساب می آید و سبب می شود که هر انسان با ایمانی، طرف مقابل را برادر خود به شمار آورد.
وی ادامه داد: اگر از سرچشمه تمدنی، یکسان بهره نبریم و آنرا میان یکدیگر تقسیم نکنیم نمی توانیم از همزیستی مشترک بهره مند شویم.
در ادامه کاردینال لحّام اظهار داشت: مسیحیان مشرق بخش جدایی ناپذیر از هویت تمدن مسلمانان به شمار می روند، همان گونه که مسلمانان مشرق بخشی جدایی ناپذیر از هویت تمدن مسیحی به حساب می آیند. بنابراین ما نسبت به یکدیگر در مقابل خداوند و تاریخ، مسئول هستیم.
وی در انتها اظهار داشت: باید رابطه ای میان تمام مراکز دینی با یکدیگر ایجاد شود و الگویی برای همزیستی مشترک و برادری عرضه نمائیم و حرکتی را در جهت گفتگو میان یکدیگر میان ادیان یهودی، مسیحی و اسلام ایجاد نماییم و کشورمان را محل تلاقی ادیان مختلف قرار دهیم. گفتگوی میان ادیان هدیه ما به جهان برای ایجاد صلح و آرامش خواهد بود.
برادری میان مسیحیان و مسلمانان شکل بگیرد
در ادامه سر اسقف عصام درویش، سر اسقف روم کاتولیک مناطق زحله و فُرزل، ابتدا بابت انتخاب عنوان این نشست از برگزار کننندگان تشکر نموده و اظهار داشت: اخوت و انسانیت از دیرباز ضرورتی برای انسان به حساب می آید و کسی که راه را اشتباه می رود و گناهی مرتکب می شود باید عذر خواهی کند و طلب مغفرت کند و به سمت خداوند بازگردد.
لذا با عنایت به این قاعده ثابت، باید برادری میان مسیحیان و مسلمانان به معنای برادری میان یک انسان با انسان دیگر شکل گیرد تا بتوان از تنوع دینی در مشرق محافظت کرد.
وی اضافه کرد: ما که به خداوند واحد ایمان داریم وظیفه مقدس ماست که این برادری را میان خود ایجاد نماییم، و از ارزشهای اخلاقی که سبب رشد انسان می شوند حمایت نماییم. برادری به این معناست که محبتم از نفرتم فراتر رود و نسبت به تقصیرم نسبت به انسان دیگر اعتراف کنم و تلاش نمایم تا روابطم را با دیگری بهبود بخشم.
سراسقف درویش در ادامه اظهار داشت: بر این باورم که می توانیم جامعه را تغییر دهیم و وضع آنرا بهبود ببخشیم. می توانیم برادری را توسعه بخشیم چون که سرنوشت ما مشترک بوده و برای آزادی، امنیت و رفاه تلاش می نماییم.
وی در انتها اظهار داشت: از همه می خواهم احترام متقابل نسبت به یکدیگر را رعایت نمایند و با مهربانی و گذشت با یکدیگر تعامل کنند و تفاوت ها نباید عاملی برای دشمنی ایجاد کنند و مانعی برای برادری نباید بشوند بلکه باید بر مسائل مشترک تاکید نماییم و تمام راههای منتهی به برادری را بپیمائیم.
احترام به وجود اختلاف یکی از ابزارهای همزیستی مشترک است
در ادامه محمد السماک، دبیرکل کمیته ملی گفتگوی اسلام و مسیحیت، ضمن اشاره به آخرین آمار گروندگان به ادیان آسمانی در جهان که بالغ بر ۸۴ درصد، جمعیت هشت میلیاردی جهان می باشد، اظهار داشت: یک سوم مسیحیان در قاره آفریقا و یک سوم دیگر در آمریکای جنوبی و آسیا قرار دارند و این در شرایطی است که یک سوم مسلمانان در کشورهای غیر اسلامی حضور دارند.
