در مراسم رونمایی از برخیزید مطرح شد؛

رویكرد تخریب چهره های تاریخی ما همچنان ادامه دارد

رویكرد تخریب چهره های تاریخی ما همچنان ادامه دارد به گزارش كادو دونی سید حمید شاهنگیان اظهار داشت: در طول تاریخ فراوان دیدیم كه به شخصیت های بزرگ ما نسبت های دروغین دادند و این رویكرد تخریب همچنان با جدیت ادامه دارد.



به گزارش كادو دونی به نقل از مهر، مراسم رونمایی از كتاب «برخیزید»، با حضور سید حمید شاهنگیان راوی، روح الله رشیدی، نویسنده و مرتضی قاضی و محمدجواد كربلایی، محققان كتاب در كتابخانه عمومی پارك شهر برگزار گردید.
رشیدی ابتدای این برنامه اظهار داشت: خوشبختی بزرگ من و دوستان بنده در مجموعه دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب معاصر با تعدادی از دردانه های فرهنگی انقلاب است. به این علت دردانه می گوئیم كه مثل آنها دیگر تكرار نخواهد شد و هیچ وقت آن بستر تاریخی كه این عزیزان در آن درخشیدند، تكرار نخواهد شد. این خوشبختی مضاعف، زمانی حاصل می شود كه ما با این عزیزان معاشرت و مصاحبت هم كردیم و این مورد هم توفیق انحصاری بود كه خداوند نصیب ما كرد و از این بابت هم خدا را شاكر هستیم. همینطور از استاد شاهنگیان هم تشكر می نماییم كه این اجازه را به ما دادند كه زندگی ایشان به واسطه كلام و جملات ما بر روی كاغذ جاری شود و به مخاطبان انتقال پیدا كند.
وی اضافه كرد: دوستان در جریان هستند كه در دو سه سال گذشته مجموعه كتاب های تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب با محوریت تاریخ نگاری فرهنگ و هنر انقلاب در دهه های ۵۰ و ۶۰ بعضی از محصولات آن به فرجام رسید و منتشر گردید و آن مجموعه با انتشار كتاب های جدید آرام آرام تكمیل می شود. این مساله، یك پروژه ۱۰ ساله بود كه از آن سال ها به این طرف تقریباً این جریان شكل گرفت و شروع شد. این پروژه به یك معنا، كاری تأسیسی است كه تا امروز شبیه آنرا یعنی تاریخ نگاری با رویكرد فرهنگ و هنر انقلاب را نداشتیم.
نویسنده كتاب «برخیزید» افزود: سال ۱۳۹۴ پس از اینكه این مصاحبه ها انجام شد و دوستان نگارش این كتاب را به من پیشنهاد دادند من واقعاً شوكه شدم از اینكه دوستان از كجا ذهن خوانی كرده بودند كه من خیلی به كارهای استاد شاهنگیان علاقمند هستم. همچون این كارها می توان به سرودهای «نصر من الله» و «هفده شهریور» اشاره نمود. برای تدوین این كار مسیر پرفراز و نشیبی را به علت فاصله گرفتن از مبدأ خیلی از كارها طی كردیم و خیلی از اتفاق هایی كه اینجا خوانده می شود برای بیشتر از ۵۰ سال قبل است، البته هنوز نتوانستیم تمامی زوایای آنرا به خوبی نشان بدهیم.
رشیدی اظهار داشت: استاد شاهنگیان در سال های ۵۷ و ۵۸ همانند خیلی از نیروهای اصیل انقلاب در چند جبهه و حوزه فعال بودند و كار كردند، از سپاه گرفته تا بنیاد هنری مستضعفان و سپس به مركز موسیقی آمدند و خلاصه كارهای مختلفی كه در این كتاب گوشه هایی از آنها را با قلم نارسای خودمان تلاش كردیم نشان بدهیم. ارزش كار طبیعتاً یك جریان شناسی مهم فرهنگی و هنری را به دست می دهد. چونكه ما جریان شناسی سیاسی زیاد داریم اما جریان شناسی فرهنگی آن هم از موضع خاص فرهنگ و هنر نداریم. خاطرات استاد شاهنگیان به خصوص مقطعی كه از سال ۵۷ به این سمت اساسا یكی از منابع دست اول برای جریان شناسی فرهنگی و هنری تاریخ معلصر كشور ما است.
