پاسخ انتظامی به درخواست ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر

پاسخ انتظامی به درخواست ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر كادو دونی: سرپرست سازمان سینمایی از مطالبه سینماگران برای ادغام دو جشنواره ملی و جهانی فجر و بررسی آن و باز بازتعریف ماموریت های زیرمجموعه سازمان سینمایی آگاهی داد.


به گزارش كادو دونی به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، حسین انتظامی شامگاه ۴ بهمن ماه، در برنامه «شهرفرنگ» اشاره كرد: قرار بر این است كه اگر بتوانم خدمتی به سینما بكنم و این خدمت مورد پسند سینماگران باشد، خدمتم ادامه پیدا كند. من با این نیت آمدم كه حضورم تداوم داشته باشد و امیدوارم كه موفق شوم.
دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال مجری درباره شفافیت در سازمان سینمایی و اینكه آیا سینمای ایران چیز پنهانی دارد، اظهار داشت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای وزیر ۹ كلان برنامه دارند كه تمام بخش های وزارتخانه باید حول آن برنامه ها خودشان را تنظیم كنند و رویكردهای خودشان را قوت ببخشند. یكی از این محورها شفاف سازی است، یعنی همه مجموعه های این وزارتخانه باید اطلاعات و اسناد خودرا درباره حمایت ها، یارانه ها، ضوابط و...منتشر كنند.
سرپرست سازمان سینمایی درباره آمارهایی كه این سازمان درباره پشتیبانی از جشنواره ها اعلام نموده و اینكه چرا اشاره ای به جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر و جشنواره فیلم كوتاه و سینماحقیقت نشده است، اظهار داشت: این جشنواره ها را خود ما برگزار می نماییم و بیلان آنها جداگانه منتشر خواهد شد. ۴۵ روز پس از اختتام رویدادهایی مثل همین جشنواره ها یا نمایشگاه كتاب یا مطبوعات لیست درآمدها و هزینه های آنها باید منتشر شود. اما این آمار اعلام شده درباره جشنواره هایی است كه دیگران برگزار می كنند و سازمان سینمایی در جهت توسعه سینما به آنها كمك می نماید. سوال یا انتقاد منطقی این می تواند باشد كه سازمان بگوید با چه فرمولی به یك جشنواره ۱۰۰ میلیون كمك كرده و به یك جشنواره دیگر ۵۰ میلیون تومان. شفافیت یعنی این ضابطه را از ما بخواهند. حتی اوج شفافیت مشاركت پذیری است، یعنی ما این ضابطه را اول به شكل پیش نویس منتشر نماییم و از اهالی سینما، منتقدان، سیاستگذاران فرهنگی و سینمایی، نخبه ها، دانشگاهیان و...بخواهیم كه بگویند آیا فرمولی كه ما تعریف كرده ایم جامع هست یا نه.
انتظامی اشاره كرد: مثلا من معتقدم كه هرچقدر در استان ها كار نماییم به قوام و توسعه كشور كمك می نماییم، پس اگر به من بسپارند كه فرمول پشتیبانی از جشنواره ها را بنویسم حتما می نویسم كه جشنواره هایی كه در استان ها و شهرستان های كم برخوردار برگزار می گردند حتما باید ضریب دو بگیرند.
انتظامی اظهار داشت: یكی از اشكالات دستگاه های دولتی این است كه گمان می كنند خودشان باید جشنواره برگزار كنند در صورتی كه یكی از برنامه های دولت عقب نشینی به نفع صنوف است؛ یعنی به جایگاه تنظیم مقررات خودش برگردد و در اموری كه صنف یا بخش خصوصی كارآمد و سالم داریم كه بتوانند فعالیتی را به خوبی انجام دهند دولت نباید تصور كند كه عقل كل است و باید خودش انجام دهد.
وی در بخشی دیگر اضافه كرد: خوشبختانه انتشار لیست مربوز به حمایت فارابی موجب شد كه فارابی جهت گیری خودش را عوض كند و چندین ماه است كه بیشتر در چارچوب تسهیلات كمك می كند؛ یعنی طرفشان یك بانك است و كمك بلاعوض نیست.
سرپرست سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی دربار نحوه پیشگیری از ورود سرمایه های كلان غیرشفاف و مجهول به سینما، اظهار داشت: شفافیت جاده دوطرفه است. نمی گردد فقط دولت شفاف عمل كند، فقط سازمان سینمایی شفاف عمل كند. قانون شفافیت قانون درخشانی است و اگر همه ما به آن برگردیم خیلی از مشكلات كشور حل خواهد شد.
مدقق پرسید «فكر می كنید اهالی سینما تن به این بدهند كه قراردادهای بازیگران یا نحوه ورود سرمایه به پروژه های سینمایی را شفاف اعلام كنند؟» كه انتظامی در پاسخ به او اظهار داشت: این همت الان در خانه سینما وجود دارد. یعنی ما آمادگی داریم كه بعنوان دستگاه حاكمیتی در این مسیر حركت نماییم. مثلا صنف این را از ما بخواهد اگر در تیتراژ فیلم متقاضی پروانه نمایش كسی بعنوان فیلمبردار، كارگردان یا بازیگر و... از مسیر حرفه ای خودش وارد نشده پروانه نمایش صادر نشود. به مصلحت دولت نیست كه در مسائل داخلی صنوف دخالت كند بلكه سازمان باید نظارت و پشتیبانی كند. درباره مسائل مربوط به هزینه های سرمایه گذاری و تولید فیلم ها هم با سازوكارهایی كه در خانه سینما قابل طراحی است می توان ابهامات را روشن كرد. حتی اطلاع دارم كه خانه سینما به سمتی می خواهد برود كه قراردادهای مختلف تولید فیلم تحت نظارت آنها و با فرمول های ثابت و شفاف بسته شود.
