فاصله گرفتن طنزپردازان از نثر و تمرکز بر کار رسانه ای صدمه است به گزارش کادو دونی، امین میمندیان می گوید: روی آوردن طنزنویسان به برنامه های تلویزیونی و فاصله گرفتن شان از طنز مطبوعاتی یک لطمه است و آنها نباید نثر مطبوعاتی را کنار بگذارند. امین میمندیان نویسنده و طنزپرداز در گفتگو با گزارشگر مهر درباره ی کارهای اخیرش، اظهار داشت: من مدتی است درگیر کارهای تلویزیونی شدم و همین سبب شده از فضای نوشتن و نثر مطبوعاتی کمی فاصله بگیرم و نتوانم روی نویسندگی وقت بگذارم. البته نویسندگی برنامه پاورقی هم به صورتی مطبوعاتی است و ما مدام با اخبار و مطبوعات درگیر هستیم، ولی در نهایت خروجی کارها در قالب کار تلویزیونی است، نه نثر. تمرکز طنزپردازان بجای نوشتن بر کار رسانه ای اشتباه است میمندیان اضافه کرد: الآن بیشتر مشغول کارهای رسانه ای هستم؛ هم برنامه «پاروقی» و هم برنامه «کشیده». برنامه پاورقی را که خیلی ها می شناسند و دیده اند. در این برنامه من در بخش نویسندگی به دوستان کمک می کنم. در برنامه کشیده هم، در مقام سردبیر و مجری فعالیت می کنم. کشیده یک برنامه طنز با تمرکز بر کاریکاتور است و ما در آن، اتفاقات و خبرهای روز کشور را با زبان طنز مورد بررسی قرار می دهیم. نویسنده کتاب «به عقب برنمی گردیم»، ضمن اشاره به فعالیت نویسندگان طنزپرداز در کارهای تلویزیونی و رسانه ای و فاصله گرفتن آنها از نثر طنز مطبوعاتی، اظهار داشت: روی آوردن نویسندگان طنز به برنامه های رسانه ای یک لطمه است و خوب نیست. آنهایی که روزنامه نگار حرفه ای هستند و از قدیم درحال نوشتن هستند، با این که سرشان خیلی شلوغ است، نوشتن و طنز مطبوعاتی را رها نمی کنند. البته کار رسانه ای برای خود فرد از جهتی رشد حساب می شود و کمک می نماید که دیده شود ولی این که ما طنزپردازان کلا نوشتن را کنار می گذاریم، خوب نیست. خصوصاً این که بطور معمول نویسنده ها را با نوشتن جدی می گیرند و اگر نثر را کنار بگذاری، کم کم وجهه نویسندگی ات فراموش می شود. میمندیان کشف استعدادهای طنز و پرورش آنها را مهم دانست و اضافه کرد: به جهت اینکه فضای طنز انقلاب همیشه از رویش خالی نباشد، باید آموزش طنز را جدی تر گرفت. بعنوان مثال جلسات نطنز در حسینیه هنر که بصورت ماهانه برگزار می شد و دوره های خیلی خوبی برگزار می کرد، به شاعران و نویسندگان زیادی کمک کرد که طنز را جدی بگیرند و در آن مطرح شوند. این دوره ها برای آنهایی که می خواستند طنزنویسی را آغاز کنند، یک زمین خاکی خوب محسوب می شد. در جلسات نطنز هم استنداپ داشتیم، هم نثرخوانی داشتیم و هم شعر طنز داشتیم، اما متاسفانه این جلسات هم عمدتاً به سبب مالی، متوقف و کم رمق شد. در این دوره شاعران و نویسندگان زیادی تربیت شدند و جای چنین دوره هایی برای تربیت شاعر و نویسنده طنز، خالی است. البته خود من هم اکنون اهتمام می کنم با شب شعرهای طنز و «استندآخ» در کتابفروشی حافظه تاریخی، تعدادی از آن کارها را ادامه دهم. ایده های خوبی برای رمان دارم و دوست دارم رمان طنز را تجربه کنم وی با اشاره به اینکه در عرصه رمان طنز کارهای مهرداد صدقی را می پسندد، از علاقه اش به نوشتن داستان طنز گفت و اضافه کرد: خیلی دوست دارم در عرصه داستان طنز کار کنم و ایده های خوبی هم دارم ولی نوشتن داستان طنز وقت زیادی می خواهد. باید وقتت را حداقل به مدت دو سه ماه خالی کنی و با یک آسودگی خیال، این ایده ها را روی کاغذ بیاوری. امیدوارم با مشغله هایی که در عرصه رسانه دارم، چنین زمانی را پیدا کنم و به حوزه داستان طنز هم رو بیاورم. بطور خلاصه در جلسات نطنز هم استنداپ داشتیم، هم نثرخوانی داشتیم و هم شعر طنز داشتیم، اما متاسفانه این جلسات هم عمدتا به جهت مالی، متوقف و کم رمق شد. وی با اشاره به این که در حوزه رمان طنز کارهای مهرداد صدقی را می پسندد، از علاقه اش به نوشتن داستان طنز گفت و افزود: خیلی دوست دارم در حوزه داستان طنز کار کنم و ایده های خوبی هم دارم ولی نوشتن داستان طنز وقت زیادی می خواهد. منبع: kadodooni.ir 1404/09/12 10:17:18 5.0 / 5 7 تگهای خبر: آموزش , رسانه , رمان , شعر این مطلب کادودونی را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط سطح هوشیاری رضا امیرخانی قایل ارزیابی نیست سانحه برای رضا امیرخانی دموکراسی یا دموقراضه بازهم پر فروش آیا کارگردان مشهور آمریکایی سینما قربانی شبکه پدوفیلی نخبگان شد؟ به همراه عکس و فیلم نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۶ بعلاوه ۴