یك هفته با كتاب؛

معرفی برگزیدگان جوایز سروانتس، گیلر و شاتوبریان

معرفی برگزیدگان جوایز سروانتس، گیلر و شاتوبریان به گزارش كادو دونی معرفی دبیر و اعضای هیات علمی جایزه جلال و معرفی برندگان چند جایزه بین المللی از جمله خبرهای مهم حوزه كتاب در این هفته می باشند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: در این هفته گزارش «یك هفته با كتاب» ۷ خبر خارجی و ۵ خبر داخلی دارد. البته باید تعطیلی روز یكشنبه این هفته را هم در نظر داشت اما مهم ترین خبر حوزه داخلی در همین روز تعطیل منتشر گردید كه درباره معرفی دبیر و اعضای هیات علمی جایزه جلال آل احمد بود.
در ادامه مرور خبرهای داخلی و خارجی حوزه كتاب در این هفته را از نظر می گذرانیم:
معرفی دبیر و اعضای هیات علمی جایزه جلال
روز یكشنبه این هفته كه همزمان با ۳۰ صفر و تعطیل رسمی بود، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حكمی شهریار عباسی برگزیده دوره هشتم جایزه ادبی جلال آل احمد را به عنوان دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب نمود.
در احكام جداگانه دیگری از جانب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حسن بیگی، مریم حسینی، احمد دهقان، ابراهیم زاهدی مطلق، حمیدرضا شعیری، داوود غفارزادگان، مسعود كوثری و محمدعلی مهدوی راد به عنوان اعضای هیات علمی این دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب شدند.
چاپ كتاب وزیر كار درباره اشتغال
جلد اول كتاب «توسعه اشتغال پایدار» كه علی ربیعی، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی آن را با همكاری عیسی منصوری و مارتین سیورز نوشته است، روانه بازار كتاب شد. در این اثر كه عنوان فرعی آن «توسعه كسب و كار برای اشتغال پایدار» است، به نحوه مواجهه با توسعه اشتغال در لایه خُرد پرداخته شده و در آن از دانش و تجربه شكل گرفته در سه دهه اخیر در سطح جهان، بهره گرفته شده است.
استقبال ایرانی ها از طرح اهدای كتاب به زلزله زدگان
پس از وقوع زلزله غرب كشور، با بیان نشانی مراكز جمع آوری كمك های فرهنگی در مراكز كانون پرورش فكری استان های سراسر كشور، شمار زیادی از مردم اقلامی همچون كتاب، اسباب بازی، لوازم التحریر و... را به كودكان و نوجوانان زلزله زده اهدا كرده اند.
بر همین اساس، استان های كشور در ۷۰ پایگاه مختلف كانون، روزهای آینده هم پذیرای مشاركت های مردمی در امداد فرهنگی به آینده سازان كشور هستند.
آغاز اجرای طرح پاییزه كتاب
طبق خبری كه سه شنبه این هفته انتشار یافت، با گذشت شش روز از آغاز ثبت نام كتابفروشی ها در دومین پاییزه كتاب، ۶۶۹ كتابفروشی از ۳۱ استان كشور در طرح مشاركت كردند. اجرای این طرح همزمان با روز كتابگردی در كتابفروشی های كشور آغاز می گردد.
در طرح پاییزه كتاب كه از امروز دوم آذر ماه همزمان با روز كتابگردی در كتابفروشی های عضو طرح اجرا می شود، تابحال ۶۶۹ كتابفروشی از ۳۱ استان كشور در این طرح ثبت نام كردند. تابحال استان های تهران با ۱۱۶ كتابفروشی، قم با ۸۴ كتابفروشی و اصفهان با ۷۹ كتابفروشی بیشترین مشاركت را از آن خود كردند.
سخنان حق شناس درباره عدم اختصاص ۶ ساله بودجه خرید كتاب به كتابخانه ها
محمدجواد حق شناس رئیس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران سه شنبه این هفته با اشاره به اینكه تنها ۱۰ درصد اعضای كتابخانه ها فعال هستند، اظهار داشت: بودجه سال ۹۶ كتابخانه ها ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است كه برای نگهداشت كتابخانه ها در نظر گرفته شده اما اینكه كتابخانه ها چه عملكردی داشته اند و چه مقدار بودجه تخصیص یافته نامشخص است.
حق شناس در این سخنان كه در تذكر پیش از دستور خود در جلسه بیست وسوم شورای شهر بیان شد، اظهار داشت: ۶ سال است كه بودجه ای برای خرید كتاب به كتابخانه ها اختصاص داده نشده كه این مساله هم جای سوال دارد.
