جشن تیرگان در سعدآباد

جشن تیرگان در سعدآباد به گزارش كادو دونی خانه طبیعت گردی ایران با همراهی كودكان زیر ۱۲ سال تیرگان را در سعدآباد جشن گرفتند.


در این آیین كه با همكاری انجمن هواداران میراث ایران سه هفته پیاپی در مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد برگزار شد، نزدیك به ۱۰۰ كودك همراه با والدینشان شركت كردند تا جشنی كه آمیخته با سنت های تیرگان است را زنده نگه دارند؛ آب پاشی با آرزوی بارش باران در سال پیش رو، برگزاری فال كوزه و ساخت دستبند تیر و باد، شاهنامه خوانی با تمركز بر حماسه آرش كمانگیر و برگزاری بازی هایی برای كودكان همراه با آموزه هایی مربوط به تاریخ ایران باستان از جمله سنت های تیرگان است كه در این مراسم اجرا شد.این برنامه با هدف احترام به آیین كهن ایرانیان كه یكی از آنها جشن تیرگان است، اجرا شد، آیینی كه بیش از هر چیزی به موضوع پاسداشت نقش و جایگاه آب مرتبط است.
جشن تیرگان یكی از جشن های دوازده گانه ایرانیان است كه برای برگزاری آن، فلسفه، اهداف و دلایل مختلفی عنوان شده، از جمله این كه تیرگان را "جشن آبریزان" گفته اند، چرا كه آب در كشور ما و باورهای اعتقادی، احترام خاصی داشت و ایرانیان قدیم به منابع آبی تعرض نمی كردند و آن را آلوده نمی كردند. در این رابطه افسانه ی نبرد تشتر "تیر" ایزد باران با "اپوشه" یعنی دیو خشكی معروف است.به مناسبت یك چنین رویدادی مردم ایران هر ساله در این ایام جشن می گیرند و به نیایش به درگاه خداوند می پردازند و از نعمات او شكرگزاری می كنند. علت دیگری كه برای برگزاری این جشن عنوان می شود، بزرگداشت مراسم تیراندازی "آرش كمانگیر" است.


 

1396/04/30
18:51:18
5.0 / 5
6304
تگهای خبر: جشن , شادی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است