معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم:

حکمای ما در قدیم بهتر از عالمان جدید علوم انسانی را می شناختند

حکمای ما در قدیم بهتر از عالمان جدید علوم انسانی را می شناختند رحیمی اظهار داشت: حکمای ما در قدیم بهتر از عالمان جدید علوم انسانی را می شناختند بنا بر این ابن سینا نام مجموعه حکمی خودرا شفا گذاشته، به عقیده او شفای واقعی در حکمت اسلامی است.


به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، مراسم رونمایی از آخرین دستاوردهای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سایر اعضای پژوهشگاه بصورت حضوری و مجازی انجام شد.
حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ابتدای این مراسم مولفه های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را برشمرد و اظهار داشت: برنامه مداری و اتکا به اسناد بالادستی، نگاه راهبردی- کاربردی سازی به علوم انسانی که علم نافع را به منصه ظهور برساند، نگاه دانایی محور و حرکت بر طبق خرد جمعی، جامعه مداری، حرکت به همراه شبکه نخبگان و کیفیت گرایی و پیشرفت در زمینه بین المللی همچون مولفه های اصلی پژوهشگاه در طول فعالیتش است.
وی اضافه کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در پژوهشگاه رخ داد ملحق شدن گروه دانشنامه نگاری به مجموعه ما بود. با اضافه شدن گروه دانشنامه نگاری فرصت سازی و ظرفیت سازی خوبی صورت گرفت و اطلاعات آن به دریای اطلاعات پژوهشگاه وصل شد. بعنوان نمونه دانشنامه جامعه شناسی معاصر، فرصت ملی خوبی برایمان فراهم نمود که امیدواریم توسعه پیدا کند. طرح اعتلا و ساماندهی علوم انسانی برای پیشرفت کشور از دیگر طرح های مهم پژوهشگاه و یک رویداد مهم در تاریخ علوم انسانی به شمار می آید. همین طور افتتاح دو مرکز اسناد آسیا و مرکز علوم قرآنی از دیگر اتفاقات خوب این دوران است.
آزیتا افراشی، رییس پژوهشکده دانشنامه نگاری، دیگر سخنران این مراسم اظهار داشت: دانشنامه نگاری یک کار علمی و گروهی است و یک شخص به تنهایی در به ثمر نشستن یک نتیجه مطرح نیست.
وی اضافه کرد: در پژوهشکده دانشنامه نگاری دانشنامه آموزش های علمی- کاربردی با ۱۵۱ مدخل و ۹۱۱۲ صفحه رونمایی گردید. این دانشنامه از سال ۱۳۹۶ شروع به کار کرد. دانشنامه آموزش عالی، بخش نظام ها با ۷۱ مدخل در هزار صفحه تدوین شد که این دانشنامه هم از سال ۱۳۹۲ زیر نظر شورای علمی شروع به کار کرد. علاوه بر این ترجمه دانشنامه مطالعات بین المللی روزش با ۹۹۶ مدخل در ۱۶۵۲ تدوین شده است.
کریمی مطهر، دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در ادامه این مراسم اظهار داشت: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی یک مرکز منحصر به فرد در زمینه نقد منابع علوم انسانی است. این شورا با مشارکت بیش از سه هزار نفر از اساتید رشته های مختلف در ۱۸ گروه تخصصی فعالیت دارد.
وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۰۰ کتاب ملی و ۱۰۰ کتاب خارجی مورد نقد قرار گرفتند. همین طور ۲۵۰ مقاله پژوهشی و ۳۵۰ یادداشت انتقادی توسط اساتید این شورا نگاشته شده است. انتشار مجله علمی-پژوهشی پژوهشنامه انتقادی بعنوان نشریه ای که مختص موضوع نقد است از دیگر کارهای این شوراست که این نشریه سال قبل در بین نشریات علمی- پژوهشی رتبه الف را کسب نمود.

