یك طرح گرافیك:

جذابیت های بصری نقش مهمی در خرید كتاب دارند

جذابیت های بصری نقش مهمی در خرید كتاب دارند کادو دونی: درصد قابل توجهی از مخاطبان کتاب در کشورهای توسعه یافته با آگاهی قبلی درباره محتوای کتاب مبادرت به خرید آن می کنند اما برای خیلی از مخاطبان ایرانی، جذابیت های بصری و متریال کتاب مهم تر است.



به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، مجید کاشانی، طراح گرافیک درباره مقایسه طراحی کتاب در ایران و کشورهای دیگر اظهار داشت: تجربه همکاری با چند ناشر خارجی را داشته ام و می توانم بگویم لااقل برای من روند متفاوتی با کاری که در ایران انجام می دهم ندارند. حتی گاهی در کیفیت تولیدات نیز با هم برابری می نماییم. اما طراحی و تولید کتاب در ایران نسبت به نمونه های خارجی پُرکارتر است که یک دلیل آن می تواند به خاطر تفاوت فرهنگی باشد.
کاشانی اضافه کرد: یکی از تفاوت های اساسی که در فضای نشر با کشورهای توسعه یافته وجود دارد، این است که درصد قابل توجهی از مخاطبان کتاب در این کشورها وقتی می خواهند کتابی بخرند، با آگاهی درباره محتوای کتاب مبادرت به تهیه آن می کنند، یعنی از پیش؛ کتاب مورد نظر خودرا انتخاب و سپس آنرا خریداری می کند. در این حالت شاید نوع متریال کتاب و طرح جلد آن چندان برای مخاطب مهم نباشد. ولی در ایران ماجرا متفاوت می باشد.
این طراح گرافیک با اشاره به نقش طراحی جلد در جذب مخاطب در ایران عنوان کرد: با تجربه ای که در حوزه کتاب دارم می توانم بگویم اغلب خریداران کتاب در ایران، کتاب را بدون داشتن اطلاعات قبلی می خرند. البته شاید کتاب های آموزشی و درسی از این قاعده مستثنا باشند. برای همین طرح جلد کتاب در ایران نقش مهمی را ایفا می کند. یعنی اگر جلد کتاب مخاطب را جذب نماید کتاب را می خرد. متأسفانه درصد پایینی هستند که آگاهانه و بواسطه شناخت از نویسنده، ناشر و یا آشنایی قبلی با محتوای کتاب سراغ آن می روند. شاید از منظر طراحی، این احتمالاً تفاوت اساسی ما با بازار کتاب در خارج از ایران باشد. برای همین در ایران طرح جلدهایی پر از جزئیات، تمهیدات چاپی و متریال های متنوع مورد توجه قرار می گیرد.
وی در مقایسه نسل قدیم طراحان جلد با نسل جدید اظهار داشت: فکر می کنم شاید تفاوت اساسی این دو نسل، در نوع برخوردشان با محتوای کتاب است. خیلی از طراحان نسل قدیم با محتوای کتاب درگیر بوده اند و اهتمام می کردند روی جلد، آینه ای از آنچه که درون کتاب می گذرد باشد. البته هرکدام به سبک و شیوه و تکنیک خود.
کاشانی افزود: طراحان نسل جدید گویا بیشتر درگیر فرم خودشان هستند و به محتوای کتاب چندان متعهد نیستند. گویا این طراحان بیشتر می خواهند خودشان را روی جلد کتاب ابراز کنند. به هر حال این یک روند است و نمی توان گفت کدام خوب یا بد است. ممکنست هر کدام حسن و ضعفی داشته باشند یا شاید در آینده این روند عوض شود.
وی همین طور درباره چالش های حرفه ای همکاری با ناشران اظهار داشت: با روندی که من با ناشران و نویسندگان همکاری می کنم تابحال مشکل خاصی نداشتم، چون معمولاً با وسواس زیادی در همه موارد شامل متریال و.. از شروع کار تا چاپ نظارت دارم و اهتمام می کنم اعمال نظر کنم برای همین مشکل چندانی ندارم و نتیجه کار برای من راضی کننده است.
کاشانی درباره برگزاری جشنواره نشان شیرازه نیز اظهار داشت: من در دوره دوم این رویداد، مدیر هنری جشنواره بودم و تجربه حضور بعنوان شرکت کننده در این جشنواره را ندارم. فکر می کنم اگر مهم ترین هدف جشنواره، تأثیر بر روی ناشران و سیاست گذاران کتاب باشد، برگزاری این جشنواره می تواند مفید باشد.
چهارمین دوره نشان شیرازه زمستان ۱۳۹۹ برگزار می گردد و علاقه‎مندان جهت شرکت در این جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر می‏ توانند به پایگاه اطلاع‎رسانی این جشنواره به آدرس https: //shirazeh.farhang.gov.ir/ مراجعه کنند.


منبع:

1399/11/06
14:43:21
0.0 / 5
372
تگهای خبر: آموزش , تولید , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است