گزارش دو پژوهش فرهنگی منتشر گردید

گزارش دو پژوهش فرهنگی منتشر گردید کادو دونی: گزارش پژوهش پایداری در مد ازطریق سامانه اشتراک گذاری و درآمدی جامعه شناختی بر ژورنالیسم ورزشی توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر گردید.



به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، گزارش پژوهش «پایداری در مد ازطریق سامانه اشتراک گذاری» نوشته زهرا اکبرزاده نیاکی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر گردید.
مسأله اصلی در این گزارش، چگونگی ایجاد تغییر در رابطه محصول (لباس) - مصرف کننده در فرآیند کلاسیک مصرف است و این که تغییرات موردبحث در فضای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشورمان، باتوجه به نقش پوشاک و انتظاراتی که برای فرد برآورده می کند، تا چه حد و چگونه قابلیت اجرا خواهند داشت. برای نیل به این منظور، مدل ارائه شده پایداری (در مد)، برمبنای ارزش افزوده ازطریق خدمات اشتراک گذاری لباس مطرح گردیده است.
هدف کلی این پژوهش، شناخت عوامل مؤثر در طراحی سامانه اشتراکی لباس به مثابه یکی از ابعاد پایداری در مرحله مصرف و آشکارسازی خصوصیات و ارزش آفرینی برای کاربر در استفاده از لباس اشتراکی است. برای دستیابی به این هدف در گزارش، تلاش شده تا به این سؤالات پاسخ داده شود که عناصر و عوامل طرد لباس پیش از به انتها رسیدن عمر فیزیکی کدام اند؟ عوامل مؤثر در جذب کاربران جهت استفاده از لباس اشتراکی کدام اند؟ و چه عواملی می توانند ارزشِ اشتراک گذاری لباس را بر مالکیت کمد شخصی مقدم دارند؟
به طورکلی، این گزارش در نظر دارد که با تغییر رویکرد جاری «یک کاربر، یک کمد لباس» به رویکرد مطلوب «یک کمد لباس، چند کاربر»، سامانه خدماتی اشتراک گذاری لباس زنانه را طراحی نموده و همین طور به بررسی چالش های زیست محیطی، موانع و روش های ممکن برای به اشتراک گذاری لباس در کشورمان بپردازد تا بدین ترتیب به نیازهای مصرف کننده به روشی پایدارتر از مدل کسب وکار سنتی پاسخ داده شود و به نوع جدیدی از ارزش ها در میان مصرف کنندگان برسد.

همچنین گزارش پژوهش «درآمدی جامعه شناختی بر ژورنالیسم ورزشی» نوشته محمد هدایتی، ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر گردید.
این پژوهش، به مطالعه ژورنالیسم ورزشی در ایران معاصر، خصوصاً در دو دهه اخیر، می پردازد. هدف آن، نشان دادن سیر تحولات ژورنالیسم ورزشی، بررسی دلالت های سیاسی و اجتماعی آن و مطالعه این مسأله است که چرا و چگونه رسانه های ورزشی در ایران به شکل فعلی شان درآمده اند. به این جهت این مطالعه، هم واجد سویه های توصیفی است و هم تبیینی.
پژوهشگر در این مطالعه، بعد از نشان دادن روندهای کلی، بررسی مهم ترین رسانه ها و روزنامه های ورزشی و تحولات مهم این عرصه، برخی سوالات را طرح و نتیجه می گیرد روزنامه نگاری ورزشی در ایران، همچون نظام باشگاه داری، فاقد استقلال اقتصادیست. او الگوی اقتصادی رسانه های ورزشی را، الگویی می داند که با معیارها و فاکتورهای مدرن فاصله دارد و روندهای لطمه زا در این مسأله را، ناشی از بده بستان های ناسالم می داند نه گردش مالی روزنامه ها برمبنای فروش.

این نوشتار هم چنین، به موضوع چرخش نخبگان یا پرورش نیروهای جدید اشاره می کند و اعلام می کند که دراین زمینه، روزنامه نگاری ورزشی با نوعی رکود مواجه می باشد. ساخت نهادی بسته روزنامه نگاری در ایران و حاکم بودن نوعی نظام پدرخواندگی در این حوزه، از دلیلهای این امر عنوان شده است.
در قسمتی از نتیجه گیری این نوشتار می خوانیم که الگوهای سنتی روزنامه نگاری ورزشی کم کم عرصه را برای روندهای جدید خالی می کنند. ازاین جهت روزنامه نگاری ورزشی در ایران پویایی دارد، اما از لطمه هایی رنج می برد که مختص به آن نیستند، بلکه بر تمام فضای ورزش ایران و خصوصاً فوتبال سایه افکنده اند و احتمالاً اصلاح یکی بدون دیگری ممکن نباشد.
به طورکلی، این نوشتار با حرکت میان سطوح خرد و کلان و بررسی روندهای کلان اجتماعی و تحولات و تغییرات در رسانه های ورزشی، به بررسی مختصر تحولات در ورزش ایران و خصوصاً فوتبال می پردازد و درنهایت، به لطمه شناسی مختصر ژورنالیسم ورزشی در ایران و افق پیش روی آن در آینده می پردازد.


منبع:

1400/03/23
22:35:28
5.0 / 5
223
تگهای خبر: خدمات , رسانه , رمان , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است