وی در ادامه اظهار داشت: ما یك افق بسیار متعالی در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی به نام تدوین نظریه فرهنگ و هنر انقلاب داریم و هیچ راه دیگری هم جز این نداریم كه به تجربه های انباشته فعالان فرهنگی و هنری دهه های ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ رجوع نماییم. در واقع اگر به دنبال نظریه ‎های هنر انقلاب هستیم حتما باید این خاطرات و تجربه ها فرآوری شود و واقعاً هم كار بزرگی است. الان دوستان ما ضمیمه این كارها این خط كه همان برداشت های علمی از این تجربه ها، خاطرات و روایت ها را پیگیری می كنند. نكته دیگر اینكه تاریخ هنر معاصر ما حتما ناقص و كم جان است و حتما با این كارها كامل خواهد شد. این كتابی كه امروز رونمایی می شود یكی از هزاران چیزی است كه استاد شاهنگیان در ذهن، دل و سینه خود دارند.
این پژوهشگر اظهار داشت: نكته ای هم كه خیلی علاقمند هستم روی آن بحث و بررسی شود این است كه یك ذهنیت باطلی در جامعه هنری وجود دارد كه هم هنر و هم هنرمندانی كه در ساحت و حوزه انقلاب كار كردند كارهای آنها را از نظر هنری میان مایه می دانند. این درحالی است كه ما در این كتاب ها عیناً می بینیم كه با چه افراد خلاق، كاربلد و هنرفهمی طرف بودیم. هركسی اگر این آثار را از نظر ارزش های تاریخی، اعتقادی، فنی و تكنیكی بررسی كند متوجه می شوند كه این آثار دارای اعتبار بسیار بالایی هستند.
متعجب شدم كاری درباره استاد شاهنگیان انجام نشده است
در بخش دیگر این نشست، مرتضی قاضی محقق كتاب «برخیزید»، اظهار داشت: وقتی در سال ۹۱ وارد دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب شدم نخستین كاری كه با عنایت به تجربه ام به من پیشنهاد شد این بود كه تلاش هایی در حوزه ثبت خاطرات تاریخ شفاهی موسیقی انقلاب صورت گرفته و لازم است تا مجموعه ای منسجم و با فكر آنرا به نتیجه ای برساند. در نخستین قدم ما بزرگان و سرآمدان حوزه سرود و موسیقی مردمی انقلاب را فهرست كردیم. در نفرات اول استاد شاهنگیان قرار داشتند، از خوانندگان استاد گلریز و از آهنگ سازان احمد علی راغب هم بودند. همینطور آقای رشیدی، ذیل همین پروژه در حال جمع آوری خاطرات شفاهی استاد قره باغی در تبریز بودند. خاطرات شفاهی استاد منوچهر ابرآویز هم كه سال های اخر عمرشان بودند، در حال جمع آوری بود.
وی اضافه كرد: مسئولیت مدیریت كل این پروژه ها به من واگذار شد. در آن زمان من دوره ای را برگزار كردم و بزرگوارانی هم در آن دوره شركت كردند و آنهایی كه در این دوره ها شركت كردند محققین این پروژه ها شدند. بر این اساس كه قرار شد هر دو نفر خدمت هر بزرگوار برود و مصاحبه ها را انجام بدهند. آقای محمدجواد كربلایی و مصیب علی اكبرزاده قرار شد تا پروژه استاد شاهنگیان را به نتیجه برسانند. زمانی كه این مورد به من گفته شد كه با آقای شاهنگیان مصاحبه نشده و خاطرات ایشان ثبت و ضیط نشده بسیار تعجب كردم كه پس از گذشت این همه سال چرا تا امروز كاری انجام نشده است.
محقق كتاب «برخیزید» در ادامه اظهار داشت: در ابتدا تصور من این بود كه با مقاومت بسیار زیادی روبرو می شویم و بزرگان به هر علتی دلخور هستند و همراهی نمی كنند. زمانی كه پروژه را كلید زدیم در ابتدا سختی های فراوانی با استاد شاهنگیان داشتیم چونكه ایشان درگیر كار بودند و مدیریت مجموعه ای را برعهده داشتند و بنابراین وقت گرفتن از او خیلی سخت بود. استاد شاهنگیان برای ما یك نمونه عینی، مجسم و منحصر به فرد از تولید سرودهای مردمی هستند. استاد شاهنگیان یك فرد نیستند بلكه یك گروه هستند. این مورد خیلی عجیب است كه در محضر یك مرجع تقلید و رهبر مذهبی سرود اجرا می شود. در واقع یك كار هنری زمینه ساز ورود یك رهبری انقلابی می شود.
