توسط نشر بایا

جلوه های معشوق در شعر معاصر تاجیك منتشر گردید

جلوه های معشوق در شعر معاصر تاجیك منتشر گردید به گزارش كادو دونی جلوه های معشوق در شعر معاصر تاجیك نوشته مرجان علی اكبرزاده توسط نشر بایا منتشر گردید.



به گزارش كادو دونی به نقل از مهر، «جلوه های معشوق در شعر معاصر تاجیك» نوشته مرجان علی اكبرزاده با شمارگان هزار نسخه، ۳۲۹ صفحه و بهای ۶۰ هزار تومان توسط نشر بایا منتشر گردید. علی اكبر زاده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیشوای ورامین است.
نویسنده در این كتاب به مقوله معشوق در شعر معاصر تاجیك (از ۱۹۱۷ تا امروز) و جلوه گری های وی در گذر زمان، نگاهی نوین انداخته است. در بحبوحه شعر شوروی تاجیك، تا پیش از مرگ استالین و آغاز دوره خُروشچف (۱۹۵۳) علاوه بر مصادیق سنتی مانند معشوق بعنوان زنِ زیباروی، مصادیق جدیدی از جمله؛ زنِ هم سوی با سیاست و اجتماع، وطن یك پارچه سوسیالیستی، برخی شخصیت های سیاسی و اجتماعی، برخی آرمان ها و مادر (مادر- مادر خدا) چونان معشوقی توسط شاعر ستایش می شود.
پس از دوره ادبیات شوروی تاجیك، بخصوص از سال ۱۹۵۳ با مرگ استالین و قدرت یافتن خُورشچف (دوره ایجاد آزادی های نسبی) و سرانجام با استقلال تاجیكستان در ۱۹۹۱، معشوق شاعر، تا حدی از آرمان های سوسیالیستی فاصله می گیرد. گاهی به جهت فضای پر تنش سیاسی- اجتماعی آن روزگار، با برخی انتقادهای اجتماعی هم سو می شود و گاه در مفاهیم جدیدی رخ می نماید؛ زن عجین با زندگی روزمره شاعر (شخصیتی رئالیستی و مدرن)، وطن در مفهوم تاجیكستان، مادر (با كم رنگ شدن مفهوم مادرخدایی) و خیلی از مفاهیم ممنوع در روزگارِ تسلط سوسیالیسم، چونان؛ سمرقند و بخارا (بخش های به ناحق جدا شده از پیكره تاجیكستان)، دلاوران راه آزادی، ایران (سرزمین نیاكان)، زبان فارسی، مفاهیم مذهبی و عرفانی.

1399/01/04
21:08:04
5.0 / 5
3232
تگهای خبر: ادبیات , رمان , شعر , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است