وزیر علوم تاكید كرد؛

ضرورت تعریف معیارهای دقیق برای ارتقای اساتید فعال در علوم انسانی

ضرورت تعریف معیارهای دقیق برای ارتقای اساتید فعال در علوم انسانی وزیر علوم اظهار داشت: در جهت واقعی تر کردن ارزیابی های در ارتباط با ارتقای اساتید در حوزه علوم انسانی و اجتماعی باید معیارهای کاربردی و دقیقی تعریف شود.



به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، منصور غلامی در گردهمایی مجازی نقش علوم انسانی در پژوهش و فناوری که امروز در دانشگاه علامه برگزار شد، اظهار نمود: لازم است برای سیاستگذاری ها و پیشبرد اهداف برنامه های راهبردی کشور در حوزه علوم انسانی، تدابیر دقیق تر و قوی تری در این عرصه اندیشیده شود.
وزیر علوم ضمن اشاره به اینکه دستاوردهایی که در حوزه علوم انسانی داریم بسیار قابل توجه است، اضافه کرد: ما در تولید علم، در انتشار علم و نمایه های داخلی و خارجی، در سال های اخیر تلاشهای مستمر و موفقی داشتیم. اساتید و محققان ما در مراکز مختلف علمی، نسبتا پیشرفت قابل توجهی در زمینه توسعه و ترویج یافته های علمی خود داشته و موفقیت های خوبی به دست آورده اند.
وی افزود: تاکیدی که در کشور ما بر مباحث نظریه پردازی وجود دارد، ایجاب می کند که بیشتر از گذشته در این عرصه تلاش شود. در این میان باید به این نکته توجه داشت که به لحاظ وجود دانش دیرین و همینطور برخورداری از مبانی فلسفی، دیدگاه های اعتقادی و باورهای ریشه دارد.
غلامی افزود: خوشبختانه به منابع عظیمی در حوزه علوم انسانی متصل هستیم و بنابراین باید با استفاده از این امتیاز بزرگ و به منظور ارتقاء جایگاه دانش علوم انسانی در کشور، تشویق جوانان و کمک به آنها را برای حضور بیشتر در حوزه تحصیلات علوم انسانی، مورد توجه خاص قرار دهیم تا بعنوان مرجع مهم حوزه های شناختی در حوزه های علوم انسانی، بیشتر از پیش بدرخشیم.
وزیر علوم اظهار داشت: ترویج کرسی های آزاد اندیشی، احتیاج به تلاش بیشتری دارد و در این راه لازم است که موانع شناسایی و به طریق منطقی از سر راه برداشته شود. از طرفی هم باید ایجاد فضای گفتمانی مناسب؛ هم بعنوان زمینه توسعه و هم به عنوان مشوق نسل جوان برای ورود به حوزه علوم انسانی، مورد توجه قرار داشته باشد.
وزیر علوم ضمن اشاره به ارتباطات شکل گرفته میان حوزه های علمیه و به صورت خاص دانشگاه ها با دستگاههای مختلف، عنوان کرد: خوشبختانه امروز به وضوح می بینیم دستگاه ها و نهادهای مختلف، برای حل مسائل در حوزه علوم انسانی، به دانشگاه ها رجوع می کنند و تردید نداریم که استقبال اساتید از این مراجعات و اقبال آنها برای رفع مسائل، ضامن تداوم این رویه خواهد بود.
غلامی از تشکیل خوشه ها و گروه های علمی در دانشگاه ها برای عرضه مشاوره به دستگاههای مختلف؛ خصوصا دستگاههای دولتی، به عنوان یکی از اقدامات موثر در حوزه علوم انسانی یاد کرد و اظهار داشت: خوشه اقتصاد کلان در دانشگاه تهران، خوشه سرمایه اجتماعی در دانشگاه اصفهان و خوشه پولی و بانکی و همینطور خوشه رسانه و ارتباطات در دانشگاه علامه همچون این گروه های علمی است که نتایج قابل توجهی را هم به دنبال داشته است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، به نظر می آید ما باید در مواردی که بتواند به ساختار خود وزارت علوم هم کمک نماید، حضور قوی تر داشته باشیم. هر چند همکاران ما در بحث آئین نامه ارتقاء تلاش قابل تاملی در جهت واقعی تر کردن ارزیابی های در ارتباط با ارتقا اساتید در حوزه علوم انسانی و اجتماعی داشتند، با این وجود شاید نیاز باشد تا با صرف وقت و اهتمام بیشتر، معیارهای کاربردی تر و دقیق تری را تعریف و ارائه نمایند. به طور مثال میتوان شاخص ها و ارزیابی ویژه ای را برای چهره های ماندگار و شخصیت های برجسته حوزه علوم انسانی در نظر گرفت.
وزیر علوم با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتوان در چنین نشستهایی، فرصت هم اندیشی و فرصت عرضه دستاوردها و اظهار نظرات را برای اساتید و مدیران فراهم ساخت، اظهار داشت: مطمئنا با تلاش و کوشش این عزیزان، امکان ایجاد مبنایی برای نشست های تخصصی تر حاصل خواهد شد.
غلامی در انتها بار دیگر به ظرفیت بزرگ اساتید و اندیشمندان کشور در حوزه علوم انسانی اشاره نمود و عنوان کرد: بطور قطع با توجه و حمایت بیشتر از طرف مجموعه های علمی، می توان جریان قوی و مستمری را به سمت بالندگی در این عرصه فراهم ساخت. ضمن اینکه با برگزاری نشستهای آتی با حضور اساتید و دانشجویان در کنار یکدیگر، زمینه های مورد نیاز برای باز شدن افق های روشن شکل خواهد گرفت تا ان شاءالله بار دیگر در تاریخ شاهد شکوفایی بیشتر از پیش علوم انسانی که نیاز وافر مدیریت جامعه است، باشیم.

1399/09/27
11:06:31
5.0 / 5
985
تگهای خبر: انتشار , اهدا , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است