قاضی اظهار داشت: مصاحبه های كه ما با استاد شاهنگیان انجام دادیم به لحاظ تحقیقی یك سری مشكلات داشت كه آنها را با مشورت آقای رشیدی حل می كردیم. مصاحبه های مركز اسناد انقلاب اسلامی را هم كه سال ها پیش آنجا شده بود خریداری كردیم كه به كارمان آمد ولی دقیق كردن این مصاحبه ها مشكلات زیادی داشت چون چهل سال از این وقایع گذشته بود. اساتید موسیقی پس از انقلاب، این مورد را عنوان كردند كه سرودهای «برخیزید» و «خمینی ای امام» به ما بال پرواز داد. چونكه ما اصلاً نمی دانستیم كه سرود انقلابی چه چیزی است. در حقیقت وقتی نام سرود انقلابی می آمد ما یاد شیلی و آمریكای جنوبی و این قبیل سرودها می افتادیم. حتی نوع بیان شعارها و مفهوم سرود انقلابی را هم نمی دانستیم.
شاهنگیان مصداق تعبیر تصرف در تكنیك شهید آوینی است
محمدجواد كربلایی دیگر محقق كتاب هم در سخنانی اظهار داشت: افتخاری بود برای من كه نخستین كار خودم در حوزه تاریخ شفاهی را در خدمت استاد شاهنگیان و استاد قاضی بودیم. من در طول مصاحبه ها واقعاً چیزهای فراوانی را از آقای قاضی یاد می گرفتم. نخستین پیچیدگی كه این كار برای ما داشت ابتدا راضی كردن استاد شاهنگیان بود. چونكه در كنار تواضع فراوانی كه داشتند علاقه آن چنانی نداشتند كه مصاحبه كنند و در صدر اخبار رسانه ها قرار بگیرند. در حقیقت خیلی طول كشید تا استاد را برای مصاحبه راضی نماییم. حتی یادم هست ایشان در ابتدا حتی راضی به انتشار این كتاب هم نمی شدند.
وی در ادامه اظهار داشت: نكته ای كه بیان آن در مورد استاد شاهنگیان بسیار جالب است این است كه اگر نگویم فراوان بوده اما در دوران انقلاب، آنچه پرشمار هست این است كه آقای شاهنگیان هم كار هنری آن هم به معنای واقعی كلمه انجام می دادند و هم كار اجرایی در حوزه مدیریت موسیقی پس از انقلاب انجام دادند. فكر می كنم كاری كه برای نسخه تكمیل شده این كتاب بهتر است انجام بدهیم این است كه تاریخ شفاهی زندگی استاد را فراتر از بحث موسیقی پی بگیریم و وارد حوزه مدیریتی ایشان شویم. چونكه ایشان تجربه های بسیار موفقی در مدیریت های مختلفی دارند. این مورد كه یك فردی هم در حوزه اجرا و مدیریت و هم در عرصه هنر این قابلیت را داشته باشد تا هر دو را با هم انجام بدهد از بركات انقلاب اسلامی است و چنین چیزی از لحاظ علمی به آسانی ها شدنی نیست.
این محقق در انتها سخنانش اظهار داشت: نكته دیگر این است كه استاد شاهنگیان معمولاً كارها را فردی شروع می كنند و سپس به یك كار گروهی تبدیل می شود. این مورد برای من نكته بسیار جالبی است. بركت كار این گونه می شود كه آن گروه با آن عظمت شكل می گیرد و دست آخر هم این طور می شود كه پس از انقلاب و در دوره ای كه ایشان مدیریت موسیقی را در صدا و سیما برعهده داشتند آقای میرزاده در جمله ای به ایشان می گویند اگر دو نفر در این جمهوری اسلامی سَر كار خودشان باشند یكی امام است و دیگری آقای شاهنگیان هستند. استاد شاهنگیان مصداق تعبیر تصرف در تكنیك شهید آوینی در حوزه موسیقی هستند و این بحثی است كه شاید ساعت ها باید نشست درباره اش حرف زد و نكات گوناگونی را استخراج كرد.
