یك مقام مسئول در معاونت علمی:

معاصرسازی محصولات سنتی ایران

معاصرسازی محصولات سنتی ایران به گزارش كادو دونی دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی یكی از اتفاقات جدی كه این ستاد در تلاش است اجرایی كند را معاصر سازی محصولات سنتی ایران عنوان نمود.



به گزارش كادو دونی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسین سجادی نیری در سومین نمایشگاه و جشنواره كالای فرهنگی جایزه فیروزه اظهار داشت: نگاه كشور ما به حوزه فرهنگ یارانه ای است؛ این نگاه باعث خام فروشی می گردد كه در عرصه علم و فناوری هم دچار چنین مشكلی هستیم در واقع با توسل به فروش نفت خام در عمل نتوانسته ایم از فرصت ها استفاده نماییم.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی منابع اصلی كشور را نیروی انسانی دانست و اظهار داشت: این نیروی انسانی نخبگان، فرهیختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند كه می توانند به ما كمك كنند. این افراد می توانند در عصر جدید و فضای نوین، با نگاه نوآور و خلاق، بخش های مهمی از سهم اقتصاد دنیا را به خود اختصاص دهند.

وی بیان كرد: این كه ما تلاش نماییم در عرصه فرهنگی محصولاتی داشته باشیم كه امكان فروش و كسب سهم بالایی از بازار داخل را داشته باشند، در تضاد با عنایت به انگاره های فرهنگی ما نیست. این كه ما می خواهیم مقید به فرهنگ ایرانی اسلامی باشیم به معنای این نیست كه محصولات فرهنگی ایرانی نمی فروشند.

سجادی نیری بیان كرد: محصول فرهنگی موفق محصولی است كه سهمی از بازار داشته باشد و در مقابل محصولات فرهنگی بیگانه مقاومت كند. تلاش ما در معاونت علمی این است كه در كنار دستگاه های فعال در این عرصه نگاه اقتصاد فرهنگ را در كشور توسعه دهیم. این نگاه می تواند باعث تولید اشتغال، توسعه تولید در كشور و جلوگیری از تهاجم فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: در ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی، در حوزه اقتصاد خلاق و صنایع نرم تلاش داریم چند اتفاق جدی را رقم بزنیم. نكته نخست این است كه باید تلاش نماییم محصولات سنتی را معاصر سازی نماییم. ما در ایران سابقه بسیار خوبی در صنایع دستی داریم اما بعضی از این صنایع دستی ما نتوانسته اند معاصر سازی شده و در عرصه زندگی روزمره مردم این سرزمین مورد استفاده قرار بگیرند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی با اشاره به این مورد كه كشورهای غربی از این پتانسیل ایرانی بهره برده اند و در هنرهای مختلفی مانند قلم زنی، سفال، صنایع دستی و غیره بهره برده اند و محصولات لوكس و ویژه در صنایع فرهنگی تولید می كنند، اظهار داشت: این مسئله ای است كه می تواند با استفاده از پتانسیل فرهنگی و اقلیمی ما در ایران محقق شود. پس معاصرسازی از میراث فرهنگی در زندگی روزمره یكی از اتفاقاتی است كه به دنبال آن هستیم و خمیرمایه آن نوآوری است.

وی نكته دیگر مورد توجه معاونت علمی را توجه به عناصر و بخش های زنجیره های پسین و پیشین صنایع فرهنگی دانست و اضافه كرد: وقتی با شخصیت و عروسك ها مواجه هستیم، مخاطب گذشته آن را می شناسد؛ یعنی سال ها قبل عرضه و شناسانده شده و سپس وارد صنعت سینما، بازی های ویدئویی مد و لباس و غیره می گردد. صنعت جانبی كه از كنار یك شخصیت خلق می گردد در بعضی موارد تا ۱۱ برابر بزرگ تر از خلق آن است.

سجادی نیری ادامه داد: این نكته ای است كه در كشور ما مغفول مانده است. حركت هم افزا میان مجموعه های دست اندركار اولین اقدامی است كه باید اتفاق بیافتد. صنایع خاموشی مانند كمیك استریپ كه به حوزه نوشت افزار ورود كرده اند، نكته ای است كه باید به آن توجه ویژه داشت.

وی همینطور به برنامه ای كه امسال در معاونت علمی شروع شده است اشاره نمود و اظهار داشت: توسعه زیست بوم شركت های خلاق با هدف شكل دادن به شركت های حوزه صنعت فرهنگی است. شركت هایی كه با نگاه نوآورانه و خلاق می توانند سهم مناسبی از بازار داشته باشند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ادامه داد: ما در نظر داریم توسعه این شركت ها را در بازار هدف تسهیل كنیم؛ به صورتی كه تا امروز ۳۵ حمایت برای مجموعه شركت های خلاق در نظر گرفته شده است. نگاه ما این است كه با همكاری سایر دستگاه ها و بخش خصوصی بتوانیم تجاری سازی حوزه محصولات فرهنگی را توسعه دهیم.

وی ابتدا تا انتهای این كار را ناظر به همكاری بخش خصوصی عنوان و ابراز امیدواری كرد تا از سال آینده توان مضاعفی را از بخش خصوصی در این حوزه شاهد باشیم.

سومین دوره جایزه كالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی فیروزه با همكاری ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دی ماه ۹۶ برگزار گردید.
 

1396/10/20
19:17:15
5.0 / 5
4792
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است