سرپرست سازمان سینمایی درباره جدیدترین دستورش برای ادغام موسسه رسانه های تصویری در دیگر زیرمجموعه های سازمان در جهت كوچك سازی و چابك سازی سازمان اظهار داشت: این تصمیم، تدبیر من نیست، مجموعه مدیران سازمان سینمایی تجربه، بلوغ و پختگی قابل توجهی دارند و تك تك این اقدامات در این جمع چكش كاری می شود و تبعات آن بررسی می شود تا رفتار شتاب زده و پوپولیستی انجام نشود. اما با كوچك سازی چابك سازی صورت می گیرد. بخصوص زمانی كه مشكلات بودجه ای پیش می آید امكان دارد دستگاهی كه مقرر است از نظام توسعه فرهنگ حمایت كند بخش قابل توجه منابعش را خرج خودش، هزینه كارمندان و تجهیزات و رویدادها كند و چیزی صرف هدف اصلی نشود. از جانب دیگر وقتی یك سازمان حجیم باشد نمی تواند نسبت به تحولات روز واكنش منطقی، كارآمد و سریع داشته باشد. از طرف دیگر حوزه سینما و دیگر حوزه ها كه همسایه فناوری های مدرن هستند سرعت تحولاتشان بالاست بدین سبب نمی توانیم با آرایش پنج سال پیش این وضعیت را اداره نماییم.
او افزود: در همین مسیر بخشی از ماموریت های لازم موسسه رسانه های تصویری در بنیاد فارابی ادغام می شود. بخش هنر و تجربه یك وظیفه دیگر وزارتخانه را دنبال می كند. ما وظیفه داریم از سینمای اندیشه ای، اجتماعی و فرهنگی در مقابل سینمای تجاری حمایت نماییم. اگر كنار بنشینیم و بگوییم تنها سازوكارهای بازار مورد نظرمان است، حتما از وظایف خودمان فاصله گرفته ایم. بدین سبب هنر و تجربه با این رویكرد باید در سازمان سینمایی حفظ شود، اما روش های كار امكان دارد تغییر كند.
انتظامی اظهار داشت: هم اكنون مشغول بازتعریف ماموریت های زیرمجموعه های سازمان سینمایی هستیم. مناسب تر است كه این زیرمجموعه ها به روز شوند. درباره انجمن سینمای جوان كشور هم بحث هایی وجود دارد، اما نهایی نشده است. این بحث مطرح است كه برای توانمند كردن بیشتر انجمن های سینمای جوان در استان ها و شهرستان ها آنها را به شكل هیات امنایی اداره نماییم یعنی استاندار، شهردار، خیرین و علاقه مندان در كنار مدیركل فرهنگ و ارشاد استان هیات امنا شوند و درآمد و هزینه را خودشان كنترل كنند. الان یك اشكال این است كه تمام درآمدها باید به حساب انجمن در تهران بیاید و بعد عودت داده شود درحالیكه در ستاد انجمن سینمای جوان در تهران باید سیاستگذاری صورت گیرد، اولویت ها و فرمول های حمایتی طراحی شود تا جوانان مستعد در دورافتاده ترین شهرها احساس كنند می توانند رشد كنند.
انتظامی درباره سرنوشت مدرسه ملی در جریان این ادغام ها هم اظهار داشت: وظیفه ما توسعه دانش سینمایی است، اما قرار نیست خودمان ضرورتا آموزش دهیم بلكه می توانیم موسسات خصوصی آموزشی را توانمند نماییم، برایشان چارچوب تعریف نماییم و شاخص هایی تعریف نماییم. این بخش از وظایف مدرسه ملی سینما طبیعتا قابل تداوم نیست، اما بخش هایی كه كار سیاستگذاری آموزشی می كند و مسائل نوپدید آموزشی را شناسایی می كند باقی خواهد بود.
مدقق در ادامه از سرپرست سازمان سینمایی پرسید كه آیا مدیر یا سازمان سینمایی در سایه داریم، كه انتظامی اظهار داشت: سازمان سینمایی به شكل مقتدرانه فردی اداره نمی گردد. یك سازمان است كه حتما باید مدیران مختلفش مشاركت داشته باشند و سازمان مستقلی هم نیست و تحت نظارت وزارتخانه و وزیر است و حتما باید در آن چارچوب عمل كند.
سرپرست سازمان سینمایی در بخشی دیگر درباره تغییرات مدیران سینمایی اظهار داشت: مدیران موجود اگر در قالب سیاست های وزارتخانه و سازمان سینمایی، بتوانند با چابكی و مدیریت انجام وظیفه كنند حتما می مانند. خود من هم اگر بتوانم برای سیاست های وزارتخانه، سازمان، دولت و نظام عنصر كارآمدی باشم منطقش این است كه باید بمانم، ولی اگر ناتوان یا ناهمراه باشم باید حذف شوم.
انتظامی درباره ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر هم اظهار داشت: یكی از صبحت هایی كه الان بین مدیران مطرح است و حتی جزء مطالبات سینماگران هم است این مساله است. برای من هم مطالبه صنف خیلی مهم می باشد.



1397/11/05
20:00:41
5.0 / 5
3730
تگهای خبر: آموزش , انتشار , تصویر , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است