سعیدی در گزارش كادو دونی تشریح كرد؛

چگونگی تبدیل به نشر از یك ناشر عمومی به ناشر آثار دینی

چگونگی تبدیل به نشر از یك ناشر عمومی به ناشر آثار دینی به گزارش كادو دونی مدیرعامل انتشارات به نشر رویكرد جدید این انتشارات را برای تبدیل شدن به یك ناشر دینی شرح داد.


حسین سعیدی مدیرعامل انتشارات به نشر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره رویكرد جدید این انتشارات درباره چاپ كتاب های دینی اظهار داشت: به نشر به علت انتسابش به آستان قدس رضوی، نسبت به سایر ناشران، برای خودش یك ممیزی و حد و حدودی قائل است. رویكرد جدیدمان با تمركز بر "ادبیات دینی" بنابراین آغاز شد. تعریف دقیق اش هم این است كه آثاری را منتشر نماییم كه هم استانداردهای محتوایی و معارفی را و هم استانداردهای فرم و ساختاری را داشته باشند. وی ادامه داد: ما رویكرد جدید به نشر را روی همین دو مبنای اصلی قرار دادیم؛ یعنی هم فاخر بودن محتوا و فاخر بودن هم ساختار و فرم. البته در این راه مشكلات و مسائلی هم وجود دارد كه ما را به انجام كار مصر كرد. این مسائل و مشكلات هم با كمك كارشناسان و صاحب نظران احصاء كردیم و تلاش داریم بر آنها فائق بیاییم. همچون مسائل مهم كه با آن روبرو بودیم، وجود روایت های مختلف و گاهی متعارض در متون دینی است؛ یك نمونه اش ماجرای حضرت رقیه (س) است كه آن چه درباره این مورد در منابع اصلی وجود دارد، متعارض است و خب نویسنده ای كه می خواهد در اینباره دست به خلق ادبی بزند، ناچار است یكی از این منابع را برگزیده و با استناد بر آن بنویسد. مساله بعدی رجوع نویسندگان جوان به متون و منابع اصلی شیعه است، كه بدلیل دشواری آن متون مقداری دشوار می باشد و این یكی از اشكالات جدی است. و البته پیشنهادی هم كه برای برون رفت از این مشكل پیشبینی كردیم این بود كه منابع مهم و قدیمی بازنویسی شده و در اختیار نویسندگان قرار بگیرند. بدین سان تهیه یك مجموعه بازنویسی متون قدیمی در دستور كارمان قرار گرفت. این مدیر نشر در ادامه اظهار داشت: نمونه دیگر مشكلات موجود در زمینه تولید كتاب های دینی كه با آن روبرو بودیم، تصویرگری حضرات معصومین علیهم السلام برای كودكان است كه تلاش می شود این كار بگونه ای باشد كه برای كودكان ایجاد ابهام نكند. سعیدی در پاسخ به این سوال كه رویكرد جدید به نشر از چه زمانی در دستور كار قرار گرفته، اظهار داشت: ما تلاش داریم به سمتی برویم كه یك ناشر اختصاصی حوزه ادبیات دینی باشیم. به نشر قبل از این، یك ناشر عمومی بود و ما طی سه سال قبل كه از آغاز رویكرد یاد شده می گذرد، تلاش كردیم از ماهیت یك ناشر عمومی به سمت یك ناشر دینی حركت كنیم؛ البته با مخاطبان عمومی مان. ازاین رو رویكرد مورد نظر شما از سه سال پیش شروع شده است. در یك سال قبل هم با تشكیل یك شورای علمی ادبیات، نویسندگان و مولفانی را كه سال ها در این عرصه قلم زده و تجربه دارند، جمع كردیم و جلساتی را در چارچوب نشست های علمی تحلیلی در تهران برگزار كردیم. بدین سان تا به حال، ۱۰ نشست از این سری نشست ها توسط دفتر به نشر در تهران برگزار شده است. البته تا این طرح به سرانجام برسد، زمان زیادی می طلبد اما در كل در جلساتی كه بدین سان برگزار كردیم، عمده مخاطبان ما نویسندگان بودند كه می گفتند در بعضی موضوعات مطرح شده برایشان شفافیت حاصل شده است. وی افزود: در زمینه تولید آثار علمی هم چندین كار پژوهشی انجام شده كه نمونه بارزشان كتاب «ادبیات دینی، چیستی، چرایی، عناصر و شگردها» نوشته محمدعلی رفیعی است كه هم اكنون آماده چاپ است. در همین زمینه همینطور مجموعه مصاحبه هایی با افراد برجسته این حوزه در دستور كار داریم. نتیجه این كار هم طی چندماه آینده منتشر می شود. همینطور سید علی كاشفی خوانساری هم مشغول كار روی تاریخ ادبیات دینی كودك است و در این زمینه آثار تولیدی از قرن چهارم به این سو را گردآوری و تدوین كرده است. مدیرعامل انتشارات به نشر همینطور در پاسخ به این سوال كه برای مقابله با كدام كمبود، طرح جدید این انتشارات را در دستور كار قرار داده، اظهار داشت: دلیل مهم اش این بود كه بین آثار دینی بخصوص در حوزه كودك و نوجوان، آثار ضعیف یا فوقش متوسطی را مشاهده می كردیم. عمده این آثار هم بازنویسی بودند كه گاهی با استفاده از روایات و مسائل تاریخی نادرست هم نوشته شده اند. این تنها یكی از علل و آن چند دلیلی بود كه اشاره كردم. بالاخره گفتیم با عنایت به منسوب بودن انتشارت به نشر به امام رضا (ع) باید كاری در این زمینه انجام بدهیم.


منبع:

1398/04/14
16:20:49
5.0 / 5
3882
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است