معرفی برنده جایزه نوبل اسپانیا
یك نویسنده سیاسی كه از نیروهای انقلابی ساندینیست در نیكاراگوئه و معاون رییس جمهوری این كشور در سال های بین۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ در كنار دانیل اورتگا بود، به عنوان برنده جایزه سروانتس ۲۰۱۷ انتخاب گردید.
سرخیو رامیرز نویسنده برنده جایزه سروانتس ۲۰۱۷ معتقد است زیبایی سفر «دون كیشوت» در بی بازگشت بودن آن است. این برای اولین بار است كه یك نویسنده از نیكاراگوئه به عنوان برنده جایزه سروانتس ۲۰۱۷ كه معادل نوبل در ادبیات اسپانیایی ست، انتخاب می گردد.
معرفی برنده جایزه گیلر ۲۰۱۷
سه شنبه این هفته خبری منتشر گردید مبنی بر این كه مایكل ردهیل به عنوان برنده جایزه معتبر گیلر در سال ۲۰۱۷ انتخاب شده است. وی برای رمانی با عنوان «میدان بلویو» این جایزه مهم كانادایی را از آن خود كرد. این جایزه ۱۰۰ هزار دلار ارزش دارد.
معرفی برنده جایزه شاتوبریان فرانسه
جایزه شاتوبریان در سی ویكمین دوره برگزاری خود به آلكساندر گراندازی برای كتابش با عنوان «شهر. تاریخ شهر رم از مبداء تا مرگ آگوستوس» تعلق گرفت. این كتاب توسط انتشارات پریان در سال ۲۰۱۷ منتشر گردید.
این كتاب با ارجاعی به فرهنگ غرب، به تحقیق از دوره رنسانس پرداخته و شهر باستانی رم را زیر ذره بین قرار داده است. بیوگرافی شهر رم كه مركز نخستین جهانی سازی تاریخ بود، در این كتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
اعلام آمار آثار جدید ادبی فرانسه
طبق خبری كه دوشنبه این هفته انتشار یافت، آمار نشر نشان داده است بازار نشر فرانسه در سال ۲۰۱۷ در مجموع شاهد اكران ۵۸۱ عنوان رمان جدید از ادبیات فرانسه، ادبیات خارجی و اولین رمان نویسندگان نوقلم بوده است.
پایان كار نمایشگاه كتاب كودك شانگهای
نمایشگاه بین المللی كتاب كودك شانگهای، بعد از سه روز میزبانی از كودكان و علاقه مندان كتاب كودك، روز یكشنبه این هفته به كار خود آخر داد. نمایشگاه بین المللی كتاب كودك شانگهای در چین كه به عنوان تنها نمایشگاه كتاب كودك در منطقه آسیا-پاسیفیك شناخته می گردد كه به طور كل به معرفی انتشارات كودك ونوجوان اختصاص دارد، امسال از ۱۷ تا ۱۹ نوامبر برگزار گردید.
درگذشت دوست آلبر كامو و رومن گاری
یكی از خبرهای سه شنبه این هفته درباره درگذشت راجر گرنیه، دوست آلبر كامو و رومن گاری بود. گرنیه كه شاهدی بر تاریخ ادبی فرانسه به حساب می آید، در ۹۸ سالگی درگذشت.
وی از نویسندگانی بود كه كارش را به عنوان ویراستار برای گالیمار شروع كرد. وی كار در این دفتر انتشاراتی را از سال ۱۹۶۴ شروع كرد و در عین حال از روزنامه نگاران «كامبت» بود و با رادیو هم همكاری داشت. او بیش از ۴۰ عنوان كتاب در كارنامه اش دارد كه خیلی از آنها به انگلیسی هم ترجمه شده اند.
كشف یك داستان جدید از ریموند چندلر
طبق خبری كه ابتدای این هفته انتشار یافت، یك داستان كه ریموند چندلر نویسنده سرشناس ادبیات پلیسی، تقریبا در اواخر عمرش نوشته بود حالا كشف شده و نشان داده است او به سیستم بهداشت وسلامت آمریكا اعتراض داشت.
این داستان كه توسط اندرو گالی سردبیر ارشد مجله استرند در كتابخانه بودلاین آكسفورد پیدا شده، با عنوان «همه چیزدرسته-فقط او مرده» با آورده شدن مردی به بیمارستان شروع می گردد. مردی كه كامیون به او زده و كارمندان بیمارستان نمی خواهند او را مداوا كنند چون حس می كنند نمی تواند پول بیمارستان را پرداخت كند.
چندلر می نویسد: قوانین بیمارستان به صراحت می گویند یا ۵۰ دلار پیش پرداخت یا هیچ. گالی گفته این داستان یكی از آخرین نوشته های چندلر است و تصور می رود بین جولای ۱۹۵۶ تا بهار ۱۹۵۸ نوشته شده باشد. چندلر سال ۱۹۵۹ درگذشت.
 

1396/09/02
13:50:27
5.0 / 5
4927
تگهای خبر: ادبیات , اهدا , رمان , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است