این فیلمها كجا اكران می شوند؟

این فیلمها كجا اكران می شوند؟ به گزارش کادو دونی کرونا در یک سال گذشته دنیای ما را متفاوت و اقتصاد جوامع را دگرگون کرده است و در این میان هنر به صورت عام و هنرهای نمایشی سالنی به صورت خاص، بسیار لطمه دیدند.



به گزارش کادو دونی به نقل از ایسنا، روزنامه «وطن امروز» در ادامه نوشت: حالا علاوه بر بازار فروش متوقف شده در این عرصه، با انباشتی از فیلمهای تولیدشده و پشت خط اکران مانده مواجهیم و تصمیم گیری درباره آنها حائز اهمیت است؛ تصمیمی که می توانست در ابتدای سال ۹۹ و همزمان با شکل گیری «سینما آنلاین» جدی تر گرفته شود.

برای آنکه با نگاهی واقع بینانه به وضعیت صنعت سینما در کشور دقت کنیم، بررسی و تحلیل آمار و ارقام این حوزه می تواند کمک کننده باشد. سرانه سالن های سینما در ایران به نسبت جمعیت کشور پایین است. در مجموع ۳۵۶ سینمای سراسر ایران، ۶۳۸ سالن فعال وجود دارد که البته تراکم توزیعی آن هم چندان رعایت نشده است بگونه ای که تهران ۲۲۱ سالن، خراسان رضوی ۵۳ سالن و اصفهان ۵۴ سالن سینما دارند. حال اگر با یک نسبت میانگین در هر دوره اکران ۸۰ سالن را برای یک فیلم در نظر بگیریم، یعنی به صورت همزمان ۸ فیلم روی پرده باشد و متوسط یک ماه و نیم را هم طول هر بازه اکران بدانیم، در نهایت در طول یک سال ۶۴ فیلم سینمایی می تواند روی پرده سینماهای کشور به نمایش درآید. این عدد از این حیث نگران کننده است که بر مبنای آمارهای موجود، الان بیشتر از ۳۰۰ فیلم پشت خط اکران مانده اند و اگر قرار باشد سینما از همین فردا به روال عادی خود برگردد حداقل ۴ سال طول می کشد تا فیلمهای موجود به نمایش درآید. فقط یک نمونه جالب از این پشت خط اکران مانده ها را می توان در وضعیت فیلمهای جشنواره سی وهفتم مشاهده کرد. سال قبل حدود ۱۴ فیلم از جمع آثاری که در جشنواره سال ۹۷ عرضه شده بودند فرصت اکران پیدا نکردند؛ یعنی قریب به نیمی از فیلم هایی که به لحاظ کیفی آنقدر ارزش داشته اند که هیات انتخاب آنها را جهت شرکت در جشنواره پذیرفته است.

این آمار و ارقام در حالی است که بخش زیادی از فیلمهای تولیدشده همواره از کف فروش برخوردار نبوده و حضورشان در سینما توجیه منطقی ندارد؛ توجیه منطقی نه برای اقتصاد سینما و نه برای آنکه مخاطب را مجاب کند تا به تماشای این فیلم در سالن سینما بنشیند. بیایید به جدول فروش فیلمها در سال ۹۸ نگاهی بیندازیم تا با عدد و رقم این مورد را تحلیل نماییم. از مجموع ۷۴ فیلمی که در جدول اکران سال قبل حضور دارند، ۳۷ فیلم یعنی نیمی از فیلمها زیر یک میلیارد، ۱۹ فیلم بین یک تا ۵ میلیارد، ۹ فیلم بین ۵ تا ۱۰ میلیارد و تنها ۹ فیلم بالای ۱۰ میلیارد فروش داشته اند. این بدان معناست که درباره ۳۷ فیلم چیزی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان سهم تهیه کننده است و برای ۱۹ فیلم در بهترین حالت ۴/۱ میلیارد تومان تهیه کننده برداشت مالی از فیلم خواهد داشت. این آمار یعنی پشت خط ماندن حداقل نیمی از فیلمهای سینمایی در صف اکران سالن های سینما بی مفهوم است.

ابتدای سال جاری همزمان با شیوع ویروس کرونا، خط «اکران آنلاین» در کنار سالن های سینما به راه افتاد؛ خطی که با فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی کیا آغاز شد و در ادامه با فیلمهای «طلا»، «زیرنظر»، «خوب، بد، جلف» و... ادامه یافت. شاید این فیلمها که می توانستند در اکران عمومی پرمخاطب باشند، خط شکنی کردند و برای معرفی این لاین توزیعی پیشقدم شدند اما فروش همین ها هم کم نبود. خروج حاتمی کیا بیشتر از ۵/۲ میلیارد در اکران آنلاین کسب درآمد کرد. در آن سوی ماجرا، ۳ فیلم «کشتارگاه»، «تیغ و ترمه» و «بُهت» که در مورد شکست اقتصادی شان در سالن های سینما تردیدی نیست، در اکران آنلاین توانستند در مجموع ۵/۱ میلیارد تومان کسب درآمد کنند.

در فرایند بلندمدت اگر بلیت اکران آنلاین چیزی بین ۱۵-۱۰ هزار تومان باشد و ۱۰۰ هزار نفر در یک حد پایین به تماشای آن فیلم بنشینند، چیزی بین یک میلیارد تا ۵/۱ میلیارد عایدی این اکران خواهد بود و این در شرایطی است که با آن بلیت چند نفر به تماشای آن فیلم خواهند نشست.

رونق گرفتن اکران آنلاین و ایجاد بستری وسیع برای توزیع فیلم هایی که در چرخه اکران سالن ها قدرت رقابت ندارند، برای سینماداران هم مفید می باشد چون که آنها فرصت بیشتری جهت استفاده از فیلمهای پرفروش روی پرده خواهند داشت. میزان کل فروش سینماهای کشور در سال ۹۸ معادل ۲۹۹ میلیارد تومان با متوسط بلیت ۱۱ هزار تومان بود. از این طرف گردش مالی اکران آنلاین در یک ماه و نیم ابتدایی حرکت آن ۷/۵ میلیارد تومان بود که با متوسط ۱۲ هزار تومان قیمت بلیت، ۴۷۵ هزار بلیت برایش به فروش رسید که هر بلیت آنلاین برابر با ۵/۲ نفر یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مخاطب بوده است و این یعنی اکران آنلاین می تواند در بلند مدت یک مسیر اکرانی مطمئن باشد، هرچند هنوز ظرفیت های تبلیغی تلویزیون برای این خط فعال نیست.

در مجموع اتمسفر بازار سینما در سال آتی را باید بر گسترش و توسعه سینمای آنلاین و رقابتی کردن این فضا، پایین آوردن مدت اکران ها در سالن های سینما و شکل دهی ساختار لاینی ژانری برای وجود تنوع روی پرده در هر بازه زمانی اکران دید. شاید این مسیر بتواند هم به چرخیدن چرخ سینما کمک نماید و هم از حجم انباشت شده فیلمهای پشت خط بکاهد.




1399/11/25
23:26:20
0.0 / 5
1086
تگهای خبر: اكران , تولید , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است