یقینی با كادو دونی مطرح كرد

هدف نمایشگاه ایران نوشت بالا نگه داشتن پرچم نوشت افزار ایرانی است

هدف نمایشگاه ایران نوشت بالا نگه داشتن پرچم نوشت افزار ایرانی است به گزارش کادو دونی، دبیر هشتمین نمایشگاه ایران نوشت اظهار داشت: هدف از برگزاری نمایشگاه ایران نوشت ذائقه سازی و ترویج نوشت افزار ایرانی است تا با معرفی این کالاهای ایرانی، پرچم نوشت افزار ایرانی را بالا نگهداریم.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: از سال ۱۳۹۱ تا به امروز تعدادی از فعالان فرهنگی این مرزوبوم توانستند با کوشش های شبانه روزی با تولید میلیونها محصول نوشت افزار ایرانی اسلامی قسمتی از این بازار را از آن خود کنند. این افراد جهت ساماندهی مراکز تولید و توزیع، تلاش جهت رفع موانع قانونی، توسعه کارهای این حوزه، شناسایی نقاط قوت و ضعف مراکز، تلاش در تقویت قوت ها و اصلاح ضعف ها، کوشش برای افزایش فعالان و همین طور افزایش کمی و کیفی تولیدات در قالب «مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی» گرد هم آمده اند تا بتوانند با برنامه ای منسجم و با مدیریتی متمرکز تحت عنوان ایران نوشت در این حوزه به فعالیت بپردازند.
همچنین هشتمین نمایشگاه ایران نوشت که از یکم شهریور ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شده بود، جمعه هجدهم شهریورماه به انتها رسید. بنا بگفته دست اندرکاران نمایشگاه این دوره به نسبت دوره های پیشین رشد مناسبی داشته است و علاوه بر آن شاهد رضایتمندی خانواده ها بودیم.
به همین بهانه گفت و گویی با محمد یقینی دبیر مجمع ایران نوشت و دبیر هشتمین نمایشگاه ایران نوشت، انجام داده ایم تا بیشتر در جریان دستاوردهای هشتمین دوره نمایشگاه ایران نوشت باشیم.
مشروح این گفتگو در ادامه می آید:
* آقای یقینی ابتدا برای مان بفرمائید که هشتمین نمایشگاه ایران نوشت چه دستاوردهایی را با خود داشته است؟
هشتمین نمایشگاه ایران نوشت درحالی کار خودرا شروع کرد که بعد از دوسال تعطیلی به سبب شیوع ویروس کرونا بود. ما بعد از دوسال تعطیلی کرونا، سرانجام با همه سختی ها، ریسک ها و نکاتی که ممکن بود، ایجاد شود، توانستیم این دوره از نمایشگاه را برگزار نماییم. به هر حال در این دوره از نمایشگاه شاهد نخستین سال تحصیلی پساکرونا بودیم و چندان مشخص نبود که از نظر رفتار خرید نوشت افزار و مصرف آنچه اتفاقاتی می توانست رخ دهد. سرانجام با همه این اتفاقات نمایشگاه هشتم را برگزار کردیم و در مجموع حضور مردم باتوجه به شرایط پساکرونا فوق العاده بود و شاهد رشد بسزای بودیم.
بیشترین نقاط ضعف و گلایه ها مربوط به محدودیت مکان، زیرساخت و تهویه بود. برای مثال روز جمعه به سبب استقبال بسیار مخاطبان، به لحاظ تهویه به مشکل برخوردیم و بازدیدکنندگان بسیار اذیت شدند و ما واقعاً هیچ کاری نمی توانستیم برای شأن انجام دهیم چونکه سیستم تهویه در آن شرایط پاسخگوی جمعیت نبود نمایشگاه هشتم نوشت افزار دارای چند خاصیت خاص بود که می توان به حضور تولیدکنندگان اشاره نمود، یعنی بیش از شصت مجموعه بصورت مستقیم غرفه داشتند و به ارائه محصولات شأن پرداختند و بیش از شصت مجموعه هم بصورت غیرمستقیم، محصولات شأن در نمایشگاه ارائه شد که در نهایت بیش از یکصد مجموعه محصولات شأن را در برند نوشت افزار ایرانی و با محتوای کاملاً ایرانی در نمایشگاه معرفی کردند.