وی اضافه کرد: کثرت جمعیت مؤمن به خداوند در مناطق مختلف جهان، وضعیت جدیدی را می طلبد و آن این که یا دو گروه در ایمان به خدا و عدم آن درگیر با یکدیگر باشند و یا بر این باور باشند که ادیان در اصل دارای یک ریشه هستند اما وجود اختلاف را در بین آنها پذیرا باشیم. وجود تعدد ایمانی مشکل نبوده و دلیلی برای ایجاد اختلاف نمی تواند باشد. وقتی نامی از اسلام می بریم باید بدانیم که اسلام تنها آن چیزی نیست که حضرت محمد ان را آورده باشد بلکه از حضرت ابراهیم شروع شد و اوست که پیش از این نام ما را مسلمان گذاشت. این همان مسیری است که از حضرت ابراهیم آغاز و به حضرت محمد آخر یافته است. در حقیقت تسلیم شدن در مقابل خداوند است بنابراین نقطه اشتراک ما با یهودیت و مسیحیت در ایمان به خداوند است.
محمد السماک در ادامه اظهار داشت: قرآن کریم افق های تازه ای درباره احترام به پیروان ادیان آسمانی دیگر می گشاید آنجا که می فرماید داستان بعضی از پیامبران را بازگو کردیم و برخی دیگر را بازگو نکردیم. مساله دیگر این که احترام دینی به یک انسان بعنوان یک انسان مطرح شده و نه به جهت عقیده وی می باشد. انسان بعنوان انسان مورد احترام قرار گرفته است. مردم همگی در کنار یکدیگر یک خانواده واحدی را می سازند. و نقاط مشترکی وجود دارند که می توانند پل ارتباط میان ادیان مختلف را ایجاد کنند.
وی در انتها اظهار داشت: احترام به وجود اختلاف یکی از ابزارهای همزیستی مشترک بوده و ما هر اندازه که با دیگران ارتباط برقرار نماییم به آنها علاقمندتر خواهیم شد. و همین مساله سبب ایجاد روابط سالم انسان میان یکدیگر خواهد بود.
تفاوت میان انسان ها تنها بر مبنای تقوا تعریف می شود
سپس شیخ هشام خلیفه، امام جماعت مسجد اوزاعی، به دیدگاه اسلام به مساله تعامل مردم با یکدیگر اشاره نموده و آنرا محور اصلی ارتباط انسان ها بایکدیگر معرفی نمود و اظهار داشت: اصل ارتباط انسان ها با یکدیگر بر مبنای جنس بشر و نه بر مبنای اعتقادات آنها شکل می گیرد. خداوند در قرآن کریم تفاوت میان انسان ها را تنها بر مبنای تقوا معرفی می کند.
وی در ادامه ضمن ذکر چند حدیث از پیامبر اکرم درباره عدم برتری انسان ها نسبت به یکدیگر جز بر مبنای تقوا اظهار داشت: ایمان و عقیده با اجبار به وجود نمی آیند. و وجود اختلاف و تنوع در بین انسان ها امری فطری است.
وی در انتها به فصل مشترک میان انسان ها که همان تقواست اشاره نموده و روابط میان انسان ها را بر مبنای آن معرفی نمود.
حمایت از تنوع دینی بخشی از میراث معنوی، قومی و ملی است
سپس معن بشور، دبیرکل سابق کنفرانس قومی عربی، در سخنان اظهار داشت: پشتیبانی از تنوع دینی در منطقه ما مساله ای نیست که بخواهیم نسبت به یکدیگر بر آن منتی بنهیم، بلکه این امر بخشی از میراث معنوی، قومی و ملی است. بنابراین اگر از طرفداران یکی از ادیان آسمانی هستیم وظیفه ما احترام به دیگر رسالت های آسمانی است و باید در بین امت نسبت به یکدیگر احترام قائل باشیم و از تنوع دینی حمایت نماییم چون که تنها راه تداوم جوامعی است که از تعدد دینی و طوایفه ای برخوردار می باشند.
و بدین وسیله می توانیم مانع وحشیگری، تندروی و حذف یکدیگر باشیم.
