مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی:

سوغات زائر در آینده بازار اقتصاد مقاومتی امری مهم و جدی است

سوغات زائر در آینده بازار اقتصاد مقاومتی امری مهم و جدی است به گزارش کادو دونی، خراسان رضوی مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی اظهار داشت: سوغات زائر در بازار اقتصاد مقاومتی یکی از مهم ترین بازارهایی است که آینده بسیار فوق العاده ای دارد و اگر فردی در این عرصه فعالیت کند، به غیر از تاثیرگذاری در بحث فرهنگی در گردش اقتصادی هم اثرگذار خواهد بود.



امیرمهدی حکیمی در گفتگو با ایسنا درباب پیشینه دو دهه فعالیت موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در حوزه تولید سوغات زائر، اظهار داشت: سوغات زائر به عنوان یکی از دغدغه ها و مسائل حوزه فرهنگی و زیارتی در مشهد بشمار می رود که مجموعه های زیادی همچون آستان قدس رضوی درگیر آن هستند.

وی اضافه کرد: رویکرد جدید موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی ذیل رسیدن به مکتب هنر رضوی است که اضلاع مختلفی دارد و یکی از آنها مکتب هنر رضوی با شعار اصلاح مصرف فرهنگی است.

مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی اشاره کرد: ما با تولید محصولاتی که انسان ها را یاد حضرت رضا(ع) می اندازد و به زیارت وصل می کند در تلاش هستیم که زیارت را فراتر از زیارت فیزیکی در حرم مطهر امام رضا(ع) تصویر کنیم؛ همینطور تلاش داریم به بهانه های مختلف به طراحی مواردی که در زندگی مردم به کار می رود همچون قاب، زیورآلات و... در قالب المان های رضوی و مفاهیم آن بپردازیم.



سوغات زائر در مشهد منسجم و دقیق نیست

وی با اعلان اینکه بخشی از محصولات تجاری سازی شده و به بازار رسیده است، ابراز عقیده کرد: به گمان بنده، سوغات مشهد تا حدودی فضای بسیار به هم ریخته و آشفته ای دارد. سوغات مشهد شامل حوزه های مختلفی همچون زرشک، نبات، زعفران و دیگر حوزه ها است و کمتر به این مورد که سوغات زائر را به زیارت وصل کند و ارتباطی ایجاد شود، پرداخته می شود.

حکیمی افزود: متاسفانه در سوغات مشهد کمتر به این توجه شده که با امر زیارت ارتباط داشته باشد، بنا بر این میتوان گفت بازار سوغات زائر در مشهد منسجم و دقیق نبوده و تعاریف تا حدودی در آن معین نیست.

وی درباب علل مختلف منسجم نبودن سوغات مشهد اظهار داشت: عدم انسجام در زمینه مدیریتی بخشی از این مورد است که مجموعه های مرتبط حاضر نشدند این مساله را سروسامان دهند. مشهد به سبب تنوع حضور زائرین که از شهرها و کشورهای مختلف به این شهر زیارتی سفر می کنند، تنوع محصولات زیادی دارد. سوغات مشهد از زعفران، زرشک و نبات گرفته تا محصولات دیگری مانند فرش را شامل می شود که متاسفانه در تکثر و تنوع عقب هستیم و دلیل این عقب ماندگی اینست که نمی توان یک محصول و مجموعه را به عنوان سوغات شهر در نظر گرفت.

مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی اشاره کرد: اگر بخواهیم سوغات زائر در مشهد شناخته شود باید حوزه ها و ساختارهای مدیریتی سروسامان گرفته و برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد تا شاهد انسجام در زمینه سوغات مشهد باشیم. برای این مورد باید چند محصول شاخص و خاص علاوه بر بعضی از محصولات باید برای مشهد مشخص شود تا بتوان از آن به عنوان سوغات یاد کرد.

وی اظهار داشت: ما در موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی بدنبال این هستیم که سوغاتی تهیه نماییم که زیارت را برای افراد تداعی کند و تنها مختص مشهد باشد. همینطور می خواهیم محصولاتی داشته باشیم که در هر کجای دنیا به دست هر فردی که رسید تداعی گر امام رضا(ع) باشد.

حکیمی افزود: این خصوصیت خاص مشهد است که ما با ارادتی که به حضرت رضا(ع) داریم بتوانیم معنا را در زمینه صنایع فرهنگی و دیگر حوزه ها تبدیل به یک امر محسوس نماییم و این امر محسوس افراد را به مفهوم زیارت حضرت رضا(ع) نزدیک می کند.

