یك هفته با كتاب؛

رشد خبرهای مهم حوزه كتاب، از انتشار فراخوان ها تا معرفی برگزیدگان

رشد خبرهای مهم حوزه كتاب، از انتشار فراخوان ها تا معرفی برگزیدگان كادو دونی: بعد از چند هفته كم خبری در حوزه كتاب، گزارش هفتگی این هفته اخبار نسبتا زیادی را شامل می شود كه می توان در آن اخباری از انتشار فراخوان ها و معرفی برگزیدگان یا نامزدهای جوایز ادبی را شاهد بود.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: بعد از هفته های متوالی كم خبرِ حوزه كتاب و نشر، این هفته خبرهای مهم حوزه كتاب و نشر به ۱۴ خبر رسید كه در گزارش پیش رو مرورشان می نماییم. از این تعداد ۱۰ خبر مربوط به رویدادهای داخلی و ۴ خبر هم مربوط به اخبار خارجی و بین المللی هستند.
بین خبرهای داخلی این گزارش، ۴ خبر مربوط به فعالیت های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه های فرهنگی و یك خبر هم درباره نهاد كتابخانه های عمومی كشور است. موسسه خانه كتاب هم ۲ خبر را از اخبار داخلی این گزارش به خود مختص كرده است. ۲ خبر دیگر هم در ارتباط با جوایز ادبی و كتابخوانی هستند.
در بخش اخبار خارجی و بین المللی هم اخباری از ادبیات تركیه، آلمان، انگلستان و فرانسه را مرور می نماییم.
در ادامه گزارش «یك هفته با كتاب» سومین هفته خرداد را از نظر می گذرانیم؛
انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر كتاب «دلتنگ نباش»
در پی دیداری كه زینب مولایی نویسنده كتاب «دلتنگ نباش!» - كتاب شرح زندگی شهید مدافع حرم روح الله قربانی - و زینب عبد فروتن، همسر این شهید این هفته با رهبر انقلاب داشتند، تقریظ رهبری بر این كتاب نیز رونمایی گردید.
كتاب «دلتنگ نباش!» كه سال قبل توسط انتشارات «روایت فتح» به چاپ رسیده است شامل فرازهایی از زندگانی شهید روح الله قربانی و حاصل مصاحبه های مؤلف با همسر شهید و نزدیكان او است.
برگزاری جلسه مشترك وزارت ارشاد و كتابخانه ملی
جلسه مشترك درباره همكاریهای دوجانبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اسناد و كتابخانه ملی قبل از ظهر یكشنبه ۱۹ خرداد با حضور سیدعباس صالحی وزیر ارشاد و اشرف بروجردی رئیس كتابخانه ملی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد.
در این جلسه كه با دستور بررسی ایجاد پنجره واحد نشر در امتداد دولت الكترونیك و هوشمند برگزار شد، درباره چگونگی ایجاد پنجره واحد نشر بین این وزارتخانه و كتابخانه ملی بحث و تبادل نظر شد.
برگزاری جلسه سیاستگذاری جایزه فیروزه
خبر دیگری كه این هفته مربوط به وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی آن می شد، برگزاری اولین جلسه سیاستگذاری پنجمین دوره جایزه فیروزه بود. محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در این جلسه كه بامداد روز دوشنبه ۲۰ خرداد برگزار شد، با اشاره به میزان تاثیرگذاری كالاهای فرهنگی و لزوم توجه به آن عنوان كرد: كالاهای فرهنگی بسیار گسترده و فراگیرتر هستند بدین جهت توجه به كالاهای فرهنگی اجتناب ناپذیر است. جایزه فیروزه با چنین هدفی تاسیس شد و نیازمند آن است كه بیشتر در جامعه معرفی شود. این جایزه فرهنگی نیاز به تبلیغات بیشتر خصوصاً در فضای مجازی دارد تا آثار برگزیده معرفی شود و مورد حمایت قرار گیرد.
برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان خلق كتاب تصویری دستان
معرفی برگزیدگان پنجمین دوره مسابقه «خلق كتاب تصویری دستان» هم از دیگر خبرهای حوزه كتاب و نشر این هفته بود كه به وزارت ارشاد مربوط می شد. به این ترتیب، برگزیدگان پنجمین دوره مسابقه مذكور، طی مراسمی كه عصر دوشنبه ۲۰ خرداد در موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران برگزار شد، معرفی گشتند.
این مراسم با حضور قادرآشنا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، فریدون عموزاده خلیلی، رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان كودك و نوجوان، علی بوذری، مدیرعامل انجمن تصویرگران ایران، غلامرضا نوعی، مدیر نمایشگاه های خارجی همراه بود.
امضای تفاهمنامه بین نهاد كتابخانه ها و پژوهشگاه فرهنگ و هنر
مراسم امضای تفاهم نامه همكاری میان پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات و نهاد كتابخانه های عمومی كشور، یكشنبه ۱۹ خرداد با حضور محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و علیرضا مختارپور دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور اجرا شد.