وی در انتها اظهار داشت: پشتیبانی از انواع مختلف تعدد شامل فرهنگی، فکری و سیاسی، تضمین کننده آشتی ملی و داخلی است و مانع از از هم گسیختگی برادری میان جامعه خواهد شد. بنابراین پشتیبانی از تنوع دینی خود نوعی از انواع مقاومت در جامعه به شمار می رود
چرا به تنوع دینی نیاز داریم؟
در ادامه، نصری الصایغ، نویسنده و روزنامه نگار، ابتدا با مطرح نمودن پرسش هایی درباره چرایی احتیاج به تنوع دینی، اظهار داشت: منطقه ما شاهد به حاشیه راندن دین و ظلم سیاسی و از بین بردن آزادی های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و آزادی های دینی و عدم مساوات میان اکثریت دینی و اقلیت هاست. بنابراین باید نسبت به وضعیت تنوع دینی تأسف خورد چون که نسلی از خون آشام های جدید سبب دین گریزی شده اند.
وی اضافه کرد: حال اگر از خود بپرسیم که وضع زندگی ما چگونه است؟ همه ناتوان از پاسخ به این پرسش خواهند بود. جهان ما از نظر دینی، فرهنگی، قومی و زبانی، نژادی و رنگ متنوع است، اما خشونت در جهان حاکمیت دارم و نشان از آن دارد که عقل بشر تابحال نتوانسته چاره ای برای مشکل همزیستی با وجود تمام اختلافات موجود بیاید. در این جا باید دین پاسخ دهد، اما در قالبی سیاسی، بلکه در چارچوب ایمانی و چارچوب ارزش های تمام جوامع انسانی.
نصری الصایغ در انتها اظهار داشت: تا چه اندازه گفتگوی ادیان با صراحت و صادقانه برگزار می شود؟ ما معمولا در تعامل خود دو زبان به کار می بریم، زبان حضوری و زبان غیابی. آن چه که ما در باره یکدیگر در غیاب هم صحبت می نماییم با آن چه که در حضور یکدیگر حرف می زنیم متفاوت می باشد. خواهش می کنم که در این جلسه با یکدیگر صریح باشید و راهش این است که سیاست را به کناری بگذارید و برای اهلش رها کنید و به حقایق و ایمان و برکاتش متوسل شوید.
الگویی به منظور زندگی مشترک و مقابله با هرگونه نژاد پرستی تعریف شود
سپس سرکیس ابو زید، رئیس انجمن تحولات، اظهار داشت: این نشست در حقیقت گواهی بر مقابله با خشونت و نفرت بوده و دعوتی برای محبت و اخوت میان انسان ها و ادیان و تمدن هاست. آن هم در شرایطی که جهان و بخصوص منطقه مشرق و لبنان، شاهد نزاع میان ادیان و ایجاد فتنه و اختلافات نژادی است.
وی اضافه کرد: باید در چنین شرایطی کنار هم ایستاد تا نگذاریم از این اختلافات جهت سیطره بر دیگری سوء استفاده گردد. ازاین رو جمعیت ها و مؤسسات مختلف در کنار یکدیگر برای عرضه الگویی به منظور زندگی مشترک و مقابله با هرگونه نژاد پرستی، نفرت و کینه اقدام نمایند.
سرکیس ابو زید اظهار داشت: ما باید نشان دهیم که ارزش ها و الگوهایی که ادیان و تمدن ها عرضه نموده اند، فصل مشترک میان ماست و با رفتارمان آنها را مجسم سازیم. امیدوارم این اقدام بتواند در سطح گسترده تری ادامه یابد تا شاهد مقابله همه افراد در مقابل نفرت نسبت به یکدیگر باشیم.
رهبران دینی می توانند گفتمان بهتری برای مردم عرضه کنند
سپس کشیش نعمه صلیبا، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این نشست، اظهار داشت: اجازه دهید درباره عنوان اخوّت دینی را که برای این نشست برگزیدید، مطلبی بگویم و آن این که ما بعنوان مجریان و رهبران دینی می توانیم گفتمان بهتری برای مردم عرضه نماییم و در گفتمان خود نوآوری داشته باشیم. باید از منشور برادری شیخ الازهر و پاپ فرانسیس در جامعه امروز خود بهره ببریم.