کریمی مطهر در ادامه سخنانش به رونمایی ۹ اثر تازه این شورا اشاره نمود و اظهار داشت: امروز ۹اثر با عناوینی چون درآمدی برفلسفه معاصر، فرهنگ و رشد اقتصادی، بازنمایی هویت از دید دیگری، نظریه انتخاب عمومی: بررسی انتقادی، مجموعه مقالات همایش روسیه، زبان عربی و هویت ایرانی، کارکرد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی و نظری بر شبکه نخبگانی علوم انسانی کتابهایی هستند که بتازگی منتشر شدند و امروز رونمایی می شود.
سپس علیرضا ملائی توانی معاونت پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی گزارشی از معاونت پژوهشی پژوهشگاه و طرح اعتلا و ساماندهی علوم انسانی برای پیشرفت کشور ارائه داد و اسامی ۲۲ عنوان کتاب انتشار یافته دراین طرح را اعلام نمود.
آخرین سخنران این مراسم غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود. وی سخنان خودرا با سه مقدمه شروع کرد و اظهار داشت: چرا ابن سینا مکتوبات پزشکی ش را در کتاب «قانون» می نویسد ولی نام مجموعه حکمی خودرا «شفا» گذاشته است؟ چون به عقیده او شفای واقعی در حکمت اسلامی است نه طب بدنی. سوال دیگر این که چرا حکمای ما حکمت را به شیوه نظری و عملی تقسیم کردند درحالیکه نیمی از حکمت نظری ما به علوم کاربردی متعلق می باشد. سومین مقدمه این که ۸۰ درصد دانشجویان ما دانشجوی علوم انسانی و ۶۰ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هم دانش آموخته رشته علوم انسانی هستند. دلیلش هم این است که علوم انسانی راحت و کم هزینه است. بماند که به نظر من در شرح درس ها لازم است که یک درس علوم طبیعی در رشته های علوم انسانی گذاشته شود
وی اضافه کرد: این سه مقدمه را گفتم که به اینجا برسم که حکمای ما در قدیم بهتر از عالمان جدید علوم انسانی را می شناختند. خوشبختانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این سالها در راه خوبی قدم برداشته اما در گزارش هایی که ارائه شد من دیدم که اسامی ذی نفعان در طرح های پژوهشی آمده بود که به نظرم شیوه مطلوبی نیست چون پژوهشگاه باید طوری کار کند که ذی نفعان و متقاضیان خودشان تقاضا دهند که فلان چیز را می خواهند و بعد پژوهشگاه برای آنها فراهم آورد.
رحیمی افزود: یک طرح تقاضا محور خاصیت های مختلفی مثل متقاضی همراه با بهره بردار نتایج، مجری، حامی مالی، ناظر و مجوز دهنده دارد. اگر همه این مولفه ها باشد یعنی یک طرح تقاضا محور داریم که به درستی تدوین شده است. نکته دیگری که باید حتما در نظر گرفته شود این است که نوشتن کتاب به تنهایی در پژوهشگاه کامل نیست، کتابهای انتشار یافته باید بر طبق مقاله های داخلی و بین المللی نوشته شده باشند تا شالوده علمی و درستی داشته باشند. بدین سبب خیلی مهمست که پشتوانه تحقیقاتی کتاب را در نظر داشته باشیم.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آخر اظهار داشت: لازم است که همگی در اعتلای علوم پایه و اثربخش کردن علوم انسانی بکوشیم و از همین امروز بدانیم که پنج سال دیگر علوم انسانی ما چه می خواهد و بر طبق ان چشم انداز فعالیت نماییم.
در اختتام این مراسم با حضور مهمانان حاضر در جلسه آثار تازه انتشار یافته رونمایی و دو مرکز اسناد فرهنگی آسیا و مرکز مطالعات قرآنی بازگشایی و راه اندازی شد.

1400/05/14
11:20:42
5.0 / 5
452
تگهای خبر: آموزش , انتشار , تخصص , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است