در قبال تاریخ انقلاب مسئولیم
سیدحمید شاهنگیان راوی كتاب «برخیزید» هم در این مراسم اظهار داشت: جلال هدی، ابراهیم حقیقی و آقای مخبری سه نفر از بچه هایی كه روز ۱۲ بهمن، هنگام ورود امام خمینی (ره) در فرودگاه، سرود خواندند، در این مراسم حضور دارند.
وی اضافه كرد: من تا ۱۴-۱۵ سال اول انقلاب با هیچ كسی راجع به كارهایی كه انجام داده بودم صحبت نكردم. به غیر از مصاحبه ای كه سینا واحد درمورد ماجرای سروش با من انجام داده بود كه البته پس از مصاحبه پشیمان شدم كه اصلاً چرا آن حرف ها را زدم تا اینكه یكی از دوستان خیلی خشن و تند با من برخورد كرد كه از او خیلی ممنونم. به من اظهار داشت كه تو چه كاره ای؟ این گنجینه تاریخی مربوط به فرهنگ موسیقی انقلاب است و تو حق نداری كه آنرا پنهان كنی. این ها باید برای تاریخ باید گفته و ثبت گردد و نسل های بعدی باید از این مورد آگاه باشند و آنرا بدانند.
این آهنگساز در ادامه اظهار داشت: این مسائل مرا بیدار كرد و اینكه مسئولیتی داریم كه آنچه را كه در تاریخ انقلاب اتفاق افتاده و من هم در آن نقش كوچكی داشتم، باید به نسل های بعدی منتقل كنم. خوشبختانه این عزیزانی كه در این مراسم در كنار آنها هستیم هم از طریق دیگری این همت والا را داشتند كه حركت كردند و این كار را انجام می دهند. اگر این كار درباره من نبود بیشتر درباره آن صحبت و تعریف می كردم كه این كار چقدر مفید و مؤثر است. در طول تاریخ فراوان دیدیم كه به شخصیت های بزرگ ما نسبت های دروغین دادند و درباره آنها علامت سوال درست كردند. این مساله برای شیخ فضل الله نوری، آخوند خراسانی و آیت الله مدرس پیش آمده است. برخی ها همواره تلاش كردند تاریخ خیلی از اینها را مشوش كنند. به نظر من این تخریب امروزه هم همچنان با جدیت انجام می شود.
راوی كتاب «برخیزید» اظهار داشت: شاید برخی افرادی كه این اقدامات را امروز انجام می دهند، خیلی هم قصد و غرض این كار را نداشته باشند ولی وسیله دست افرادی هستند كه می خواهند این اتفاق رخ بدهد. امروز خیلی از افرادی كه هیچ نیازی هم به نام و ناموری ندارند می آیند و خویش را به این كارهای بی ارزش می چسبانند و می گویند این كارها را ما كردیم. من از این قضیه ناراحت هستم.
شاهنگیان با اشاره به سروده های تاریخ انقلاب اسلامی، اظهار داشت: این سرودها شناسنامه انقلاب است و شناسنامه من در رابطه به انقلاب به حساب می آید و كسی حق ندارد آنرا از من بگیرد. ما بعضی شب ها تا ساعت دو سه می ماندیم تا حكومت نظامی تمام شود و بتوانیم از زیرزمین حسینیه ارشاد بیرون بیاییم. سه كار مهم انجام دادیم كه یكی از آنها «سرود خمینی ای امام» بود، دیگری هم «برخیزید ای شهیدان راه خدا» بود. زمانی دیگر بود كه من در صداوسیما مسئول واحد موسیقی بودم و به من گفتند بیا مدیریت هواپیمایی آسمان را برعهده بگیر. استخاره كردم بد آمد. پس از واقعه هفت تیر و شهادت مسؤلان، باردیگر این كار را پیشنهاد دادند كه باردیگر استخاره كردم و این دفعه خوب آمد. آنجا در طول دو سال، ۸ مدیرعامل عوض كرده بودند، یكی از دوستان هم به من گفت آقای شاهنگیان، تو دوام نمی آوری. ولی من ۵ سال آنجا بودم. پس از آن هم پنج سال هم در هند رایزن فرهنگی بودم.

1398/11/23
20:23:13
5.0 / 5
4363
تگهای خبر: انتشار , تولید , خرید , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است