پارچه ایرانی برای چادر در کشور وجود ندارد

پارچه ایرانی برای چادر در کشور وجود ندارد به گزارش کادو دونی، فعال عرصه حجاب و عفاف اظهار داشت: مشکل اصلی ما اکنون پیدا کردن پارچه خام ایرانی باکیفیت مناسب خصوصاً پارچه سفید خامی است که برای چادرها استفاده می شود.



آسرین نراقی فعال عرصه حجاب و عفاف در گفت و گو با گزارشگر مهر، با اشاره به مشکلات و چالش های این حوزه اظهار داشت: با ورود فصل پاییز، همیشه انتظار تغییرات در بازار وجود دارد، خصوصاً وقتی صحبت از مدلها و اجناس جدید می شود. مشتریان ثابت ما به طور معمول یک ماه قبل، یعنی از شهریور، منتظر مجموعه تولیدات جدید ما هستند. اما مشکلی که با آن روبرو می باشیم، تهیه جنس باکیفیت مناسب می باشد. علاقه داریم از تولیدات ایرانی استفاده نمائیم، اما متاسفانه کیفیت تعدادی از محصولات ایرانی نمی تواند انتظار مشتریان را برآورده کند.
وی افزود: مشتریان ما خواستار اجناسی هستند که حداقل تا شش ماه دوام داشته باشد، قابل شستشو و استفاده باشد و سریع خراب نشود. با این وجود تولیدات داخلی در عرصه پارچه بسیار محدود است، ازاین رو گاهی مجبور هستیم از پارچه های وارداتی استفاده نمائیم. این محصولات خارجی به ویژه در بازار تهران بسیار است، اما افزایش قیمت آنها به سبب عوامل مختلف همچون هزینه طراحی، دوخت و خیاطی، سبب بالا رفتن قیمت نهائی لباس ها می شود؛ مشکلی بزرگ که در کشور ما ریشه در کیفیت پایین تولیدات بخش پارچه بافی دارد.

ضرورت اقدامات جدی و پشتیبانی از تولیدات داخلی


این فعال عرصه حجاب و عفاف اظهار داشت: در صحبت با تولیدکنندگان داخلی فهمیده ایم که قسمتی از این مشکل ناشی از نبود تجهیزات مناسب برای تولید پارچه باکیفیت بالاست. حتی در عرصه چادر که نیازمند پارچه های خاص تر است، وضعیت پیچیده تر می شود. ما پارچه خام می گیریم، طرح می زنیم و چاپ می نماییم، اما مشکل پارچه چادری همچنان باقی است. در مجموع این چالش ها در عرصه کاری ما بشدت احساس می شود و حل آن نیازمند اقدامات جدی و پشتیبانی از بخش تولید داخلی است.
وی اضافه کرد: مشکل اصلی ما اکنون پیدا کردن پارچه خام ایرانی باکیفیت مناسب خصوصاً پارچه سفید خامی است که برای چادرها استفاده می شود. پارچه های چادری باید لبه صاف باشند و نباید ریش داشته باشند؛ اما اغلب پارچه های موجود در بازار دارای لبه های ریش دار هستند. این مساله در مورد چادرهایی که برای مهمانی یا استفاده روزمره استفاده می شوند، مانند چادر رنگی و مشکی، اهمیت زیادی دارد. چون نمی توانیم دوخت در لبه چادر بزنیم؛ این کار با سختی به انجام می رسد. افراد چادری به خوبی می دانند که نگه داشتن چنین چادری خیلی سخت می شود.
نراقی اظهار داشت: ما اکنون مجبور هستیم پارچه های لب صاف را از کشورهایی مانند چین وارد کنیم؛ اما این مساله هم مشکلات خاص خویش را دارد. برای وارد کردن از چین، باید حجم بالایی مانند ۵ تا ۶ هزار متر سفارش بدهیم که این نیازمند سرمایه گذاری کلان و به اصطلاح بازار «خواب پول» است. با عنایت به این که همه پارچه ها فورا مصرف نمی شوند، امکان دارد مدتی در انبار بمانند و هزینه های مالی بیشتری برای ما ایجاد شود. اگر پارچه ای باکیفیت مناسب در داخل تولید شود، می توانیم مقدار مورد نیاز خویش را با انعطاف پذیری بیشتری تهیه کنیم؛ مثلا یک قواره یا دو طاقه بدون نیاز به حجم بالا.

نبود پارچه ایرانی باکیفیت مناسب برای چادر عمده ترین مشکل ماست


وی تصریح کرد: تلاش هایی هم برای تولید پارچه چادری در داخل کشور انجام داده ایم؛ با برخی شرکتها صحبت کردیم تا پارچه ای مناسب و بدون ریش تولید کنند. با این وجود محصولی که عرضه دادند کیفیت مطلوب نداشت؛ لبه های ریش دار داشتند و برای اصلاح آن از روش هویه کاری استفاده شده بود که نتیجه زیبایی کار را کاست. این مساله موجب شد تولیدات ما ضایع شوند و مجبور شویم از آن پارچه ها برای موارد دیگری مثل شومیز استفاده نمائیم. در مجموع مشکل اصلی ما نبود پارچه ایرانی باکیفیت مناسب برای چادر است. علاوه بر این، قیمت پارچه های تولید داخل هم باید اقتصادی تر باشد تا بتواند با پارچه های خارجی وارداتی رقابت کند.
این فعال حوزه حجاب و عفاف اظهار داشت: سال هاست که در زمینه حجاب فعالیت می نماییم، اما تابحال از این حوزه هیچ منفعت مشخصی نداشتیم. نه از نظر معافیت مالیاتی کمکی به ما شده و نه وامی دریافت کرده ایم، حتی با وجود این که در عرصه حجاب که به صورتی در امتداد ارزش های کشور است کار می نماییم. بارها هم برای حمایت مالی یا فرصتهای بهتر اقدام نموده ام، اما هیچ نتیجه ای نگرفته ام.
وی اشاره کرد: یکی از اشکالات بزرگ ما در ارتباط با ثبت برند است. در همان شش یا هفت سال پیش که قصد ثبت برند داشتیم، متوجه شدیم که اصلاً چیزی مثل چادر یا حجاب در دسته بندی های مد و لباس تعریف نشده است. مجبور شدیم برند خویش را تحت عنوان کلی پوشاک ثبت نماییم، چونکه گزینه دیگری وجود نداشت. در حقیقت وقتی خواستم برندی در رابطه با چادر و حجاب ثبت کنم، گفتند این عناوین در عرصه مد و پوشاک جایی ندارند و اصلاً قابل ثبت نیستند. ازاین رو مجبور شدیم کار را نیمه کاره رها نماییم.
نراقی اظهار داشت: وقتی نمایشگاه هدی در مصلی تهران برگزار می شود، نه فقط فضای آن جذاب نیست، بلکه امکانات و جزئیاتی مثل تهویه مناسب، انتخاب مکان شیک و توجه به طراحی مدرن نادیده گرفته می شود. مخاطبان امروز خصوصاً جوانان، محیطی شیک و آراسته می پسندند؛ جایی که حس خوبی بوجود آورد با رغبت وارد آن شوند. اما متاسفانه در این نمایشگاه ها این موضوعات کاملا نادیده گرفته شده است. کارهایی که عرضه می شود، بیشتر کلیشه ای و ساده است، در حالیکه جوانان دنبال طراحی های خاص و جذاب هستند؛ چیزهایی که در آن خلاقیت و جزئیات دیده شود.
وی اضافه کرد: بسیاری باور دارند که حتی اگر حجاب باید ساده و بی آلایش باشد، باز هم باید به سلیقه مخاطب توجه کرد. وقتی فضایی ایجاد نشود که مخاطب جوان بتواند با آن ارتباط بگیرد یا برایش جذاب باشد، او به صورت طبیعی بسمت انتخاب های دیگر کشیده می شود. مثلا در همین نمایشگاه ها اگر محصولات متفاوت طراحی شود یا جزئیاتی مثل استفاده از رنگ ها و طرح های جدید درنظر گرفته شود، اساسا تاثیر بیشتری خواهد داشت.

