متولی سینمای دفاع مقدس كیست؟!

متولی سینمای دفاع مقدس كیست؟! به گزارش كادو دونی مدیرعامل انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس با تاكید براینكه انجمن متبوعش مسئول تولید اثر (در حوزه دفاع مقدس) نیست، از وزارت ارشاد و هم صدا و سیما پرسیده كه چرا تكلیف سینمای دفاع مقدس را مشخص نمی كنند! این سوالی است كه به نظر می آید به شكلی دیگر باید از خود این انجمن هم پرسیده شود.


به گزارش کادو دونی به نقل از ایسنا، با بیان برگزیده ها و برگزاری بخش دوم جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، شانزدهمین دوره این رویداد سینمایی که در شرایط سخت کرونایی و به صورت آنلاین برپا شد، به پایان رسید.
این جشنواره در دو مرحله با دو هفته گرامیداشت دفاع مقدس و بسیج همزمان بود و آثار آن از راه دو پلت فرم برای مخاطبان پخش شدند.
جشنواره فیلم مقاومت باتوجه به عنوانی که دارد از رویدادهای ویژه سینمایی کشور است که به صورت مشخص بخاطر همان عنوان «مقاومت» و هم ارجاع به هشت سال «دفاع مقدس» ایران در مقابل حمله عراق، از جانب سینماگران این حوزه و علاقه مندان بیشتر رصد و نقد شده است. در بعضی از انتقادها کیفیت برگزاری جشنواره و کارکرد و نتیجه ی آن یاد شده بوده و این گزاره بارها شنیده شده است که در دوره های متوالی، جشنواره فیلم مقاومت بیشتر مصرف کننده ی محصولاتی است که پیشتر در جشنواره های دیگر مثل فجر نمایش داده شده اند و نمونه آن هم در اختتامیه آن مشخص است.
درواقع منتقدان براین باورند که این رویداد نتوانسته چنان جایگاهی را برای خود کسب کند که یک فیلمساز مطرح ترغیب شود نخستین نمایش فیلم سینمایی دفاع مقدسی خویش را برای این جشنواره حفظ کند؛ اتفاقی که شرایط برعکس آن برای جشنواره فجر مشاهده می شود.
با این حال این مساله خیلی مورد تایید دبیر دوره شانزدهم جشنواره - مهدی عظیمی میرآبادی - نیست. او که مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را هم برعهده دارد، اخیرا در برنامه «افق سینما» تاکید کرده است «اینکه می گویند جشنواره در عرصه تولید ورود کند، غلط است، چون که وظیفه جشنواره ها جریان سازی است که به نظرم جشنواره مقاومت توانست تا حد زیادی به این وظیفه اساسی جامعه عمل بپوشاند.»
البته ورود یک جشنواره در عرصه تولید با نمایش تولیدهای تازه متفاوت است، ولی در مقابل این گفته ی عظیمی که «جشنواره مقاومت توانست تا حد زیادی به وظیفه اساسی جریان سازی جامعه عمل بپوشاند.» باید پرسید معیار سنجش این جریان سازی چیست؟
دبیر این جشنواره بارها در ماه های گذشته و در صحبت های خود به بهانه برگزاری این دوره با نگاهی آماری از این رویداد گزارش عرضه کرده است؛ همان گونه که در گفت وگوی اخیر خود هم گفته است: «از 10 هزار اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره فیلم مقاومت، 45 درصد آثار جشنواره از خارج از کشور بودند و 55 درصد آثار ملی، که در مجموع از 135 کشور رسیده بودند. جالب است که بیشترین اثر از کشور هند ارسال شده و آمریکا هم رتبه دوم را به خود مختص کرده است.» این ارقام از آثار جشنواره در حالی مدام تکرار می شوند که آمار دقیقی از بازخورد این جشنواره و آثار نمایش دهنده در آن در بین سینماگرها و مردم مشتاق سینما وجود ندارد.
فیلم های این دوره از جشنواره در دسته بندی های مختلفی مثل "فیلمسازان بسیجی" نمایش داده شدند که البته همین عنوان ها مورد انتقاد برخی سینماگرها قرار گرفتند، چون که برخی معتقدند وقتی برچسب به کاری زده شود نوعی خط کشی صورت می گیرد. با این وجود این آثار به صورت آنلاین در دو پلت فرم عماریار و نمافیلم نمایش داده شدند که برای مخاطب عمومی و حتی پیگیر سینما جدید یا نهایتا آشنا بودند و معلوم نیست چه تعداد مخاطب فیلمها را تماشا کرده تا شاید از این طریق بتوان میزانی حدودی از استقبال مخاطب از جشنواره را به دست آورد. گرچه شفاف نبودن آمار مخاطبان در VODها موضوعی است که پیشتر هم مطرح گردیده است.
با این وجود نقد جشنواره ی برگزار شده به سبب شرایط خاص کشور و انتشار کرونا و بررسی ضرورت برگزاری جشنواره ها در این اوضاع مجالی دیگر می خواهد، اما در ادامه به جاست به برخی گفته های مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اشاره و این پرسش ها را بیان کرد که آیا سینمای دفاع مقدس تنها یک متولی مشخص دارد؟ آن متولی کیست؟ و نقش انجمن انقلاب و دفاع مقدس در این راستا چیست؟