بندهای این تفاهمنامه شامل مواردی چون مشاركت در طراحی، اجرا، نظارت و داوری طرح های پژوهشی؛ تدارك و اجرای طرح های نظرسنجی موردنیاز دو طرف، خصوصاً در حیطه هایی چون سنجش «سرانه مطالعه»، «مطالعات كاربران و اعضای كتابخانه ها»، «ارزیابی سلایق و دیدگاه های مخاطبان»، «نیازسنجی»، «بازخوردگیری»، «تحلیل بازار» و «تدوین اطلس جامع فرهنگی با هدف شناخت لطمه ها و معضلات فرهنگی به تفكیك مناطق و استانهای كشور»؛ برگزاری نشست ها و همایش های علمی، انتشاراتی-ترویجی و برگزاری دوره ها و كارگاه های آموزشی منفرد و مشترك در موضوعات مورد علاقه طرفین بود.
انتشار فراخوان جایزه جهانی كتاب سال
طبق خبری كه روز گذشته چهارشنبه انتشار یافت، دبیرخانه جایزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران، فراخوان بیست و هفتمین دوره این جایزه را منتشر و اعلام نمود این دوره از جایزه مذكور، با هدف شناسایی و معرفی كتاب های باارزش در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، در سه بخش تالیف، ترجمه و تصحیح انجام می شود. زمان برگزاری اختتامیه آن هم بهمن ماه امسال خواهد بود.
انتشار فراخوان ششمین دوره پایتخت كتاب ایران
فراخوان ششمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت كتاب ایران كه امسال برگزار می شود، توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار كتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر گردید.
طبق فراخوان منتشرشده، شهرهای متقاضی شركت در جشنواره می توانند تا تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۹۸ اقدامات انجام شده، برنامه ها، مدارك و مستندات فعالیت های در رابطه با كتاب و كتاب خوانی آن شهر، را همراه با برگه های تكمیل شده به دبیرخانه استانی جشنواره مستقر در ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها یا دبیرخانه مركزی تهران ارسال نمایند.
برگزاری پاسداشت پژوهشگر یزدی
مراسم «كاریز فرهنگ» شامل تجلیل از حسین مسرت پژوهشگر یزدی، به پاس سال ها تلاش در حوزه كتاب و اندیشه، و رونمایی از كتاب های «كاریز فرهنگ»، ارج نامه حسین مسرت و «یادگار قلم»، كارنامه پژوهشی وی، عصر روز گذشته چهارشنبه ۲۲ خرداد در چارچوب سومین عصر كتاب استانی، در شهر یزد اجرا شد.
برگزاری اختتامیه مسابقه كتابخوانی «كتاب قهرمان»
مراسم اهدای جوایز و تقدیر از برندگان نخستین دوره مسابقه و پویش كتاب خوانی «كتاب قهرمان» با محوریت كتاب «سرباز كوچك امام»، شامل خاطرات مهدی طحانیان، آزاده دفاع مقدس به قلم فاطمه دوست كامی پس از ظهر دوشنبه در تالار اندیشه حوزه هنری اجرا شد.
معرفی راه یافتگان به مرحله نهایی جایزه «فرشته»
هیات انتخاب پنجمین دوره جایزه «فرشته» روز شنبه این هفته، اسامی راه یافتگان به مرحله داوری این جایزه را اعلام نمود. پنجمین دوره این جایزه كه در ژانر داستان كوتاه برگزار می شود، با سوژه «جاده» فراخوان داد و حالا وارد مرحله نهایی خود شده است.
واكنش اورهان پاموك به خبری درباره چاپ ترجمه هایش در ایران
این هفته خبری به نقل از نشر چشمه منتشر گردید كه درباره انحصاری شدن چاپ ترجمه آثار اورهان پاموك توسط این ناشر بود. پاموك هم با پیگیری مهر كه نسخه مفصل اش در سرویس فرهنگ خبرگزاری قابل مطالعه است، این پاسخ را داد: خوشحالم كه بگویم در ایران من یك ناشر و یا مترجم كه بر دیگران ترجیحش بدهم ندارم.
انتشار داستان های نویسنده آلمانی از زندگی امام خمینی (ره)
طبق یكی از خبرهای روز یكشنبه این هفته، كتاب «وقتی او هنوز جوان بود» شامل ۱۶ داستان كوتاه از زندگی امام خمینی (ره) به قلم اومایما اولایك در آلمان منتشر گردید. در این كتاب به قسمتی از كودكی امام اشاره شده كه در این قسمت امام رنج و سختی های فراوانی را متحمل شده اند، اما امید زیادی به آینده و رحمت خداوند داشته اند.
معرفی فینالیست های جایزه جورج اورول
نامزدهای نهایی جایزه جورج اورول ۲۰۱۹ روز دوشنبه این هفته دهم ژوئن معرفی گشتند. این جایزه كه سالانه برای پشتیبانی از ادبیات داستانی سیاسی با حمایت مالی ریچارد بلر و ای. ا. هیث و بنیاد جرج اورول برای ادبیات سیاسی اهدا می شود، نامزدهای رقابتی خودرا در دو بخش داستانی و غیرداستانی معرفی نمود.
معرفی برگزیده جایزه بزرگ ترجمه فرانسه
آن كولین دو تریال، مترجم اصالتاً فنلاندی كه از زبان های انگلیسی و فنلاندی به فرانسه ترجمه می كند، جایزه بزرگ ترجمه سال ۲۰۱۹ در فرانسه را به خود اختصاص داد.
این جایزه بعد از رأی هیئت داوران مركب از نمایندگانی از وزارت فرهنگ و جامعه اهل ادب به برترین نامزد اعطا می شود. امسال نخستین شاتلن ریاست تیم داوران جایزه مذكور را به عهده داشت. به برنده این جایزه ۱۵ هزار یورو پاداش اعطا می شود.


منبع:

1398/03/24
13:28:53
5.0 / 5
4945
تگهای خبر: آموزش , ادبیات , انتشار , اهدا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است