پرونده فرصتهای گردشگری برای چالشهای اقتصادی -۱۲

ابهام در راهكار حذف مهر ورود در گذرنامه گردشگران

ابهام در راهكار حذف مهر ورود در گذرنامه گردشگران كادو دونی: برای مقابله با تحریم موجود بر گردشگری و بلا های آن بر اقتصاد لازم است مجموعه ای از راهكارهای به هم وابسته در قالب یك بسته عملیاتی با زمان بندی مشخص كه كل سیستم گردشگری كشور را شامل شود



خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ- مینو اصفهانی (دكترای گردشگری و توسعه پایدار، دانشگاه نورث وست آفریقای جنوبی)
حدودا دو ماه پیش رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از راهكاری برای مقابله با اثرات تحریم آمریكا بر گردشگری ایران آگاهی داد و آن حذف مهر ورود در گذرنامه گردشگران با تمایل خودشان هنگام ورود به ایران است. این راهكار برای كمك به آن دسته از گردشگران مطرح شده كه مایل به دیدار از ایران هستند، اما ترس از مشكلات آتی برای ورود به كشور آمریكا آنان را از سفر به ایران باز می دارد. آشكار است كه هدف چنین راهكاری به صورت عمده گردشگران كشورهای اروپایی است و بازارهای كنونی كشورهای همسایه ایران همچون افغانستان و عراق را شامل نمی گردد. هنوز از نهایی و اجرایی شدن این راهكار خبری نیست، اما برخی آنرا راهكاری “اثربخش” در برابر تحریم ها در امتداد جبران خسارات وارده به سیستم گردشگری كشور و صاحبان مشاغل مرتبط می دانند.
در اینكه چنین ایده ای بودنش بهتر از نبودنش است شكی نیست. شرایط كنونی گردشگری در ایران و آنچه كه برای آینده نزدیك پیش بینی می شود، نیازمند راهكارهای خلاقانه مناسب با زمان و مكان است تا بتواند از ركود و یا توسعه منفی (توسعه بدون سودآوری) خارج شود. برخلاف بیشتر كشورهای جهان، گردشگری در ایران یك فعالیت اقتصادی ملی به شمار نمی آید؛ بدین سبب بدنه و ساختار این ابزار اقتصادی در كشور ما به هیچ رو ریشه دار و مقاوم نیست. متزلزل بودن همیشگی بازار گردشگری در ایران خود به خود روند ارزآوری این صنعت در سطح ملی و سودآوری برای بنگاه های اقتصادی كوچك تر مانند هتل ها و آژانس های مسافرتی را به شدت بلا پذیر كرده است. این در حالیست كه از دست دادن بازارهای هر چند نیمه فعال اما پرسود موجود (مانند كشورهای اروپایی) بی شك زیان و بلا های بلندمدت و جبران ناپذیری به سیستم گردشگری موجود وارد كند.
راهكار حذف مهر ورود امكان دارد در ظاهر كاربردی به نظر برسد، اما در اثرگذاری آن در نگهداشت آمار قابل قبول گردشگران اروپایی و یا افزایش شمار آنها جای شك، بحث و بررسی كارشناسانه دارد. در علم برنامه ریزی كه شامل برنامه ریزی صنعت گردشگری باز می شود، راهكارها باید در قالب یك بسته جامع راهبردی و اجرایی ارائه شوند. معمولا قدرت اجرایی و اثرگذاری یك راهكار به تنهایی برای رسیدن به یك هدف كافی نیست. این قضیه خصوصاً در صنعت گردشگری كه تحت تاثیر بی وقفه بخش های گوناگون اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و سیاسی است، اهمیت بیشتری می یابد. برای نمونه، توجه كنید به راهكاری همچون افزایش تعداد خانه های بوم گردی برای توسعه گردشگری روستایی در سطح منطقه. امكان دارد چنین ایده ای در گام نخست كاربردی و مناسب با شرایط كنونی گردشگری روستایی در ایران به نظر بیاید، اما در هنگام اجرا با خلا قانونی، یا نبود نیروی انسانی در منطقه یا مشكلاتی از این دست روبرو شود كه عملا راهكار مورد نظر را اجرا نشدنی و یا در صورت اجرا بسیار پرهزینه می كند. این نتیجه به كار گرفتن یك سویه و غیر سیستماتیك یك ایده است، بدون مطالعات و بررسی های پیشین كه تاثیرگذاری قابل توجهی در دنیای واقعیت گردشگری نخواهد داشت.