همچنین میزان تنوع محصولات در نمایشگاه هشتم به نسبت دوره های گذشته بالا رفته بود. اقلام تحریر طی این چهارسال مناسب با نیازهای مخاطبان بود و مجموعه های تولیدکننده بواسطه خلاقیت هایی که در محصولات شأن به وجود آورده بودند، توانستند نظرات مردم را جلب کنند.
به هرحال فروش، هدف اصلی نمایشگاه ایران نوشت نبود بلکه تیم ملی نوشت افزار ایرانی طی این مدت دور هم جمع شدند تا آخرین دستاوردهای شأن را به مخاطبان شأن معرفی کنند و در کنار این اتفاق به سبب آنکه خانواده ها انتظار خرید از نمایشگاه دارند، محصولات برای شأن عرضه می شود.
* بخش های جنبی این دوره از نمایشگاه به نسبت دوره های پیشین پررنگ بود؟
بخش های جانبی مختلفی را در این دوره از نمایشگاه اجرا کردیم که خود جنبه تولید ملی و محتوا را پررنگ می کرد؛ بخش های جانبی در این دوره از نمایشگاه شامل تئاتر، مسابقه، اجرای تلویزیونی، لابراتوار نوشت افزار، کارگاه خمیر و شن، عکاسی و گل کوچیک بود. همین طور به صورتی کودکان و نوجوانان بواسطه بازی های محیطی همچون بازی معما به یک نوشت افزار و کاراکتر خاص می رسیدند. حتی در بحث رفاهی و تنقلات کوشیدیم از مجموعه هایی بهره مند شویم که محصولات سالم و ارگانیک را به فروش می رسانند. به هر حال این دوره از نمایشگاه به نسبت دوره های گذشته شاهد رشد مناسبی بودیم.
* در روزهای نمایشگاه استقبال مردم به چه صورت بود؟
هشتمین نمایشگاه ایران نوشت، بیش از صدهزار بازدیدکننده را به خود دید و بیش از ۸۰ درصد غرفه داران از عرضه محصولات شأن راضی بودند. همین طور در ایام خلوت به طور متوسط شاهد بازدید پنج هزار نفره و در ایام پنجشنبه و جمعه شاهد بازدید ده هزار نفره بودیم. یکی از اتفاقاتی که امسال در بازخوردهای مخاطبان شاهد بودیم، رشد محصولات نوشت افزار ایرانی بود که این مساله برای مان بسیار باارزش بود که توانستیم نمایشگاهی کاملاً بومی و ایرانی را در زمینه نوشت افزار داشته باشیم.
* این دوره از نمایشگاه به نسبت دوره های گذشته تعداد روزهایش بیشتر بود. دلیل خاصی داشت؟
بله کاملاً درست است، هشتمین نمایشگاه ایران نوشت ۱۸ روز بود و این درحالی است که دوره های گذشته یازده روزه برگزار می شد. دلیل خاصی نداشت و ما کوشیدیم مخاطبان مان در ایام بیشتری بتوانند از محصولات بازدید کنند و خریدهای خودرا داشته باشند.
* این دوره از نمایشگاه به نسبت دوره های پیشین چند درصد رشد داشت؟
نمایشگاه هشتم به لحاظ جمعیت یکی از شلوغ ترین نمایشگاه ما بود، اما تفاوتی که این دوره از نمایشگاه به نسبت دوره های گذشته داشت، میزان خرید مردم بود که متفاوت از دوره های پیشین بود. باتوجه به افزایش نرخها و ضعیف شدن سبد خرید مردم، به هر حال نوع مصرف و رفتار خانوار در خرید نوشت افزار گرفتار تغییراتی شده بود.
شاید در سالهای ۹۵ و ۹۶، در سبد خانواده ها برای یک فرزند شاهد حداقل ۱۰ دفتر، یک مداد رنگی، جامدادی، کیف، اقلام فانتزی بودیم یعنی خانواده ها کامل ترین شکل ممکن نوشت افزار را برای یک سال آینده فرزندشان تامین می کردند، اما الان بعضاً این خریدها ممکنست از نظر تعدادی کمتر باشد که این امر می تواند در خرید اثرگذار باشد.
