مدرسی مطرح كرد؛

تربیت فرزندان خویش را به صاحبان رسانه سپرده ایم

تربیت فرزندان خویش را به صاحبان رسانه سپرده ایم به گزارش کادو دونی، یک کارشناس رسانه در نشستی که در دومین روز از هفته ملی کودک برگزار شد اظهار داشت: خیلی از پدر و مادرها، به روز نشده و دانش رسانه ای ندارند. آنها تربیت فرزندان خویش را به صاحبان صنعت رسانه سپرده اند



به گزارش خبرگزار، نشست «کودک و نوجوان و رسانه» با حضور سعید مدرسی مدیر مؤسسه تربیت رسانه ای «باران» و دانش آموخته دکتری علوم تربیتی گرایش فلسفه تعلیم و تربیت، روز ۱۷ مهر و در دومین روز از هفته ملی کودک در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری اجرا شد.
مدرسی در ابتدای این جلسه اظهار داشت: ما در روزگاری هستیم که مَحمل ها تغییر کرده و از خانواده، مدرسه و کانون های تربیتی به صاحبان صنعت رسانه سپرده شده است.
به گفته این کارشناس رسانه، امروز تربیت به صاحبان رسانه چه در زمینه سخت افزاری یعنی تبلت و گوشی هوشمند، چه پلتفرم ها یا رسانه های اجتماعی و چه محتواهای مختلف چون پویانمایی، فیلم و موسیقی سپرده شده است.
مدرسی، تربیت را زمان بر دانست و اضافه کرد: ما بچه های خودرا به صاحبان رسانه تقدیم کرده ایم و حالا می خواهیم در کمترین زمان ممکن آنها را از رسانه دور و دورتر نماییم. اول اینکه عجله نکنیم. شتابزدگی در امور تربیتی معنا ندارد. دوم از کمال گرایی دست برداریم. نکته سوم اینکه قبل از اصلاح بچه ها، خودمان را اصلاح نماییم تا بتوانیم به تنظیم محیط تربیتی فرزندمان بپردازیم.
مدیر مؤسسه تربیت رسانه ای «باران» با اشاره به اینکه سواد رسانه ای، مساله تازه ای نیست، اظهار داشت: ما تابحال خواب بوده ایم. در آمریکا، از سال سوم دبستان به تدریس سواد رسانه ای می پردازند. در انگلستان، سال هاست به این مساله توجه کرده اند اما تنها ۲۵ درصد خانواده ها به سواد رسانه آگاه هستند. پس ما باید از تجربه آنها بهره ببریم.
مدرسی افزود: ما باید از، سواد رسانه ای کشورهای دیگر استفاده نمائیم اما این بهره بردن به مفهوم این است که تربیت کودکان مان اصلاح می شود؟ خیر. کار تربیتی زمان بر است.
مدرسی، کانون را مهم ترین متولی کار برای بچه ها دانست و اضافه کرد: همیشه بذرهای نگاه تربیتی در کانون وجود داشته اما کانون، رسانه را کتاب، نمایش و عملیات میدانی چون نقاشی و قصه گویی می دانسته در صورتیکه بچه های امروز تک هویتی نیستند و ما باید به پرورش نسلی دقت کنیم که بتواند هویت دیجیتالی سالم داشته باشد.
او به نیاز نسل جدید به «ای کیو» یعنی «هوش دیجیتالی» اشاره نمود و اظهار داشت: کانون باید به والدین هم توجه کند. یکی از نکته های مهم، این است که پدر و مادرها باید آموزش ببینند و رسانه های دیجیتال را بشناسند. روزگاری پدر و مادرهای ما در کنارمان می نشستند و «پسر شجاع» و «حنا دختری در مزرعه» می دیدند؛ امروز پدر و مادرها به عنوان مهم ترین نهاد تربیتی همه چیز را رها کرده و باعث شده اند تا بچه ها برای خودشان یک حیاط خلوت رسانه ای به وجود آورند.
مدرسی به ضرورت آموزش رسانه ای به خانواده ها اشاره نمود و اضافه کرد: مگر ما می توانیم رسانه ها را تحریم نماییم ما باید وضعیت موجود را پایش و وضع مطلوب را ترسیم نماییم. ما باید لذت بازی های گروهی و رابطه درست عاطفی را به بچه های خود بچشانیم. امروز پدر و مادرها از بازی کامپیوتری و کارتون و گوشی به عنوان «صدا خفه کن» بچه هایشان استفاده می نمایند تا به کار و زندگانی و نوشتن پایان نامه هایشان برسند.
به گفته این کارشناس رسانه، خانواده ها و مربیان باید وساطت تربیتی داشته باشند. یعنی تعدیل کننده و تقویت کننده باشند و بدانند چه زمان، وقت مناسبی برای بازی کامپیوتری نیست یا چه فیلم و پویانمایی را نباید دید. از جانب دیگر کدام بازی، فیلم و کارتون را باید دید؟ اصلاً پدر و مادری که نداند عالم بازی چه اندازه جذاب است و این جهان به کدام خلأ عاطفی او پاسخ می دهد و قیچی دست می گیرد و او را از این جهان اعجاب انگیز جدا می کند چطور می تواند با بچه خود ارتباط برقرار کند و از او بخواهد بازی نکند؟ وقتی پدر و مادر، تمام وقت، خودشان را با گوشی سرگرم می کنند چطور می توانند از بچه هایشان انتظار داشته باشند خلاف این رفتار کنند؟
مدرسی، گفته های خودرا با این سوال ادامه می دهد که من چند سالگی باید برای دختر یا پسرم، تلفن همراه بخرم؟ این کتاب یا این بازی، مناسب سن او هست یا نه؟ راستش را بخواهید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نخستین نهادی است که برای کتاب ها، رده بندی سنی قائل شد و به بزرگ ترها ملاک و معیار داد. پس ما باید در گام نخست به بزرگ ترها مبنا بدهیم. آنها باید علایق و سلایق بچه های خودرا بدانند و لازمه این آگاهی، ارتباط عاطفی درست با بچه هاست. ما باید به جواب این پرسش برسیم: آیا در اختیار گذاشتن تلفن همراه، سبب رشد و تربیت فرزندمان می شود یا نه؟
به گفته این کارشناس رسانه، پدر و مادرها، بیشترین وظیفه و نقش را در پرورش کودک و نوجوان بر عهده دارند که باید محیط را برای آنها تنظیم کنند. نه اینکه علایق و دوستان بچه های خودرا نشناسند. ما باید با فرزندان خود، حافظه مشترک رسانه ای بسازیم و از میان ۱۰ فیلم، یک فیلم را با آنها ببینیم و لازمه رسیدن به این مرحله، توانمند کردن خانواده ها و افزایش آگاهی آنهاست.
مدرسی، حریم خصوصی را یک دروغ تربیتی دانست و اضافه کرد: مگر می توان اظهار داشت که من هیچ کاری با فرزند خود ندارم؟ مگر می توان بچه ها را رها کرد. پدر و مادرها، واسط مهم تربیتی هستند و وظیفه دارند خودرا به روز کنند.
میهمان این جلسه تخصصی که روز ۱۷ مهر ۱۴۰۱ در دومین روز هفته ملی کودک برگزار شد، در آخر به سوال های کاربران و حاضران پاسخ داد.
ویژه برنامه های هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران و دیگر مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور انجام می شود.

1401/07/18
12:15:32
5.0 / 5
354
تگهای خبر: آموزش , تخصص , رسانه , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است