توسط نشر نو؛

انتشار ترجمه دیگری از هلگولند

انتشار ترجمه دیگری از هلگولند کادو دونی: کتاب هلگولند؛ سر در آوردن انقلاب کوانتومی نوشته کارلو روولی با ترجمه مزاد موحد توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، کتاب «هلگولند؛ سر در آوردن انقلاب کوانتومی» نوشته کارلو روولی بتازگی با ترجمه مزاد موحد توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. از این کتاب دی ماه سال ۱۴۰۰ ترجمه دیگری به قلم سمانه نوروزی با عنوان «هلگولند؛ درک معنای انقلاب کوانتومی» توسط نشر چترنگ منتشر گردید.
کارلو رووِلّی، فیزیکدان نظری ایتالیایی است که تا به حال، کارهای زیادی در حوزه فیزیک فضا_زمان داشته و در کشور خودش و آمریکا مشغول به کار بوده است. او هم اکنون رهبری گروه پژوهشی گرانش کوانتومی در مرکز فیزیک نظری شهر مارسی در فرانسه را به عهده دارد. کتاب «گفتارهایی از فیزیک» این نویسنده یکی از آثار مشهورش است که به زبان های زیادی ترجمه شده است.
از این نویسنده تا حالا ترجمه دو کتاب «واقعیت ناپیدا» و «نظم زمان» توسط نشر نو و ترجمه کتاب های «گفتارهایی از فیزیک»، «سیر زمان»، «روی دیگر حقیقت (سفر به گرانش کوانتومی)»، «جاهایی در جهان که مهربانی مهم تر از قانون است»، «هلگولند؛ درک معنای انقلاب کوانتومی» توسط نشر چترنگ و «اسرار زمان» توسط انتشارات فاطمی در ایران انتشار یافته اند.
روولی کتاب «هلگولند» را به تد نیومن تقدیم کرده که سبب شده او بفهمد نظریه کوانتوم را به درستی درک نکرده است. این مساله با جمله ای که قبل از شروع متن کتاب در صفحه ابتدایی درج شده، به مخاطب اعلام می شود: «برای تد نومن، که به من فهماند نظریه کوانتومی را نمی فهمم.»
این کتاب هم مانند دیگر آثار این مولف که درباره ی کوانتوم بوده اند، این نظریه علمی را کنکاش می کند و روند شکل گیری آنرا شرح می دهد. روولی با مثال ها و چالش های ابتدایی نظریه، مخاطب را به سمت درک نظریه می برد و سپس آنرا بسط می دهد و به جنبه های فلسفی و درک و شناخت انسان و نظریات اجتماعی همراه با آن می پردازد. این نویسنده در راه یاد شده، از فرهنگ های مختلف هم شاهد مثال می آورد.
«هلگولند» ۳ بخش اصلی دارد که در مجموع ۷ فصل را در بر می گیرند و ساختارشان اینگونه است:
بخش اول: با یک فصل «درونی فوق العاده زیبا» با زیرعنوان های «ایده غریب هایزنبرگ جوان: مشاهده پذیرها»، «گمراه کننده اروین شرودینگر: احتمالات» و «دانه ای بودن عالم: کوانتوم ها».
بخش دوم: با ۳ فصل «روایتی اعجاب انگیز از ایده های افراطی»، «آیا ممکنست چیزی در رابطه با تو واقعی باشد ولی در رابطه با من نه؟» و «شبکه ای از روابط که واقعیت را می تند».
بخش سوم: با ۳ فصل «توصیف بدون ابهام هر چیزی شامل چیزهایی است که خودرا به آنها می نمایاند»، «"از دید طبیعت، این مساله است که قبلا حل شده"» و «ولی آیا واقعا ممکن است؟»
در قسمتی از ترجمه مزدا موحد از این کتاب می خوانیم:
نیلز بور همان موقع هم دانشمندی مشهور بود. معادلاتی ساده اما عجیب نوشته بود که خواص عناصر شیمیایی را حتی قبل از اندازه گیری آنها پیش بینی می کردند. بطورمثال پیش بینی می کردند که بسامد نوری که عناصر هنگام گرم شدن ساطع می کنند چیست: نوری که به خود می گیرند. این موفقیتی درخشان بود. اما معادلات کامل نبودند: بطورمثال شدت نور ساطع شده را مشخص نمی کردند.
اما ورای همه اینها، در معادلات چیزی حقیقتا نامعقول مشهود بود. بطورمثال بدون داشتن دلیلی مشخص فرض می کردند که الکترون ها داخل اتم ها فقط در مدارهای دقیق و خاصی به دور هسته می گردند، با فواصل دقیق و خاصی از هسته و با انرژی هایی دقیق و خاص، تا این که به گونه ای سحرآمیز از این مدار به مدار دیگر «جهش کنند». نخستین جهش های کوانتومی. چرا فقط در این مدارها؟ این «جهش های» نامناسب از این مدار به مدار دیگر چطور؟ چه نیرویی می توانست عامل همچو رفتار غریبی باشد؟
اتم عنصر سازنده همه چیز است. ولی چگونه رفتار می کند؟ الکترون ها چگونه درون آن حرکت می کنند؟ بیش از ده سال بود که دانشمندان شروع قرن درباره ی این پرسش ها فکر می کردند، بدون این که به جایی برسند.
این کتاب با ۱۵۹ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان انتشار یافته است.

منبع:

1401/06/03