مدیر موسسه ویژه نشر در گزارش كادو دونی:

بازار كتاب های اورجینال حدودا تعطیلست

بازار كتاب های اورجینال حدودا تعطیلست كادو دونی: مدیر موسسه ویژه نشر می گوید خیلی از مشتریان عمده كتاب های اورجینال خودرا از بازار این محصولات كنار كشیده اند.



به گزارش كادو دونی به نقل از مهر، ایام هفته پژوهش در ایران فرصتی مناسبی جهت بررسی وضعیت تامین منابع مكتوب پژوهشی توسط مراكز علمی و پژوهشی كشور محسوب می شود. موضوعی كه دغدغه خیلی از ناشران تخصصی و عمومی در سال های اخیر بوده است و گلایه های بسیاری را از نوع نگاه به این اتفاق در ایران بیان می كنند.
احدرضایی مدیر موسسه ویژه نشر كه از ناشران مهم تامین كننده آثار اورجینال به زبان انگلیسی در حوزه های علوم انسانی در كشور به حساب می آید در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت ورود و استفاده آثار اورجینال به زبان های غیر فارسی به كشور اورجینال در داخل تامین می كردند، چند سالی هست كه دیگر پایشان را از این بازار بیرون برده اند و البته دیگر در برنامه های درسی و پژوهشی شان هم نشانی از منابع به روز و درجه یك نیست.
رضایی در همین زمینه به بازار حدودا به حالت تعلیق درآمده كتاب های اورجینال در كشور اشاره می كند و می گوید: افزایش بی سابقه نرخ ارز، قدرت خرید كتاب های انگلیسی را به شدت كاهش داده است و بودجه خرید كتاب های اورجینال كتابخانه ها و دانشگاه ها كمتر از ۱۰ درصد بودجه سابق شده است. در كنار آن مقررات گمركی نیز می گوید برای واردا كتاب ثبت سفارش انجام داد كه خیلی از ناشران واردكننده امكانش را ندارند و كالای خاصی مانند كتاب هم باید از این قاعده مستثنی شود.
مدیر موسسه ویژه نشر همین طور به سوژه تحریم ها اشاره كرده و بیان می كند كه خیلی از كشورها و ناشران غیرایرانی دیگر حاضر به مبادله تجاری كتاب هایشان با ایرانیها نیستند. این مساله حتی ناشرانی كه نمایندگی موسسات خارجی در ایران را دارا هستند را نیز شامل می شود.
وی همین طور به فرآیند صدور مجوز این دست آثار نیز در كشور اشاره ای داشته و می گوید: تمامی كتاب های اورجینال بسته به موضوعشان توسط دو نهاد وزارت بهداشت و ارشاد بررسی و مجوز فروش دریافت می كنند و همین هم مساله اندك بازار باقی مانده در فروش این دست آثار را تحت تاثیر قرار می دهد.
رضایی در پاسخ به این پرسش كه فكر نمی كند مساله اصلی در ركود بازار این دست آثار فضای مجازی وتوسعه آن و امكان تامین منابع از آن باشد نیز می گوید: من در سفرهای اخیرم به برخی كشورها شاهد بودم كه ناشران بزرگ دنیا در حال بازگشت به سمت تولید كاغذی كتاب هستند و حتی تولید نسخه های الكترونیك هم كارشان را كساد نكرده است. جریانی در جهان شكل گرفته كه كتاب كاغذی بار دیگر دارای اهمیت و اعتبار شده است. در ایران هم كمابیش می شود این مساله را حس كرد. خانواده ها هنوز با وجود همه مشكلات اقتصادی برای خرید كتاب پول خرج می كنندو خوانش متن برایشان اهمیت دارد. البته وضعیت مانند پنج سال پیش نیست اما كاملا نابود شده هم نیست. در نتیجه حس می كنم كه نباید ناامید بود اما فكری باید برای حل مساله موجود كرد.


منبع:

1398/09/26
14:03:33
5.0 / 5
4405
تگهای خبر: تخصص , تولید , خرید , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است