در گفت وگو با كادو دونی
معاون هنری: از رونق اقتصاد هنر به واسطه حراج تهران استقبال می نماییم
به گزارش کادو دونی معاون هنری در اظهارنظری درباره حراج تهران به ایسنا چنین می گوید: «من به مکانیسم حراج تهران کاری ندارم؛ اما از این که اقتصاد هنر رونق بگیرد، اقتصاد هنرهای تجسمی رونق بگیرد، استقبال می کنم.»
این روزها گویی دیواری کوتاه تر از عرصه هنر وجود ندارد؛ تعداد قابل توجهی از افراد ـ از منتقد سینما گرفته تا گالری دار ـ انتقادهایی را به رویداد فرهنگی اقتصادی حراج تهران وارد کرده اند. سوالاتی از قبیل این که چطور در شرایط رکود اقتصادی کشور، فقط حراج تهران پررونق است و چطور با این خط فقر، ۱۵۰ میلیارد تومان پول در یک اتاق جا به جا می شود و....
امروز اما حضور محمود سالاری برای تجلیل از بانوان هنرمند پیشکسوت در برج آزادی، بهانه ای شد تا دیدگاه این مقام مسئول را درباره ی حراج تهران بپرسیم؛ این که رویکردش به نگاه موافقان نزدیک تر است یا مخالفان.
سالاری در ابتدای گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به این که کالای هنری به مثابه خیلی از کالاهایی که در جامعه وجود دارند، نیست، تصریح کرد: «برای مثال معلوم است قیمت تمام شده ی یک لیوان، چقدر است؛ ازاین رو کالاهای صنعتی رقم تولیدشان قابل احساس است، اما شما یک سنگ قیمتی که روی انگشتری هست را چطور قیمت گذاری می کنید؟ چرا هیچکس نمی گوید چرا این انگشتر را به این قیمت گذاشته اید؟! نقره اش انقدر می ارزد و سنگش هم انقدر، پس این عدد را از کجا آورده اید؟»
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حرف هایش را این گونه افزود: «کالای هنری به میزانی که خریدار دارد، ارزش و قیمت دارد. قیمت اثر هنری به میزانی است که برایش پول می دهند. من به مکانیسم حراج تهران کاری ندارم ولی از این که اقتصاد هنر رونق بگیرد و اقتصاد هنرهای تجسمی رونق بگیرد، استقبال می کنم. بعضی می گویند که این پول از جای ناثواب آمده یا پولشویی است. خب نهادهای نظارتی بروند، بررسی نمایند تا اگر پولشویی است، جلوی آنرا بگیرند.»
سالاری با طرح این پرسش ها که «مگر وزارت ارشاد مسئول این کار است؟ مگر ما مسئول این هستیم که ببینیم منشأ یک پول کجاست؟» در توضیح پولی که برای خرید آثار هنری در حراج تهران صرف می شود، اظهار داشت: نهادهای نظارتی، بانک مرکزی، قوه قضاییه و سایر سازمان ها وجود دارند و البته هر کمکی هم از ما برآمد، در خدمت هستیم. ولی ما مسئول این نیستیم که بگوییم این قیمتی که گذاشته شده نادرست است یا این پولی که آمده ناثواب.»
او با اشاره به اینکه از برگزاری حراج تهران و رونق بازار فرهنگ و هنر به دنبال آن، استقبال می کنند، اظهار داشت: «فردی می خواهد تابلویش را ۱۰۰ میلیارد بفروشد و یک نفر هم می خواهد پول بدهد و آنرا خریداری کند، مبارکشان باشد، ما چه کاره هستیم که این وسط برای دیگران تعیین و تکلیف کنیم؟»
سالاری همینطور در آخر تصریح کرد: «همان طور که عرض کردم همه ی قیمت یک اثر هنری، بین خریدار و فروشنده تعیین می شود. همچنان که شما هم وقتی به بازار می روید تا انگشتر بخرید، وقتی می پرسید چرا این را به این قیمت می دهند، نمی توانند برای شما استدلال بیاورند که چرا مروارید و یاقوت گران است. کسی آمده گفته این انقدر می ارزد؟ نه؛ در بازار این گونه معامله می شود و هست. پس ضرورتی ندارد ما برای همه چیز تعیین تکلیف نماییم و بار را هم به دوش اصحاب هنر بیاندازیم. اصحاب هنر کارشان را می کنند، اقتصاد کارش را می کند و نهادهای نظارتی هم کارشان را بکنند. همه چیز درست می شود. این که ما از دیگران بخواهیم مسائل را با هم قاطی کنند، این به نفع هنر نیست.»
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب