زرین فام های موزه ای در موزه سفالینه و آبگینه ایران بررسی گردید

زرین فام های موزه ای در موزه سفالینه و آبگینه ایران بررسی گردید كادو دونی: زرین فام های موزه ای برای اولین بار در محل موزه آبگینه و سفالینه ایران مورد آنالیز قرار گرفت.



به گزارش كادو دونی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فاطمه علیمیرزایی، مسئول بخش سفال پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی امروز چهارشنبه با بیان این مطلب، به اهمیت و لزوم استفاده از روشهای مختلف آزمایشگاهی در مطالعه آثار تاریخی- فرهنگی اشاره نمود.
او با بیان این نكته كه محدودیت در امر نمونه برداری در خیلی از موارد از عمده مشكلات موجود برای آنالیز آثار است، استفاده از روش های آنالیز غیرتخریبی را یك اولویت دانست.
او با اشاره به آغاز پروژه مطالعه زرین فام های موزه ای توسط بخش سفال پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و همینطور مقایسه آنها با نمونه های مطالعاتی كه قابلیت نمونه برداری دارند اظهار داشت: در مرحله اول ۵ عدد از اشیاء موزه سفالینه و آبگینه ایران توسط دستگاه XRF پرتابل مدل Niton XL۳t GOLDD+، مورد آنالیز عنصری قرار گرفت.
علیمیرزایی اضافه كرد: این دستگاه كاملاً غیر تخریبی بوده و این امكان را فراهم می كند تا اشیاء موزه ای كه قابلیت نمونه برداری ندارند؛ بدون خروج از موزه مورد مطالعه قرار گیرند.
وی اظهار داشت: اشیای انتخاب شده از نمونه های تاریخ دار مربوط به قرن هفتم و زرین فام اولیه و نمونه های دیگر منسوب به سامرا و دیگری منسوب به ابوزید بودند.
او اضافه كرد: این آثار با هماهنگی اداره كل موزه ها و میراث استان تهران از ویترین خارج شده و با همكاری مسئول بخش XRF پژوهشكده به وسیله دستگاه مورد آنالیز قرار گرفتند.
او اظهار داشت: نتایج به لحاظ كیفی قابل قبول بوده ولی بطور قطع در كنار دستگاههای مكمل دیگر می تواند دقیق تر بررسی شود.

1396/11/11
15:51:30
5.0 / 5
4815
تگهای خبر: فرهنگ , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است