در دومین نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی عنوان شد:

نامه تاریخی سال ۶۷ امام خمینی (ره) راهبرد کاملی برای رسیدن به هنر ناب را ترسیم کرده است

نامه تاریخی سال ۶۷ امام خمینی (ره) راهبرد کاملی برای رسیدن به هنر ناب را ترسیم کرده است کادو دونی: در آستانه سالروز نامه تاریخی 30 شهریور 1369 بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی به هنرمندان و خانواده شهدای هنرمند، دومین نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی (هنر ناب) بامداد روز سه شنبه 29 شهریور در محل سالن همایش های موزه فرش ایران اجرا شد.


به گزارش کادو دونی به نقل از امور ارتباطات رسانه ای و روابط عمومی نشست تببین هنر انقلاب اسلامی، در این مراسم که با دبیری دکتر پرویز فارسیجانی برگزار شد، حجت الاسلام علی ذوعلم از اساتید حوزه و محقق اندیشه های حضرت امام و مقام معظم رهبری و رئیس پژوهشگاه انقلاب اسلامی دکتر مجید اسماعیلی، مدرس دانشگاه و مدیرعامل موزه سینما و دکتر نصراله قادری نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر و استاد دانشگاه به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود درباب این نامه تاریخی پرداختند.
در ابتدای این جلسه، نامه امام خمینی (ره) در سی ام شهریور ماه سال ۱۳۶۷ و بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که در آن خطاب به هنرمندان و خانواده شهدا به تجلیل از هنر و هنرمندان متعهد پرداختند پخش گردید. حضرت امام در نامه مذکوربا برشمردن ابعاد هنر اصیل به تقدیر از هنرمندانی پرداختند که هنرشان را در راه مبارزه با استکبار و دشمنان اسلام به کار بستند و خود در جبهه نبرد حق مقابل باطل به فیض شهادت نائل آمدند.
سپس حجت الاسلام علی ذوعلم در سخنانی با اشاره به هفت پیام و رسالتی که در نامه مذکور خطاب به هنرمندان وجود دارد اظهار داشت: این پیام ۲۵۰ کلمه ای امام یک راهبرد باارزش است برای تبیین هنر انقلابی و اگر نیاز داریم به تدوین هنر انقلابی، ۷ نکته از این پیام را به عنوان رسالت های هفتگانه هنر انقلابی به عنوان شاخص و صورت بندی منطقی بیان می کنم که در عرصه هنرهای مختلف به گونه ای عملیاتی موثر خواهد بود
ذوعلم اضافه کرد: راجع به تعریف هنر انقلابی تعابیر گوناگونی شده اما هیچ کدام از تعابیر مذکور جامعیت این پیام را نداشته اند. نخستین نکته و پیام نامه مذکور این است که هنر انقلابی باید صیقل دهنده اسلام ناب باشد و این صیقل دهندگی دارای معانی عمیقی است. دومین نکته افشاگری سرمایه داری مدرن و نقش مخرب نگاه کمونیستی است. قسمتی از سرمایه داری همان اسلام آمریکایی و اسلام رفاه و تجمل است که اساسا مورد قبول جامعه نیست و این افشاگری جنبه سلبی دارد. سومین رسالت این است که هنر باید بتواند نقاط کور و معضلات اجتماعی سیاسی و نظامی را نشان دهد و این مساله نیز از جنبه های مختلف قابل بحث است.
این مدرس حوزه و دانشگاه اشاره کرد: امروزه قسمتی از مردم جامعه کمبودها و معضلات موجود را به حساب اسلام می گذارند و حال وظیفه هنر انقلابی دراین زمینه چیست؟
وی اشاره کرد: رسالت چهارم این است که هنر انقلابی باید بتواند عدالت و شرافت راترسیم کند. پنجمین رسالت هنر در جایگاه واقعی خود، افشاگری تصویر زالو صفتانی است که از اسلام به ظاهر تغذیه می کنند اما از ارزش های انقلابی و اسلامی به دور هستند. ششمین پیام و رسالت این است که هنر باید بتواند راه ستیز با جهانخواران را نشان داده و بیاموزاند و هفتمین رسالت نیز رسوا کردن مدعیان بی درد هنر است. کسانی که مدعی اند اما فقط به فکر شهوت، شهرت و ثروت هستند و کمترین نسبتی با جامعه پیرامون خود ندارند.
ذوعلم در خاتمه سخنانش اشاره کرد: به نظرم باید روی این هفت رسالت کار زیادی صورت گیرد چونکه دارای وجوه مختلف و دامنه گسترده ای است. امروزه در بخش های مختلف هنر پیشرفت های خوبی داشته ایم اما هنوز نیاز داریم که این شاخصه ها را تقویت نماییم و دلالت های آنرا در عرصه هنرهای مختلف بیابیم.
دکتر نصراله قادری نیز در سخنانی با اشاره به توجه نکردن به عنصر مهم نقدگری باوجود تاکید بر این مساله در نامه حضرت امام اظهار داشت: نخستین و با اهمیت ترین نکته که عالمانه و عامدانه در این نامه مغفول واقع شده، مساله مهم نقدگری است. از دیدگاه فلسفی که برای تبیین آن نیازمند تعامل بین هنرمندان، مردان دین، جامعه شناسان و فلاسفه هستیم و متاسفانه چنین بحثی که ساختار هرمنوتیک دارد در کشور ما به علت عدم تعامل فیمابین تا حالا رخ نداده است.
