جشنواره فیلم كودك برگزار می شود؟

جشنواره فیلم كودك برگزار می شود؟ به گزارش كادو دونی حتی اگر همین امروز اعلام كنند كرونا از بین رفته، باز هم بازگشت وضعیت سینماها به حالت عادی زمان بر است، پیشنهادات یكی از فعالان این حوزه را در ادامه بخوانید.


اوایل اسفندماه بود كه به دنبال انتشار ویروس كرونا، خبر تعطیلیِ تمامی برنامه های هنری و سینماییِ سالن های سراسر كشور رسانه ای شد؛ خبری كه سخنگوی صنفی شورای نمایش، ابتدا اعلام نمود به معنیِ تعطیلی سالن های سینما در كشور نیست، اما چهارم اسفندماه، رئیس شورای صنفی نمایش در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینكه حرف ِ سخنگو به درستی منتقل نشده، بر اهمیت سلامت مردم و خانواده ها تاكید كرد و بر امر تعطیلی صحه گذاشت. نظر به اینكه تعطیلیِ سینماها تا اطلاعِ ثانوی ادامه دارد، محمد پناهی نژاد، مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر، در گفت و گو با ایسنا پیشنهاداتی را برای عبورِ سینماها از بحرانی كه این روزها با آن دست وپنجه نرم می كنند مطرح كرده كه در ادامه می خوانید.
اوضاع سینماها چطور است؟
ویروس كرونا و تعطیلی سینماها موجب شد سینماداران كه در تعطیلات نوروز، سه چهار برابر روزهای عادی فروش داشتند، سود خودرا از دست بدهند و روزهایی كه پیش رو دارند نیز روزهای خوبی نیست؛ چونكه اگر همین امروز اعلام كنند بساط كرونا برچیده شده، باز ماه رمضان را داریم كه فروش سینماها در آن زیاد نیست و بعد هم محرم و صفر می آید كه با افت شدید فروش مواجه می شویم؛ در نتیجه با بازگشایی سینماها از همین امروز نیز ما عملاً شش ماه را از دست داده ایم. ضمن اینكه بطور قطع بعد از رفع تعطیلی سینماها نیز تا مدت های مدیدی گروه بسیار زیادی از مخاطبان، از ورود به مكان های شلوغ پرهیز می كنند و با همه‌ی این اوصاف نباید خوش بینانه به وضعیت آینده‌ی سینماها نگاه كرد.
فكر می كنید تعطیلی سینماها تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟
ما از آینده كم می دانیم. معین نمی باشد چه زمانی این ویروس كاملاً كنترل می شود، خصوصاً كه با بازگشایی اصناف و حضور بیشتر مردم در جامعه، ممكنست این تاریخ مكرراً به تأخیر هم بیفتد. دوستان سینمایی ما تصور می كنند كه نهایتاً تا عید فطر تعطیلی سالن ها ادامه داشته باشد و در غیر این صورت، روی اواخر تابستان حساب كرده اند؛ هر چند با در نظر گرفتن این تاریخ نیز طلایی ترین فرصت های اكران از دست رفته است.
به حمایت هایی كه فرا می رسد خوش بینید؟
بسیاری از گروه هایی كه در این عرصه مشغول به كار هستند رسانه ای ندارند؛ در نتیجه كسی صدایشان را نمی شنود و حمایتی هم از آنها نمی گردد. هفته‌ی اخیر نامه ای از طرف سازمان سینمایی برای سینماهای خصوصی ارسال شد با این مضمون كه به ازای هر سالن، ۱۰ میلیون تومان وام با سود چهار درصد به سینماداران داده می شود. این اقدام نیز پیرو وعده ای بود كه رئیس سازمان سینمایی به سینماداران داده بود تا آنان را نسبت به اخراج نكردن نیروهایشان تشویق كند.
نمی دانم وضعیت دیگر سینماها چگونه است، آیا مسئولان سینمایی در جریان هزینه های سینما هستند و یا اطلاعات غلطی به آنان داده شده؛ چون برای نمونه پردیس سینمایی سیتی سنتر ۲۰ نیروی كار استخدامی دارد كه تا الان هیچ یك از آنان را اخراج نكرده و این مدت تلاش نموده تا آنها را تامین كند و مبلغی كه در این دو ماه تعطیلی به آنان پرداخت شده، بیشتر از كل وامی است كه سازمان سینمایی برای پشتیبانی از تعطیلی سینماها تا مدتی نامعلوم پیشنهاد داده است. این مبلغ حمایتی پاسخگوی نیاز هیچ سینمایی نیست بااین حال ما در پردیس سینمایی سیتی سنتر تلاش می نماییم در هر شرایطی كاركنان خودرا نگه داریم.
پیشنهاد شما برای پشتیبانی از فعالان حوزه سینما چیست؟
جشنواره فیلم كودك و نوجوان در اصفهان هر سال با هزینه هنگفتی كه همه در جریان جزئیات آن هستند، انجام می شود. بعنوان یك سینمادار پیشنهاد می كنم بنیاد فارابی، سازمان سینمایی و شهرداری اصفهان كه تامین هزینه این جشنواره را بر عهده دارند، امسال باتوجه به شرایط پیش آمده كه همه‌ی بخش ها را در تعطیلی ناخواسته فرو برده، جشنواره فیلم كودك و نوجوان را برگزار نكنند. در عوض دست اندركاران آن به فكر پشتیبانی از سینماهایی باشند كه طی این سال ها از درآمدهای خود به نفع جشنواره فیلم كودك صرف نظر كردند و برای پشتیبانی از این حركت فرهنگی، سالن های خودرا در اختیار آنان قرار دادند.
