در حال به روزرسانی است،
معاون مطبوعاتی: با صدور ۱۳ هزار مجوز چه تعداد رسانه قوی داریم؟
معاونت مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست «بازآرایی رسانه ای؛ ضرورت و بایسته ها» با اعتقاد بر این که ساختارهای رسانه ای باید تغییر کنند، تصریح کرد: ما مجوز بیش از 13 هزار رسانه را در کشور صادر کرده ایم اما از این تعداد، چند رسانه قوی در سپهر ملی، منطقه ای و جهانی داریم که بتوانند ایفای نقش کنند؟
به گزارش کادو دونی به نقل از ایسنا، فرشاد مهدی پور ـ معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در نشستی که عصر دوشنبه ـ ۲۴ آبان ماه ـ در دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: در موضوع بازآرایی رسانه ها، چارچوب هایی بعنوان لوازم این بازآرایی مطرح می شود. ما باید در زمینه رسانه بازسازی انجام دهیم. مفهوم بازسازی مفهومی است که بعد از یک ویرانی و بعد از یک به هم ریختگی و یک آشفتگی اظهار می شود. دهه هفتاد بعد از اختتام جنگ، دولتی بر سر کار آمد که شعارش سازندگی بود. در ادبیات سیاست گذاری ما وقتی از بازسازی صحبت می نماییم در حقیقت درباره اصلاح یا یک نوع نوسازی صحبت نمی نماییم بلکه راجع به یک وضعیت آشفته، یک درهم ریختگی که وجود دارد و آنرا باید از نو بسازیم، صحبت می نماییم. بازآرایی هم به این جهت در این چارچوب معنادار می شود.
مهدی پور با اعلان اینکه بازآرایی مقدماتی دارد، اظهار داشت: اولین مقدمه آمایش سرزمینی رسانه است و آمایش فرهنگی، آمایش رسانه ای، پراکندگی جغرافیایی، ترکیب سنی، تولیدات محتوایی، توزیع محتوایی، تولیدکننده و مصرف کننده، نیروی انسانی کار و تربیت نیروی آکادمیک حوزه رسانه همچون موضوعات دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در یک نشست دانشگاهی صحبت میکرد، تصریح کرد: سهم اصلی آموزش دوره های روزنامه نگاری عمدتا مربوط به دوره کارشناسی ارشد است و در دوره کارشناسی که دوره مهارت و بخش قابل توجهی از تربیت نیروی بعنوان اصلی ترین بازیگر حوزه رسانه در کشور شمرده می شود، بخش قابل توجهی از این صندلی ها خالی است و ما گرفتار اشکال و چالش هستیم.
وی افزود: الزام دوم این است که این بازآرایی در تمام حوزه ها صورت بگیرد و اینطور نباشد که بازآرایی در زمینه نیروی انسانی انجام شده و در زمینه قوانین و بخشنامه ها انجام نشود. امروز در فضای رسانه ای کشور برخی از قوانین و مقررات برای رسانه ها بصورت مستقیم وجود دارند که نمونه آن قانون مطبوعات است و برخی از قوانین نیز همچون قانون تبلیغات تجاری وجود دارد که مربوط به پیش از سال ۱۳۵۹ بوده است.
مهدی پور سپس مطرح کرد: بخشنامه اجرائی قانون مطبوعات بعنوان بازوی عملی ما نقش آفرینی می کند و از عمر آن سال ها می گذرد و ادبیاتی در آن به کار رفته است که مربوط به ماقبل دوره تولید فضای سایبر و حتی فراگیر شدن فضای مجازی است که اصلاحاتی باید در آن صورت گیرد و ما باید پیگیری نماییم که این اتفاق بیفتد.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در کشور قاعده مشخصی برای برخورد با اخبار جعلی و فیک نیوزها وجود ندارد که البته این فقط مشکل ما نیست و اتحادیه اروپا نیز همین امروز با این مشکل دست و پنجه نرم می کند. در حقیقت قانون گذاری در زمینه فضای مجازی و رسانه با دشواری های زیادی روبه رو است. وقتی صحبت از فیک نیوزها مطرح است باید اظهار داشت که ادبیات نوین آن سه چهار سال بیشتر سابقه ندارد. شاید بجای قانون گذاری در مجلس باید به سمت مقرره نویسی های شوراهای عالی و دولت حرکت نماییم.
وی افزود: ما مجوز بیش از ۱۳ هزار رسانه را صادر کردیم ولی چه تعداد رسانه قوی در کشور وجود دارد که در سپهر منطقه ای و جهانی ایفای نقش آفرینی کنند و در جریان های اصلی ورود پیدا کنند. امروز باید ساختارها را اصلاح نماییم و این که بازآرایی باید در تمام محورها شکل بگیرد و شرایطی دارد که باید در آن مفاهمه خبرگانی و نخبگانی شکل بگیرد.