اتفاق دیگری که در خریدها اثرگذار بود، تغییر رفتار مصرف نوشت افزار بود؛ در دوره های گذشته خانواده ها برای یکسال تحصیلی فرزندان شأن خرید می کردند اما امسال شاهد بودیم که آنها تنها برای یک دوره خریدها را انجام می دهند. برای مثال خریدهای نوشت افزار خانواده ها تنها برای یک ترم تحصیلی بود. متأسفانه در این دوره خانواده ها محدودتر خرید می کردند.
فروش، هدف اصلی نمایشگاه ایران نوشت نبود بلکه تیم ملی نوشت افزار ایرانی طی این مدت دور هم جمع شدند تا آخرین دستاوردهای شأن را به مخاطبان شأن معرفی کنند و در کنار این اتفاق به سبب آنکه خانواده ها انتظار خرید از نمایشگاه دارند، محصولات برای شأن عرضه می شود اما به هر حال هدف از نمایشگاه ایران نوشت ذائقه سازی و ترویج نوشت افزار ایرانی است تا با معرفی این کالاهای ایرانی، پرچم نوشت افزار ایرانی را بالا نگهداریم. همه تلاش اصلی این نمایشگاه و اجرای کارهای جانبی این است که تصویر کلی نوشت افزار در ذهن مردم ارتقا یابد.
* با اختتام نمایشگاه هشتم، جلسه ای جهت بررسی ابعاد مختلف آن انجام شد و در صورت برگزاری آیا نقاط قوت و ضعف آن بررسی شد؟
به دلیل آنکه درگیر اجرای نمایشگاه هشتم نوشت افزار بودیم، درحال حاضر جلسه بررسی نقاط قوت و ضعف آن هنوز بررسی نشده است.
* به نظر خودتان نقاط ضعف نمایشگاه هشتم نوشت افزار چه مواردی می تواند باشد؟
طبیعتاً محدودیت های مکان نمایشگاه هشتم بیشتر به چشم آمد و اکثریت بازدیدکنندگان هم گلایه هایی داشتند. میزان استقبال فوق العاده بود و برخی اوقات ممکنست مکانی که مستقر بودیم، کوچک باشد که مکان کوچک خودش محدودیت به وجود می آورد. البته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این سال ها با نمایشگاه ایران نوشت همراه بود و هر کمکی که از دستش برآمد، برای مان انجام داد و ما قدردان این زحمات هستیم.
به هرحال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیاز دارد در دوره ی جدید مدیریتی خود که جناب آقای علامتی است، از نظر زیرساختی، بهسازی داشته باشد. البته گلایه هایی را از طرف بازدیدکنندگان شاهد بودیم که واقعاً از دست ما خارج بود.
بیشترین نقاط ضعف و گلایه ها مربوط به محدودیت مکان، زیرساخت و تهویه بود. برای مثال روز جمعه به سبب استقبال بسیار مخاطبان، به لحاظ تهویه به مشکل برخوردیم و بازدیدکنندگان بسیار اذیت شدند و ما واقعاً هیچ کاری نمی توانستیم برای شأن انجام دهیم چونکه سیستم تهویه در آن شرایط پاسخگوی جمعیت نبود.
* با این تفاسیر، محل برگزاری نمایشگاه نهم نوشت افزار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهد بود؟
هم حالا نمی توانم در این مورد صحبت کنم و بنظرم در چندماه آینده می توانیم جلسه ای را تشکیل دهیم و در آن جلسه تصمیم گیری نماییم که مکان برگزاری نمایشگاه نهم نوشت افزار در کجا باشد. به هر حال باید با همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مذاکره هایی داشته باشیم؛ بدین سبب اکنون نمی توان تصمیم گیری در این مساله داشته باشیم.
* و جمله پایانی…
عرضه مستقیم نوشت افزار که برای اولین بار در کشور با همکاری وزارت آموزش و پروش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوسیله سایت دیجی کانون در حال انجام است، همچون مواردی بوده که انتظار نمایشگاه ایران نوشت است. همین طور بحث دغدغه خرید اینترنتی محصولات در سایت دیجی کانون تا حدودی با همه محدودیتی که دارد، به هر حال قشر متوسط مخاطب آنست و این امر می تواند پیوست کوچکی برای نمایشگاه ایران نوشت باشد تا دغدغه خیلی از مردم سراسر کشور را در عرصه نوشت افزار ایرانی با قیمت مناسب برطرف کند.


منبع:

1401/06/20
23:25:33
5.0 / 5
412
تگهای خبر: آموزش , تئاتر , تصویر , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است