توسط نشر مركز؛

چاپ كتابی درباره نقدها و زیبایی شناسی ماركسیستی والتر بنیامین

چاپ كتابی درباره نقدها و زیبایی شناسی ماركسیستی والتر بنیامین كادو دونی: كتاب والتر بنیامین یا به سمت نقدی انقلابی نوشته تری ایگلتون با ترجمه مهدی امیرخانلو و محسن ملكی توسط نشر مركز منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش كادو دونی به نقل از مهر، كتاب «والتر بنیامین یا به سمت نقدی انقلابی» نوشته تری ایگلتون اخیرا با ترجمه مهدی امیرخانلو و محسن ملكی توسط نشر مركز منتشر و راهی بازار نشر شده است.
والتر بنیامین فیلسوف، نویسنده و منتقد ادبی آلمانی متولد سال ۱۸۹۲ و درگذشته به سال ۱۹۴۰ بود كه یكی از اعضای مكتب فرانكفورت شمرده می شود و در زیبایی شناسی پیروِ مكتب ماركسیستی بود. او یكی از منتقدان مهم ادبی و هنری قرن بیستم شمرده می شود.
نویسنده كتاب پیش رو، آنرا این چنین معرفی می كند: بعدازظهر یك روز، والتر بنیامین در كافه دِس دوماگوی سن ژرمن دِس پره نشسته بود و این فكر مثل خوره به جانش افتاده بود كه شكلی از زندگی اش ترسیم كند، و در عین حال خوب می دانست این كار را چطور باید انجام دهد. شكل را كشید، و با بداقبالی ای كه همیشه نصیبش می شد یكی دو سال بعد باز آنرا گم كرد. تعجب ندارد شكلی كه كشید یك هزارتو بود. این كتاب همان شكل گمشده نیست كه حالا پیدا شده باشد. نه مقدمه ای است بر نوشته های بنیامین نه تحقیقی علمی؛ و نه به واقع شرحی انتقادی است، برای اینكه حتی آن جا كه بنظر می رسد مشغول تشریح افكار بنیامین هستم عملاً به ندرت متن هایش را خلاصه یا بازنویسی می كنم. بیشتر اهتمام دارم برای رسیدن به اهداف خودم به خدمت آنها برسم و با انفجار پیوستار تاریخ از دل این پیوستار بیرون شان بكشم، آن هم به روش هایی كه خیال می كنم اگر خودش بود تاییدشان می كرد.
این كتاب ۲ فصل اصلی دارد كه به ترتیب «والتر بنیامین» و «به سوی نقد انقلابی» نام دارند و ۳ و ۶ بخش را در خود جا داده اند. در فصل اول، مخاطب با این بخش ها روبرو می شود: «تمثیل باروك»، «هاله و كالا»، «تاریخ، سنت و انقلاب». در فصل دوم كتاب باز به ترتیب این بخش ها درج شده اند: «نقد ماركسیستی»، «تاریخ مختصر بلاغت»، «در باب متنیت»، «ماركسیسم و واسازی»، «كارناوال و كمدی: باختین و برشت» و «فرشته تاریخ».
نویسنده در فصل اول كتاب، مفاهیم اصلی موردنظر بنیامین را مطرح كرده و تلاش داشته برخورد مفهومی بنیامین با پدیده هایی مثل باروك را با ژست های مشابه كسانی چون تی. اس.الیوت و اف. آر.لیویس محك بزند. ایگلتون در بخش های فصل اول، با چارچوب نظری لاكان و دریدا وجوهی از كار والتر بنیامین را كه تا قبل از این حد مغفول و مبهم مانده بود، برجسته كرده است. در فصل دوم هم مفاهیم مورد نظر والتر بنیامین در پس زمینه نظریات و نزاع های موجود در حوزه نقد ادبی قرار گرفته اند.
ایگلتون می گوید این كتاب را نوشته تا دستش قبل از معاندان به بنیامین برسد. به تعبیر مترجمان كتاب، نویسنده در این كتاب می كوشد مفاهیم و مواضع مختلف را به لطف قسمی دیالكتیك منفی مقابل یكدیگر بشوراند. بنا بر این خودرا در تقاطع تنش ها و تضادها و بحث های درگرفته میان آدورنو، بنیامین، لوكاچ، برشت و در كل آنچه بعنوان زیبایی شناسی ماركسیستی شناخته می شود، قرار دهد.
در قسمتی از این كتاب می خوانیم:
مساله بر سر این نیست كه دائماً سنتی را از نو ارزیابی كنیم؛ سنت همان عمل حفاری كردن و حراست كردن و تخطی كردن و دور انداختن و از نو نوشتن گذشته است. سنتی غیر از این در كار نیست، خبری از مجموعه ای از مكان های یادبودی كه بعداً متحمل جرح و تعدیل شوند نیست. مصنوعات ذاتاً برای این بازنویسی آماده اند، درست همانطور كه نظریه عرفانی بنیامین درباره زبان «ترجمه پذیری» را خصلت ذاتی بعضی متون می بیند. قطعه ای در وقایع نامه برلین هست كه تلویحاً به این واقعیت اشاره می كند: «بله، برای آنكه حفاری موفقیت آمیز باشد نقشه لازم است. اما آنچه به همین اندازه لازم است كنكاش محتاطانه بیل در خاك تیره است، و صرفاً حساب سیاهه كشفیات را نگه داشتن و لذت مرموزِ كنكاش در خودِ محلِ یافته ها را قلم گرفتن، در واقع، غنی ترین پاداش را از كف دادن است. جست وجوی بی ثمر همان قدر قسمتی از این لذت است كه موفقیت، پس بدین سان یادآوری نباید به سیاق یك روایت یا از آن هم بدتر یك گزارش پیش رود، بلكه باید، دقیقاً به سیاقی اپیك یا به شیوه یك راپسودی، با بیلش محل هایی همیشه نو را بكاود، و در محل های قدیمی تا جایی كه می تواند عمیق تر بكَند.» آنچه مورد نظر است صرفاً غنائم وضعیت ها نیست بلكه خود وضعیت هاست، خود عمل كندن و یافتن، دیدن ها و نادیده گرفتن ها، كه ردّ خودرا چنان عمیق بر ابژه های از زیر خاك درآمده می گذارند كه بخش عمده ای از معنای شان را می سازند. مساله بر سر فرایند تولید است نه فقط خود محصول تولیدشده، فرایندی كه «اپیك» برشتی از حجاب های «ارسطویی» روایت نجاتش می دهد. اشتباهات _ جست وجوهای بی ثمر_ برای تئاتر اپیك و یادآوری و باز برنامه های تحقیقاتی علمی به یك اندازه اجزاء لاینفك متن اند؛ تاریخ یك رونوشت پاك وپاكیزه نیست بلكه نوعی پوست پاك شده است كه لایه های محذوفش باید به زور نمایان گردند و با ریتم های اپیزودیك شان در كنار هم نوشته شوند، نه آن كه به درون روایتی بی درز و شكاف واپس رانده شوند.
این كتاب با ۲۸۴ صفحه، شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان انتشار یافته است.

1397/12/26
14:46:02
5.0 / 5
3974
تگهای خبر: انتشار , اهدا , تئاتر , تولد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است