مهدی پور اظهار داشت: رویکرد ما باید مشارکتی باشد و در زمینه رسانه ها که ذی النفعان زیادی داشته و همه خودرا صاحب نظر می دانند، بدون ایجاد مشارکت کار پیش نخواهد رفت؛ چونکه رسانه به مشارکت و مخاطبان زنده است. رویکرد ما بجای عمودی باید افقی باشد و رسانه های افقی ذیل رسانه ای عمودی نقش آفرینی کنند؛ بدین سبب باید از یک رویکرد عقلایی پشتیبانی نماییم.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی اشاره کرد: بازآرایی در سطح اول به مدیران و مسئولان حوزه بازمی گردد و سطح بعدی مربوط به خبرنگاران و فعالان و تولیدکنندگان محتواست. اولین هدف از بازآرایی رسانه ای موضوع مرجعیت یابی یا مرجعیت سازی رسانه ای است. عده ای معتقدند ما مرجعیت رسانه ای را از دست داده ایم و عده ای نیز می گویند این مرجعیت تضعیف شده است اما باید برای تقویت مرجعیت رسانه ای تلاش نماییم. بازآرایی رسانه ای یکی از وظایف و ماموریت اصلی ماست که به یک چهارچوبی در این خصوص دست پیدا نماییم و این مسیر را طی نماییم.
وی با اشاره به تاب آوری رسانه ای در بازآرایی رسانه ها اظهار داشت: سامانه ای که غرب در دهه های گذشته در جنگ سرد به کار برد و در مورد شوروی موفق شد، همان قدرت و طرح مقابل جمهوری اسلامی به کار گرفته شد و محاصره تبلیغاتی شدیدی را به وجود آورد. بدین سبب هدف از این بازآرایی می تواند شکستن یا محاصره تبلیغاتی باشد.
وی در همین زمینه اضافه کرد: ما به شدت زیر بمباران جنگ روانی و رسانه ای هستیم و مردم به شدت مصرف کننده محتوا هستند و لازم است که این تاب آوری را افزایش دهیم. هدف بعدی چابک سازی و قوی کردن و توانمندکردن رسانه ها است. هدف بعدی خروج از محاصره تبلیغاتی است و یک هدف نیز می تواند حرکت به سمت روزنامه نگاری طراز انقلاب اسلامی باشد. همین طور موفقیت در جریان سازی و حرکت دادن رسانه ها می تواند اهداف ما در بازآرایی رسانه ها باشد.
امروز رسانه ها قدرت های بی مهار هستند
بر طبق این گزارش ایسنا، همین طور در این جلسه آنلاین محمدحسین ساعی ـ رییس دانشگاه سوره ـ در سخنانی با اعلان اینکه برای تحلیل وضعیت امروز رسانه باید فهمی از جایگاه تاریخی پیدا نماییم، اظهار نمود: برنامه هایی در ذهن انسان های ما قبل ما وجود داشته است که نشان می دهد، رسانه برای آنها مهم بوده است. در کتاب «آتلانتیس نو» اثر فرانسیس بیکن، به گروهی از انسان ها اشاره می شود که سوداگر نور هستند و بجای تجارت با سکه و پول، با اولین مخلوق خدا که نور است تجارت می کنند. بعدها همین لفظ پس از دو تا سه قرن به لفظ روشنفکر امروزی شناخته شد. فرق روشنفکر با انسان دانشمند این است که دانشمند اطلاعات زیادی دارد و کارهای وی مبتنی بر پژوهش است ولی روشنفکر در ادبیات فارسی بیشتر به مصلح اجتماعی شناخته می شود.
وی افزود: مهم ترین ابزاری که مدرنیته در اختیار روشنفکران گذاشته بود ابزارهایی است که رسانه ها و صنعت چاپ در اختیار این روشنفکران گذاشته بود که عمدتا کتاب و مطبوعات بودند.
رئیس دانشگاه سوره با اشاره به اظهارات کارل پوپر فیلسوف که در آستانه ۹۰ سالگی در مصاحبه ای با یک خبرنگار ایتالیایی عنوان شد، اظهار داشت: این که مشکل رسانه ای ما چیست و چرا رسانه های ما که آزادی بخش هستند و به جامعه انسانی کمک می کنند، امروز این ظرفیت را ندارند. این فیلسوف کتابی با عنوان تلویزیون خطری برای دموکراسی نوشته است و این که یک فیلسوف در سن ۹۰ سالگی این جمله را می گوید بسیار عجیب است.
ساعی اظهار داشت: کارل پوپر می گوید ما باید به سانسور متوسل شویم؛ چونکه در غیر این صورت دموکراسی به خطر می افتد. یکی از مبانی دموکراسی، قدرت های بی مهار هستند و امروز رسانه ها بعنوان قدرت های بی مهار شناخته می شود. رسانه ها می توانند از همه انتقاد کنند ولی انتقادی به آنها نمی گردد درواقع رسانه ها هم می توانند خدمت کرده و هم خیانت کنند.
رییس دانشگاه سوره سپس مطرح کرد: امروز در عصر شبکه های اجتماعی، مدعی جریانی به نام خبرنگاری شهروندی هستیم و خبرنگاران شهروندی در تمنای کلیک و بازدید، حاضرند هر محتوایی را منتشر کنند و نوعی اقتصاد سیاسی غلط در پشت رسانه ها اتفاق می افتد.
وی اظهار داشت: در سالهای قبل شبکه های اجتماعی بعنوان تهدیدی مقابل دموکراسی در جلد نشریات بزرگ جهان القاء شده اند و یک حالت تهدیدی داشته است. خیلی از نخبگان بر این باورند که فضای عمومی رسانه های فارسی زبان در خدمت منافع عمومی مردم نیست و برخی از مواقع، اشکال را به رسانه ارجاع می دهیم و این که تا اقتصاد سیاسی بازآرایی نشود، رسانه ها در خدمت مردم قرار نخواهند گرفت.
محمدحسین ساعی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب