عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بینالود مشهد:

تلفیق علم و تجربه می تواند شیوه های آموزشی در گردشگری را متحول کند

تلفیق علم و تجربه می تواند شیوه های آموزشی در گردشگری را متحول کند به گزارش کادو دونی، خراسان رضوی عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بینالود مشهد اظهار داشت: تلفیق علم و تجربه می تواند شیوه های آموزشی در گردشگری را متحول کرده و بازدهی فعالان در بازار گردشگری را ارتقاء دهد.



دکتر مهرداد فرشیدی در گفت و گو با ایسنا درباب اهمیت آموزش در زمینه گردشگری اظهار داشت: حوزه گردشگری به شاخه های اجرائی گوناگون تقسیم می شود و با توجه به این که بیشتر کارهای گردشگری در بخش خدمات است، عملکرد ما در هر کدام از حوزه های یاد شده، تاثیر عمده ای در موفقیت های آینده و برنامه های کلان گردشگری در کشور دارد. بنا بر این لازم است به برنامه ها و مسائل آموزشی در کارهای در رابطه با گردشگری، جدی تر و علمی تر نگاه نماییم.

وی اضافه کرد: تمام افرادی که در زمینه گردشگری فعالیت دارند، باید همیشه آموزش های اولیه و ضمن خدمت را بطور جدی دنبال کنند، چونکه همیشه شاهد نوآوری در ارائه خدمات گردشگری در جهان هستیم، بنا بر این ارائه کنندگان اینطور خدمات و حتی برنامه ریزان و متولیان گردشگری در کشور نباید از نوآوری های علمی و اجرائی در این صنعت دور بمانند.

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بینالود مشهد با اعلان اینکه ما در تمام ارکان و کارهای در رابطه با گردشگری نیازمند آموزش هستیم، اشاره کرد: در گردشگری ۶ رکن اصلی شامل حمل و نقل، اقامت، پذیرایی، مدیریت جاذبه ها، راهنمایان و مراکز خرید وجود دارد که نوع برخورد و تعامل افراد شاغل در هر کدام از این فعالیت ها با گردشگران متفاوت و پایه و اساس علمی و تجربی دارد و برای ارائه خدمات بهینه به گردشگران، نیاز به آموزش های مداوم و مقطعی لازم و لازم است.

آموزش های گردشگری منجر به مطلوبیت خدمات به گردشگران می شود

وی در پاسخ به این پرسش که آموزش چه پیشرفت هایی را در زمینه گردشگری بدنبال دارد، عنوان کرد: آموزش مداوم و به روز، موجب افزایش آگاهی و علم افراد می شود و اهمیت این مساله به این معناست که افراد آموزش دیده با اشراف کامل به گردشگری و قوانین مربوط به آن، خدمات مطلوب تری را به گردشگران عرضه کنند که در جلب رضایت آنها و توسعه گردشگری بین المللی و داخلی موثر خواهد بود. با توجه به این که در صنعت گردشگری ارائه خدمات بهینه به گردشگران در جلب رضایت آنها بسیار مهم می باشد، برای تحقق این مهم لازم است به آموزش های علمی در حوزه های مختلف گردشگری جدی تر از گذشته توجه گردد.

متولیان گردشگری در ایران کمتر از علم آکادمیک و تجربه جهانی استفاده می کنند

فرشیدی با اشاره به این که ما برای توسعه گردشگری در کشور نیاز به بازاریابی، تبلیغات گسترده، مشتری مداری، ارائه خدمات نوین و تعامل با گردشگران داریم، اشاره کرد: تحقق تمامی این موارد در گرو آموزش صحیح است اما متاسفانه خیلی از افرادی که متولی گردشگری در ایران بوده و برای این صنعت در کشورمان تصمیم گیری می کنند، خود از علم آکادمیک و حتی تجربی در این صنعت پویا و پرطرفدار در سطح جهان، بی بهره هستند.

وی بیان کرد: بیشتر افرادی که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا ادارات کل فعالیت می نمایند تحصیلات در رابطه با گردشگری نداشته یا اگر که تحصیلات مرتبط دارند، در محلهای نامناسب به کار گرفته می شوند.

این مدرس تخصصی جهانگردی، هتلداری و حمل و نقل افزود: همانطور که تجربه در انجام وظایف کاری لازم و لازم است باید به علوم دانشگاهی بیش از پیش اهمیت داد. بدین سبب تلفیق علم و تجربه می تواند شیوه های آموزشی در گردشگری را متحول کرده و بازدهی فعالان در بازار گردشگری را ارتقاء دهد.

وی درباب چگونگی اولویت بندی برای آموزش گردشگری، اظهار داشت: علم جهانگردی بسیار نوین و نوظهور است. البته سابقه آن در کشورهای پیشرو در امر گردشگری به حدود نیم قرن می رسد، اما در ایران از اواخر دهه هفتاد آموزش های گردشگری به شکل گسترده و علمی در دستور کار قرار گرفت و رشته های وابسته به گردشگری مانند هتلداری، تشریفات و پذیرایی، آشپزی و... در خیلی از دانشگاه های کشور افتتاح شد.

فرشیدی افزود: با آنکه برای تدوین و برنامه ریزی این رشته ها عموما از افرادی استفاده شد که خیلی از آنها دراین زمینه تجربه کاری داشتند، اما متاسفانه این افراد در کنار تجربه کاری تحصیلات مرتبط دانشگاهی دراین زمینه نداشتند، پس بنا نهادن آموزش های آکادمیک توسط این افراد در رشته های مختلف جهانگردی خالی از اشکال نیست.

وی اظهار داشت: در همین راستا اگر سرفصل رشته های مختلف دانشگاهی در زمینه های جهانگردی را بررسی و مطالعه کنید، ضعف ها و کمبودهای بسیاری را متوجه خواهید شد که باید مورد بازبینی کلی قرار گیرند.

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بینالود مشهد اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش وپرورش و سازمان فنی و حرفه ای هر کدام مستقل و بصورت جزیره ای به مسائل می پردازند که این چندگانگی مشکلاتی را در امر آموزش ایجاد کرده است.

برای نیل به اهداف کلان در گردشگری باید به امر آموزش بیشتر توجه شود

فرشیدی افزود: این در صورتی است که برای موفقیت و پیشرفت در گردشگری و استفاده مناسب از پتانسیل موجود در صنعت باید در وهله نخست مبادرت به هماهنگ کردن مباحث آموزشی در سطوح مختلف تعلیماتی با بهره گیری از دانش افراد متخصص در گردشگری کرده و قبول نماییم که تربیت صحیح نیروی انسانی متخصص، باید سرلوحه اقدامات اولیه در برنامه ریزی و توسعه گردشگری قرار گیرد و برای نیل به اهداف کلان در گردشگری باید به امر آموزش بیش از پیش دقت کنیم.





منبع:

1401/12/09
12:00:03
5.0 / 5
322
تگهای خبر: آموزش , اهدا , تخصص , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است