وی در انتها اظهار داشت: مطمئن هستم که نتایج نشست امروز پر ثمر خواهد بود و می توانیم بهترین ها را عرضه نماییم.
دعوت به دین تنها بر مبنای محبت است که می تواند تاثیر گذار باشد
در ادامه شیخ مصطفی ملص، عضو شورای اداری تجمع علمای مسلمین، در سخنان خود به جایگاه منطقه شرق از نظر انسانی اشاره نموده و اظهار داشت: بر این باورم که دعوت به دین تنها بر مبنای محبت است که می تواند تاثیر گذار باشد. ما در منطقه مشرق، حضور ادیان توحیدی مختلفی را شاهدیم، و باید بگوئیم که خدای ما یکی است و جایز نیست که با بندگان خداوند جز با احترام و تکریم رفتار نمود.
وی اضافه کرد: نشست ادیان با نشست انسان ها در کنار یکدیگر، یکی است، بلکه نشست انسان ها در کنار یکدیگر نسبت به نشست ادیان در اولویت قرار دارد. ما مشکل فهم از دین را داریم و خیلی از طرفداران ادیان، تنها دین خود و راه خویش را صحیح می دانند و متأسفانه شخصیت های دینی تنها دیگران را بر پیروی از باورهای خود، دعوت می کنند.
این عضو تجمع علمای مسلمین اظهار داشت: از عوامل منفی تاثیر گذار بر نشست ادیان همین برتری جویی ها از جانب پیروان ادیان مختلف و فهم نادرست از باورهای طرف مقابل است که توسط مخالفان آنها عرضه شده است.
وی در انتها اظهار داشت: باید طرف مقابل را از زبان و بیان خودش بشناسیم و نه از زبان مخالفان و دشمنانش.
بدون اخوت روابط میان یکدیگر شکننده خواهد شد
در ادامه محمد امین فرشوخ، رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه المقاصد، ضمن اشاره به نیاز شدید ما هم اکنون، به وجود چنین نشست ها و ارتباط هایی، اظهار داشت: نباید برادری و اخوت را از دست دهیم بلکه باید نسبت به تقویت آن تلاش نماییم چون که بدون وجود آن، روابط میان یکدیگر شکننده خواهد شد.
وی اضافه کرد: سخنان پاپ یوحنا پولس خطاب به رهبران دینی اسلامی در سال ۱۹۸۴م را به خاطر آوردم که اظهار داشت: ما مسیحیان و مسلمانان همگی زیر نور خورشید خدای یکتا قرار داریم، خالق ما یکی است و از او رحمتش را می طلبیم و از کرامت انسان ها بعنوان بندگان خدا دفاع می نماییم. بنابراین ما به مفهوم کلمه، برادر ایمانی هستیم.
وی در انتها اظهار داشت: تلاش نماییم تا بیشتر از گذشته نسبت به یکدیگر آشنا شویم و دیگر این که شادی را میان یکدیگر تقسیم نماییم تا به صلح و آرامش دست یابیم.
لازمه اخوت، رعایت ادب در گفتگو و ادب در مقابل مخالفان است
سپس متن سخنان عمر محمد زین، وکیل استیناف دادگستری، قرائت شد. وی ضمن اشاره به تاریخچه رابطه دوستی مسلمانان و مسیحیان از دهه پنجاه قرن میلادی گذشته تاکنون، در قسمتی دیگر از سخنان وی آمده است: تقسیم کشورهای بزرگ منطقه به کشورهای کوچک تر بر مبنای تنوع دینی، از جانب صهیونیسم جهانی صورت گرفته تا کشوری یهودی نشین در فلسطین اشغالی برپاگردد و در نتیجه قدس شریف غصب شود و از دست مسلمانان گرفته شود.
وی در ادامه می گوید: ما می توانیم با وجود تمام تنوع های دینی، قومی و طایفه ای کشوری بزرگ ایجاد نماییم که در کنار یکدیگر به صورت مسالمت آمیز زندگی نماییم.