ضرورت توجه به جزئیات خلاقانه در تولیدات حجاب و عفاف


این فعال حوزه حجاب و عفاف اظهار داشت: ما تولیداتی داریم که مناسب کودکان، نوجوانان و حتی جوانان است، اما وقتی قرار باشد آنها را در نمایشگاهی عرضه دهیم که از هر لحاظ ضعیف است، هم محصول و هم ایده ها دیده نمی شوند. از روند برگزاری تا مکان و حتی معرفی محصولات کاملا ضعیف مدیریت می شود. خیلی از مسئولان این نمایشگاه ها آن طور که باید برای جذب مخاطب تلاش نمی کنند و ایده های تازه و جذاب را هم به کار نمی گیرند.
وی تصریح کرد: کارهایی که برای جذب نسل جدید مورد نیاز است شامل توجه به جزئیات خلاقانه در طراحی محصولات و همینطور ایجاد فضایی شیک و دلپذیر برای نمایش آن هاست. حتی مواردی مثل یک پاپیون روی لباس یا طراحی هایی که حس مدرن و متفاوت داشته باشد، می تواند تاثیر گذار باشد. اگر نظرات و ایده های افراد خلاق و با دقت اجرا نشود و همین روند ضعیف ادامه پیدا کند، مخاطبین کم کم از چنین نمایشگاه هایی فاصله می گیرند.
نراقی اظهار داشت: ضروری است که مسئولان برگزاری این رویدادها از اشخاصی با ایده های نو و حرفه ای بهره گیرند. طرح ها باید متناسب با نیازهای حقیقی مخاطبان امروز عرضه شوند و فضاهای نمایشگاه هم باید جذابیت حضور را برای مخاطب بوجود آورد وگرنه در بین رقابت گسترده ای که وجود دارد، این سبک کارها تاثیرگذاری خویش را از دست خواهند داد.
این فعال حوزه حجاب و عفاف اظهار داشت: حتی با وجود قوانینی مثل حذف مالیات برای چادر باز هم شامل حال ما نشده است. هیچ مزیتی در زمینه مالیات، اجاره کمتر یا اختصاص فضایی برای کارگاه یا فروشگاه به ما تعلق نگرفته است. برای پیگیری این مسایل هم تلاش بسیاری کردم ولی هر بار به بن بست رسیدم؛ وقت و انرژی زیادی صرف کردم اما نتیجه ای نداشت. بنابراین دیگر دست از پیگیری برداشتم چون فقط وقتم را می گیرد و هیچ تغییری حاصل نمی گردد.
حرف آخر اینکه پارچه های چادری باید لبه صاف باشند و نباید ریش داشته باشند؛ اما اغلب پارچه های موجود در بازار دارای لبه های ریش دار هستند. برای وارد کردن از چین، باید حجم بالایی مانند ۵ تا ۶ هزار متر سفارش بدهیم که این نیازمند سرمایه گذاری کلان و به اصطلاح بازار خواب پول است. برای پیگیری این مسائل هم تلاش بسیاری کردم ولی هر بار به بن بست رسیدم؛ وقت و انرژی زیادی صرف کردم اما نتیجه ای نداشت.

1404/08/29
12:45:33
5.0 / 5
5
تگهای خبر: تولید , زیبایی , شركت , طراحی
این مطلب کادودونی را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
کادو
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

كادو دونی

فروش انواع کادو

کادو دونی، هدیه ای برای هر لحظه ، سورپرایزهای به یادماندنی

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است