جشنواره فیلم كودك و نوجوان می تواند با ۱۰ فیلم خوبی كه تولیدشده و در حالت عادی می توانست در چرخه‌ی اكران عمومی قرار بگیرد قرارداد ببندد و بجای پرداخت هزینه‌ی اسكان و پذیرایی از میهمان ها، بودجه ای را در اختیار سالن های سینمایی حامی جشنواره بگذارد تا آنان بلیت رایگان برای ارگان های برگزار كننده صادر كنند و در مدتی معین، همه اقشار بتوانند به صورت رایگان تولیدات حوزه كودك را بر پرده سینما ببینند. در این صورت هم هدف جشنواره كه بهره مندی اكثریت از فیلم های این ژانر است محقق می شود و هم قسمتی از خسارت هایی كه طی این مدت به سینماها واردشده تامین می شود و آنها می توانند با حفظ نیروهای خود به كارشان ادامه بدهند.
از طرفی تهیه كنندگان و كارگردانان و عواملی كه زحمت تولید فیلم در حوزه‌ی كودك و نوجوان را كشیده اند و به جشنواره، به چشم یك منبع حمایتی نگاه می كنند نیز باتوجه به فروش بالایی كه از این طریق برایشان ایجاد می شود به درآمد بالایی می رسند. در واقع دست اندركاران جشنواره فیلم كودك و نوجوان با این مبادرت به جا می توانند خسارت بخش بزرگی از جامعه فرهنگی و سینمایی را جبران كنند. این حركت را در تمام شهرهایی كه هر سال میزبان جشنواره فیلم كودك بودند و الان سینماهای آنها نیز در وضعیت نابسامانی قرار دارد نیز می توان انجام داد.
سوای بحث جشنواره فیلم كودك و نوجوان، پیشنهاد دیگری برای پشتیبانی از سینماگران دارید؟
سازمان سینمایی كشور و وزارتخانه‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند با مذاكره و در نظر گرفتن اینكه شرایط عادی نبوده، از هر زمانی كه تعطیلی سینماها لغو و بحث اكران آغاز شد، قید دریافت ارزش افزوده را بزنند؛ چونكه فروش فیلم مشاركتی بین سینمادار و تهیه و پخش كننده است و در هر سه‌ی این گروه ها تعداد زیادی مشغول به كارند و به این مبلغ كه برای دولت عدد ناچیزی است، نیاز دارند.
پردیس سینمایی سیتی سنتر سالن كنسرت و تئاتر هم دارد، نظر شما درباره‌ی پشتیبانی از اهالی این دو حوزه چیست؟
مبلغ بلیت كنسرت ها برای بعضی از اقشار جامعه بسیار گران بنظر می رسد و عده ای نیز گمان می كنند كه یك خواننده برای یك شب اجرا ۵۰ میلیون تومان درآمد كسب می كند؛ درحالی كه ما بعنوان اجاره دهنده‌ی سالن شاهدیم برای اجرای یك برنامه، حدود ۵۰ نفر از جانب گروه كنسرت و شركت تهیه و تكثیر به صورت مستقیم درگیر كار هستند و حدود هفت یا هشت نفر نیز از نیروی خدماتی گرفته تا تأسیسات و... از طرف سالن دار با آنها همكاری می كنند و از این راه درآمد دارند. هم اكنون دو ماه است كه هیچ كنسرتی برگزار نشده و اگر هم پای كرونا در بین نباشد، ماه رمضان و محرم و صفر را پیش رو داریم كه كلاً بحث موسیقی در آن مسكوت است.
در این شرایط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند محدودیت های پیشین خودرا لغو كند تا در ماه های باقیمانده كمكی به فعالان حوزه موسیقی كرده باشد. برای نمونه هم اكنون هر شركتی در یك سال تنها شش بار می تواند كنسرت اجرا نماید و هر گروه نیز نهایتاً دو بار و در این صورت تمام افرادی كه معیشت آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اجرای كنسرت گره خورده و در اصفهان حدود ۵۰۰ نفر هستند، گرفتار مشكل خواهند شد.
یكی از دیگر كارهایی كه می شود برای پشتیبانی از این حوزه انجام داد، لغو دریافت مالیات ۱۰ درصدی است كه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی با مصوبه مجلس آنرا از شركت های برگزار كننده كنسرت می گیرد. چشم پوشی دولت از مالیات و ارزش افزوده ای كه از حوزه‌ی فرهنگ و هنر دریافت می كند، بهتر از در نظر گرفتن حمایت های مالی مستقیم آن هم با مبالغی است كه كفاف نیاز موجود را نمی دهد.
 


منبع:

1399/01/27
21:39:47
5.0 / 5
3474
تگهای خبر: اكران , انتشار , پردیس , تئاتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است