راهكار حذف مهر ورود می تواند یك چاره اثر گذار باشد، اگر قبل از اجرا همه ی جنبه های اجرایی آن از بعد توسعه گردشگری بررسی شود. هم اكنون شهروندان كشورهایی كه برای ورود به آمریكا نیاز به روادید نداشته باشند چنانچه به ایران سفر كنند، باید برای رفتن به ایالات متحده درخواست روادید بدهند. در دنیای پر رقابت صنعت گردشگری، همین یك دغدغه می تواند برنامه یك توریست اروپایی به ایران را حذف و سفر به تركیه یا آذربایجان را جایگزین كند. اگر به دنبال حفظ بازار كنونی اروپا و یا توسعه آن هستیم، باید بپذیریم كه عوامل دیگری باز بر انگیزه و تصمیم نهایی یك توریست برای گزینش ایران بعنوان مقصد سفر تاثیر می گذارد. عواملی همچون تبلیغات و بازاریابی ایران در اروپا، هزینه سفر به ایران، وجود زیرساخت های مورد انتظار و.... فارغ از تحریم ها و موضوعات سیاسی، اینكه یك توریست چقدر و چگونه مقصد را می شناسد، آن را تصور می كند و اطلاعاتش را از كدام منبع می گیرد، در گزینش مقصد سفرش بسیار مهم می باشد. اروپا یكی از بزرگترین مناطق توریست فرست در جهان است. آنچه درباره این منطقه مهم می باشد، سطح بالای درآمد مردم و سفر با واحد پولی یورو بعنوان یك واحد پولی قوی در جهان است. بدین سبب به دست آوردن سهمی از بازار اروپا نه تنها برای ایران بلكه برای مسئولین گردشگری هر كشوری كار آسانی نیست و با ارائه چند راهكار جسته و گریخته و گسسته، بی شك نخواهیم توانست در دنیای پررقابت جذب اروپاییان كاری پیش ببریم.
كوتاه سخن اینكه پیشنهاد میگردد قبل از اینكه چنین راهكاری و دیگر ایده های مشابه اجرایی شود و هزینه ها و هماهنگی های پیچیده جهت اجرایی شدن آن صورت بگیرد، به اثربخش بودن آن به شكلی كارشناسانه پرداخته شود. امكان دارد لازم باشد كه اثربخشی ایده مورد نظر در كوتاه مدت و در مرزهای كشور به آزمایش و مطالعه گذاشته شود. امكان دارد سپس انجام بررسی های اولیه كارشناسان به این نتیجه برسند كه مثلا راهكار حذف مهر ورود با حضور قوی ایران در چند نمایشگاه مطرح گردشگری اروپا در ضمن یكسال آینده بیشترین كارایی را خواهد داشت (اینها تنها بعنوان نمونه بیان شد و نه بعنوان راهكارهای قطعی و سنجیده شده؛ بااینكه می توانند مورد توجه مطالعه قرار بگیرند).
در پایان، نویسنده تكرار و تاكید می كند كه برای مقابله با تحریم موجود بر گردشگری و بلا های آن بر اقتصاد كشور لازم است مجموعه ای از راهكارهای به هم وابسته در قالب یك بسته عملیاتی با زمان بندی مشخص كه كل سیستم گردشگری كشور را شامل شود ارائه گردد. این بسته عملیاتی باید توسط كارشناسان با تخصص برنامه ریزی و راهكارسنجی توسعه گردشگری و با تایید مسئولین دولتی و پشتوانه مالی و اجرایی كافی نهایی و اجرایی شود. در این صورت می توان به اثربخشی تك تك راهكارهای موجود در بسته عملیاتی نامبرده امیدوار بود.پرونده «فرصتهای گردشگری برای چالشهای اقتصادی»- ۱: گردشگری در مقابل تحریم/ سازمان میراث فرهنگی، حیاط خلوت رئیس جمهورپرونده «فرصتهای گردشگری برای چالشهای اقتصادی»- ۲: جایگاه ایران در گردشگری دیجیتالیپرونده «فرصتهای گردشگری برای چالشهای اقتصادی»- ۳: صنعت گردشگری، راهبرد موفق در زمان بحرانپرونده «فرصتهای گردشگری برای چالشهای اقتصادی»- ۴: فرهنگ بسته و فرهنگ باز؛ گردشگری و توسعه فرهنگی اجتماعی ایرانپرونده «فرصتهای گردشگری برای چالشهای اقتصادی»- ۵: یك پیشنهاد؛ راه اندازی تورهای دریایی در دریای خزرپرونده «فرصتهای گردشگری برای چالشهای اقتصادی»- ۶: برداشت های آشفته از بوم گردی در ایران؛ لزوم نظارت بر فعالیت ها

پرونده «فرصتهای گردشگری برای چالشهای اقتصادی»- ۷: صنعت گردشگری، راهبرد موفق در زمان بحران؛این بار با رویكرد اجتماعیپرونده «فرصتهای گردشگری برای چالشهای اقتصادی»- ۸: قیمت گذاری خدمات گردشگری و نقش آن در جلب اعتماد گردشگران خارجیپرونده «فرصتهای گردشگری برای چالشهای اقتصادی»- ۹: گردشگری دانشگاهی به مثابه یك سیاستگذاری علمی
پرونده «فرصت های گردشگری برای چالش های اقتصادی»- ۱۰: «روادید گذری» به مثابه فرصتی كوچك اما مهم
«فرصتهای گردشگری برای چالشهای اقتصادی»- ۱۱/ ارمنستان و تركیه چه دارند كه ما نداریم؟/گردشگری؛ آرزوها و واقعیت

1397/08/26
18:07:15
5.0 / 5
3760
تگهای خبر: تخصص , خدمات , سفر , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است