سوغات مشهد متناسب با نیاز مردم طراحی و تولید می شود

وی درباب استقبال زائرین از سوغاتی که طراحی و تولید می شود، مطرح کرد: ما در زمینه های مختلف مانند انواع متبرکات، تابلو فرش ها و گل های متبرکی که تبدیل به قاب می شود، مفهوم زیارت را به کار گرفتیم. همینطور در طراحی فضاهای مختلفی از المان ها و نشانه هایی مانند کاشی کاری ها، پنجره فولاد، رکاب انگشتر، سفال و به صورت کلی المان هایی که در حرم مطهر رضوی و در زمینه زیارت وجود دارد در طراحی ها استفاده کردیم و بخشی از آنها تجاری سازی شده است.

مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی اضافه کرد: ما مجموعه ای از نشان کتاب های مختلفی در زمینه فرهنگی طراحی کردیم که از کاشی کاری های مسجد گوهرشاد، مجموعه ها و گنجینه های آستان قدس رضوی استفاده شده و به عنوان محصولاتی که زائرین را یاد امام رضا(ع) و زیارت می اندازد تولید و عرضه می نماییم.

وی با اعلان اینکه کارت پستال های مجموعه حرم یکی دیگر از بهانه هایی است که می تواند این ارتباط را یادآوری کند، بیان کرد: در حرم مطهر رضوی شرایطی وجود دارد که افراد از محلهای مختلف می توانند به صورت آنلاین حضرت رضا(ع) را زیارت کنند. بیشتر این محصولات متناسب با نیازهای روز مردم طراحی می شود.



کارآفرینی در دستور کار پروژه مهر قرار دارد

حکیمی درباب پروژه «مِهر» محصولات هنری آستان قدس رضوی، بیان کرد: پروژه «مِهر» محصولات هنری رضوی به سوغات، تولیدات و شاخه های مختلف سوغات زیارت رضوی می پردازد و در این عرصه ارتباطات مستقیمی با تولیدکنندگان مختلف در ایران به وجود آورده و به عنوان مسئولیت اجتماعی اشتغال و کارآفرینی را در دستور کار قرار داده است.

واردات سوغات از چین

وی اظهار داشت: باتوجه به اقتصاد مقاومتی که سال ها است مطرح شده اما بخشی از سوغات مشهد از چین وارد می شود. باید بتوانیم تولیدات داخلی را گسترش دهیم تا اقتصاد کشور بطور جدی بهتر شود؛ در همین راستا ما در این عرصه فعالیت گسترده ای داشتیم و امیدواریم در آینده به عنوان یکی از مهم ترین برندهای سوغات فرهنگی در کشور شناخته شویم.

مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی درباب نوع محصولاتی که در این موسسه معرفی می شود، بیان کرد: در موسسه دو دسته محصول وجود دارد که یک دسته محصولات توسط تولید کنندگان مختلف تولید می شود و ما در موسسه عرضه می نماییم. دسته دیگر محصولات به شکلی است که توسط موسسه آستان قدس رضوی طراحی و تولید می شود.

سوغات زائر تاثیرگذاری فرهنگی را بدنبال دارد

وی با اعلان اینکه حالا ما در جایگاهی قرار داریم که می توانیم در آینده برای معرفی برند خود شتاب بیشتری در تولید مجموعه های خود داشته باشیم، اشاره کرد: سوغات زائر در بازار اقتصاد مقاومتی یکی از مهم ترین بازارهایی است که آینده بسیار فوق العاده ای دارد و اگر فردی در این عرصه فعالیت کند، به غیر از تاثیرگذاری در بحث فرهنگی در گردش اقتصادی هم موثر خواهد بود.

حکیمی اشاره کرد: سال آینده جشنواره ای در دانشگاه هنر تهران برگزار می شود که حالا درحال آماده سازی است و تمام دانشجویان هنر سراسر کشور با المان های موجود حرم حضرت رضا(ع) و مفاهیم رضوی طراحی محصولات را انجام می دهند و طراحی برگزیدگان خریداری می شود و ما آنها را به تولید کنندگان برای تولید تحویل می دهیم. بدین سبب روش های مختلفی برای طراحی محصولات پیش بینی کردیم و الان درحال انجام هستیم.





منبع:

1401/11/16
18:12:30
5.0 / 5
449
تگهای خبر: تصویر , تولید , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است