وی با اشاره به این که مساله که چرا چنین مساله ای تا حالا مورد غفلت واقع شده و ما مفهوم پیام را درک نکردیم؛ به قرائت های حزبی و سیاسی و فردی سیاستگذاران دوره های مختلف باز می گردد.
وی افزود: نگاه های چندگانه ای به هنر وجود دارد که بوسیله آن به هنر پرداخته می شود که یکی از این نگاه ها تبلیغی و پروپاگاندایی است که این نوع نگاه به هنر موجب می شود که نگاه احساسی داشته باشیم. نگاه بعدی نگاه شادی آور و مصرفی کامل نسبت به مقوله هنر است و سومین نگاه نیز نگاه فانتزی است که مخاطب در چنین شکل ها و نگاه هایی کنشگر نیست و منفعل صرف است.
قادری افزود: چهارمین شکل و نگاه، آموزشی و پداگوژی است که می خواهد اندیشه مارکسیستی را بوسیله هنر به مخاطب آموزش بدهد اما با تعطیل کردن ذهن چالشگر او و پنجمین شکل کیفی هنر، هنرفلسفی است و مراد ارائه فلسفه خاصی نیست به اینطور که مخاطب را وادار می کند که فقط بیندیشد و نه این که به چه بیندیشد.
این مدرس دانشگاه اشاره کرد: امام می گوید هنرباید نقدگر شرایط اجتماعی و سیاسی و نظامی باشد اما زمانی که ماهیت نقد گر را نپذیریم و نقش نقدگر برای هنرمند قائل نباشیم بازی را باخته ایم.
وی ادامه داد: هنر می خواهد ما را به آن چهار خانه ای که مدت هاست از آنها فاصله گرفته ایم بازگرداند: خانه، مادر، عشق و وطن. و در حقیقت می خواهد ما را به خویشتن خویش بازگرداند.
نصراله قادری در خاتمه سخنانش اظهار داشت: آنچه که در این پیام آمده بسیار واضح است. این که نیاز مند نظریه پرداز هستیم و همانگونه که گفتم این نظریه پردازی لازمه اش تعامل بین جامعه شناسان، فلاسفه، مردان دین و روان شناسان و... است که متأسفانه در کشور ما ظرفیت این تعامل تا حالا بوجود نیامده و حاصل نشده است.
وی اظهار داشت: با اهمیت ترین نکته پیام مذکور توجه به عرفان است. یعنی رسیدن به خویشتن خویش. حوزه عرفان خصوصاً عرفان شرقی و اسلامی خاصیت های بسیار ارزشمندی دارد که همچنان برای رسیدن به آن باید تلاش نماییم و در این عرصه ضعف داریم.
دکتر مجید اسماعیلی به عنوان سومین سخنران به ارائه توضیحاتی درباب نامه تاریخی امام پرداخت و اظهار داشت: امام (ره) حد و حدود فضای کلی انقلاب اسلامی را با تعدادی پیام و سخن مشخص کرد و در بحث هنر هم با این نامه کار عجیبی انجام دادند. امام (ره) با ادبیاتی قاطع بیان می کند که هنر انقلابی چه باید باشد.
وی با طرح این سؤال که چرا پس از ۴۰ سال در زمینه هنر انقلابی دارای فقر هستیم، اظهار داشت: هنر یک «ما به ازایی» در فضای دینی ما دارد. اهمیت هنر به مانند اهمیت جایگاه امر به معروف و نهی از منکر است. باید مفاهیم و موضوعات مختلف را به زبان هنر بیان نماییم.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در دنیای هنر با استعدادهایی ذاتی مواجه هستیم که نمی توان آنها را انکار کرد. ما در ۴۰ سال انقلاب مدام به هنرمندان سفارش دادیم. حاصل این عمل را هم اکنون می بینیم. درخلال اندیشه و استعداد اگر تکیه و تاکید بر روی استعداد قرار داده شود وضعیت مان این می شود ولی اگر تکیه و تاکید بر روی اندیشه باشد مساله تفاوت می کند. ما از روحانیت و اندیشمندان مان گله داریم که اندیشه خودرا برای بیان بوسیله هنر ارائه نمی دهند و دراین زمینه تعامل نمی کنند.
مدیر عامل موزه سینمای ایران در خاتمه سخنانش اشاره کرد: قسمتی از جامعه اندیشه ورز ما برای تبدیل اندیشه خود به زبان هنرباید پیشقدم بشوند. در زمینه نظریه پردازی عرصه هنری گرفتار ضعف هستیم وباید در این عرصه کار جدی انجام دهیم.
در خاتمه، پرویز فارسینجانی دبیر نشست در سخنانی کوتاه با اعلان اینکه اساسا چرا امام (ره) این نامه را نوشت، تاکید کرد: این نامه و پیام نشان دهنده شناخت امام (ره) و انقلاب با هنر است. چرا ما از سال ۶۷ تا امروز مبانی هنر انقلاب اسلامی از نظر امام (ره) را بررسی نکردیم؟ ما بچه های هنر اسلامی چرا این مساله را جدی نگرفتیم؟ چرا نهادهای فرهنگی انقلابی بصورت جد به هنر اسلامی نگاه نکرده است؟ چرا همچنان ۴۰ سال است نگاه سلیقه ای به هنر انقلاب می شود؟
وی تاکید کرد: هنرمند با هنر خود ابزاری برای ظلم ستیزی و عدالت باشد.
دومین نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی(هنر ناب) توسط سازمان بسیج هنرمندان کشور و با همکاری بسیج وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در محل موزه فرش ایران انجام شد و سازمان بسیج هنرمندان کشور این جلسه ها رابه طور منظم در آینده ادامه خواهد داد.



1401/06/29
22:45:53
5.0 / 5
166
تگهای خبر: آموزش , ادبیات , تئاتر , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است