وی همینطور لازمه اخوت را، رعایت ادب در گفتگو و ادب در مقابل مخالفان می داند و این که در مقابل جهل و خشم دیگران فرهنگ مقاومت را باید رعایت نمود. اضافه بر این که برای توسعه اخوت باید مساوات و تمسک به ارزش های اخلاقی را رعایت کرد. ازاین رو تربیت شهروندان بر مبنای ارزش های اخلاقی از مهمترین عوامل ایجاد اخوت به حساب می آید.
او در آخر به تغییر شرایط جامعه انسانی در غرب و بالابردن سطح پذیرش مخالفان اعتقادی در بین آنها اشاره نموده و اظهار داشت: رفتار غربی ها بر خلاف آن چیزی است که در رسانه ها تحت عنوان آزادی و دموکراسی مطرح می کنند بوده بنابراین باید جوامع غربی به این مساله توجه نمایند تا به جای سرکوب آزادی اعتقادی دیگران در تعامل با کشورهای مشرق رفتار خویش را با مطالعه دیدگاهها و نشست و گفتگو با کارشناسان شرق، تغییر دهند.
ضرورت گفتگو و نشست میان طرفداران ادیان برای شناخت درست از یکدیگر
همچنین کشیش آنطوان ضو، دبیرکل کمیته اسقفی گفتگوی مسیحیت و اسلام، در متن سخنان ارسالی خود ضمن تاکید بر لزوم گفتگو و نشست میان طرفداران ادیان برای شناخت درست از یکدیگر نوشته است: گفتگو خود یک فرهنگ، ادب، علم، هنر، معنویت، فقه، تربیت، برقراری ارتباط، رسانه، زبان جهانی و تلاشی برای رسیدن به بهترین هاست. و گفتگو در حقیقت دعوتی الهی برای تمام مردم و ضرورتی برای انسان ها به حساب می آید.
وی سپس به بیان مفاهیمی چون: نشست و گفتگو، جهانی سازی و اسلام، لاهوت لحظه و فقه لحظه، تعدد گرایی و احترام به هویت دیگران، گفتگوی سیاسی دینی، روابط مسیحیت با اسلام، کلیسا و رابطه آن با مسلمانان، همزیستی مشترک مسیحیت با مسلمانان، پیام مسیحیان عرب به جهان، حضور در تمدن عربی، هر دو در مقابل خداوند پاسخگو باید باشیم، مسیحیت در قرآن کریم، شریعت مسیحیان در قرآن کریم، پیمان پیامبر اسلام با مسیحیان نجران، پرداخت.
وی در انتها ضمن اشاره به آیه ای از قرآن کریم درباره مشترکات میان مسلمانان و اهل کتاب و دعوت اهل کتاب به عدم پرستش غیر از خدا و عدم شرک به او سخنش را تمام کرد.
در آخر اطلاعیه ای مشترک از جانب شرکت کنندگان قرائت شد که به شرح ذیل می باشد:
شرکت کنندگان بر این امر تاکید می کنند که مشرق، الگویی برای تنوع دینی بوده و ادیان آسمانی از این تنوع حمایت و به سمت آن دعوت می کنند. بنابراین تجربه کشورهای عربی و اسلامی بعنوان الگویی مهم در پشتیبانی از تنوع به حساب می آید، و نشر تندروی و خشونت مساله ای است که خارج از این الگو بوده و ارتباطی با آن ندارد. وظیفه ما هم اکنون تلاش در جهت مقابله با انواع تندروی و خشونت بوده و کارهایی را در پشتیبانی از تنوع دینی و شرکت دادن جوانان و دانشجویان در تمام فعالیتهایی مانند گفتگوها و تقویت فرهنگ تنوع گرایی و پذیرش طرف مقابل می باشد تا در مقابل با مروّجان خشونت و اهانت به دیگران و فرهنگ نفرت، بایستیم.
گفتنی است در حاشیه این نشست، نمایشگاه کتاب، عکس و نشریات متنوع دینی برگزار گردید.


منبع:

1399/10/18
23:50:23
0.0 / 5
313
تگهای خبر: آرامش , آموزش , اهدا , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است