این پرسش ها از آن جهت اهمیت دارد که امیر شاهین تقی خانی - سخنگو، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران - با بیان فراخوانی از تمام هنرمندان و فیلمسازان کشور دعوت کرده که برای تبیین جامع تر خدمات ارتش در آثار سینمایی به ارتش رجوع کنند و آنها هم تمام تلاش خویش را برای پشتیانی از امکانات خواهند کرد.
او همینطور اضافه کرده است: «ما جلسات مشترکی طی چند سال گذشته با ارکان دیگر نیروی مسلح همچون سپاه، بسیج و نیروی انتظامی برای ساخت تولیدات مشترک داشته ایم که حتما در آینده خبرهای خوبی در این خصوص خواهید شنید.»
در این باره مدیرعامل "انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس" هم از تشکیل شورایی برای تسهیل در روند تولید آثار سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ستاد کل نیروهای مسلح اطلاع داده و از طرفی دیگر خواستار این است که نهادهای متولی پاسخگوی وضعیت سینمای دفاع مقدس باشند!
عظیمی در برنامه افق سینما «ارتقا و تثبیت سینمای دفاع مقدس بعنوان سینمای تراز انقلابی اسلامی» و «پشتیانی و معرفی سینماگران سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ملی و بین المللی» را از اهداف انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس دانسته و جشنواره فیلم مقاومت را هم بازوی رسیدن به این هدف ها عنوان کرده است.
به گفته وی «جشنواره مقاومت باید تلنگری باشد برای برخی مسئولین نهادهای اصلی که متولی ساخت فیلمهای حوزه انقلاب و دفاع مقدس هستند که دریابند این سینما هم مخاطب دارد، هم فیلمساز جوان و مستعد و هم جریان ساز است.»
او که البته در این بخش اشاره مستقیم نکرده که منظورش از نهادهای اصلی متولی چه نهادهایی است، ادامه داده: «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از راه جشنواره بعنوان یک ابزار مهم رسانه ای و جریان ساز می تواند یک تسهیل گر برای ارتباط بین نهادهای اصلی و سینماگران فعال در حوزه سینمای دفاع مقدس برای رسیدن به اهداف بزرگ تر باشد. این انجمن فقط یک تسهیل گر است و ما فقط در عرصه تولید اثر، امکان پشتیبانی لجستیکی داریم که می توانیم در اختیار سینماگران و فیلمها قرار دهیم. البته انجمن در این سال ها همیشه محل مطالبه و رجوع سینماگران این حوزه هم بوده است.»
عظیمی تاکید کرده است: «این انجمن یک نهاد مسئول و پاسخگو که اختیار برای تولید اثر داشته باشد، نیست و من بعنوان مدیرعامل انجمن هم از صدا و سیما، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی مطالبه می کنم که چرا تکلیف سینمای دفاع مقدس را مشخص نمی کنید. ما در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فقط به جهت اینکه چراغ تولید آثار دفاع مقدس خاموش نشود، حمایتی فراهم می نماییم و چند فیلم محدود تولید می نماییم که به هیچ عنوان کافی نیست.»
او گفته است: «موضوع سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ستاد کل نیروی مسلح مطرح گردیده است و آنها دو شورای قانونی را با حضور وزارت ارشاد و صدا و سیما فعال کردند که یک شورا وظیفه حمایت و دیگری وظیفه نظارت بر آثار را دارند که امیدواریم با هم اندیشی، راهکارهای اجرایی و قانونی را تبیین کنند تا بتوانیم سینمای دفاع مقدس را در ریل اصلی خودش قرار بدهیم.»
به این ترتیب باتوجه به تاکیدهای فراوان عظیمی مبنی براینکه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس متولی اصلی این نوع سینما نیست و خودش مطالبه گر است، شاید بتوان این انتظار را داشت که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس- بعنوان دستگاهی که در این سال ها یکی از حامیان سینمای دفاع مقدس شناخته می شده و اتفاقا به زعم برخی سینماگرها از متولیان مهم این حوزه است - پیشقدم شده و درباره هر آنچه برای سینمای دفاع مقدس انجام داده شفاف سازی و هم مطالباتی را که سینماگرها می خواهند، مطرح کند.




منبع:

1399/09/09
22:50:20
5.0 / 5
384
تگهای خبر: انتشار , اهدا , تولید , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است