رسانه و تروریسم به بازار نشر آمد

رسانه و تروریسم به بازار نشر آمد كادو دونی: كتاب رسانه و تروریسم؛ راهنمایی برای خبرنگاران نوشته ژان پل مارتوز تلاشی است مدون برای آنكه مواجهه درستی با تروریسم در رسانه ها داشته باشیم.



به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، سالهاست که در رسانه های ایران با «پوشش خبری حوادث تروریستی» مسئله داریم. پس از هر حادثه و پوشش خبری آن نقدهای جدی به خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و روزنامه های کشور وارد می شود که رسانه های ایران پروتکل مناسبی در پوشش این حوادث ندارند. رسانه گاهی فراموش می کند که نوع پوشش خبری اش سبب تبلیغات گروهک های تروریستی می شود و گاهی نیز آنقدر عریان به پدیده های تروریستی می پردازد که جامعه شناسان ترس ایجاد ترومای اجتماعی را از مواجه شدن با این حجم زیاد از حوادث دلخراش متذکر می شوند. شاید خوانندگان به خاطر بیاورند حادثه تروریستی اهواز را که بعد از انتشار تصاویر آن رسانه ها مورد هجمه گسترده قرار گرفتند، قسمتی از تحلیل گران انتشار تصاویر را اختلال در اقتدار امنیت ملی کشور دانسته و عده ای دیگر اثر منفی این تصاویر را بر مخاطب بررسی می کردند.
فارغ از آنکه اساساً رسانه های ما دستورالعمل مشخصی در بحران ها ندارند و همیشه ما با تیتر «عدم مدیریت رسانه در بحران» همراه با هر بحران در رسانه ها منتشر می شود، عدم وجود پروتکل های رسانه ای مناسب و منسجم در پوشش تروریست ها و حوادث تروریستی در حالی است که ایران در جغرافیایی قرار گرفته است که طی سه دهه گذشته همیشه در گوشه ای از آن حضور گروهک های تروریستی و حوادث تروریستی کوچک و بزرگ وجود داشته است و بنا به عناصر مختلف خبری مانند مجاورت، پوشش این مساله در رسانه های ایران لازم بوده است.
مسئله سومی که باز توجه به چهارچوب مند کردن پروتکل های رسانه ای برای بازتاب تروریستی را واجب می کند، گسترش «شهروند خبرنگاری» در ایران است. تلفن های هوشمند و دسترسی به اینترنت، گسترش شبکه های اجتماعی و «تبدیل شدن هر فرد به چند رسانه» سبب شده در هر بحران شامل حادثه تروریستی قبل از آنکه روایت های رسمی از خبرگزاری های معتبر منتشر شود، موبایل های در صحنه آنلاین می شوند تا روایت های غیررسمی و البته بی ملاحظه از حادثه را منتشر کنند. مردم خود نمی دانند که انتشار آنچه در مقابل شأن قرار گرفته آیا لزوماً کار درستی است یا خیر؟ و مواجه شدن آنها با این دستورالعمل ها شاید بتواند ولع روشن کردن موبایل ها در صحنه های تروریستی را بکاهد.
لزوم توجه به این مهم در سالهای اخیر سبب شده است، بحث ها و مقالاتی درباب چگونگی پوشش رسانه ای تروریستی در کشورمان صورت بگیرد و در همین اندازه هم تا حدودی اذهان اهالی رسانه متوجه اهمیت موضوع شده است. این دغدغه موجب شد تا کتاب «رسانه و تروریسم؛ راهنمایی برای خبرنگاران» نوشته «ژان پل مارتوز» را که تلاشی است مدون برای آنکه مواجهه درستی با تروریسم در رسانه ها داشته باشد، ترجمه و در دسترس اهالی رسانه قرار گیرد. کتاب مذکور به سفارش یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل) برای راهنمایی روزنامه نگاران تهیه شده است و یکی از معتبرترین منابع در این عرصه محسوب می شود. به امید آن که بتواند در جهت انتشار اخبار پیرامون تروریسم و تروریست ها، راهنمای خوبی باشد. این کتاب ترجمه میکائیل دیانی است که با مثال های بومی مربوط به ایران و منطقه غرب آسیا تکمیل شده است بوسیله مجموعه همبودگاه عرضه می شود.
البته قبل از این نیز ترجمه هایی از این کتاب در بازار نشر انتشار یافته است اما تفاوت اصلی این ترجمه تازه با سایر نسخه ها، اضافه شدن نمونه ها و مثال هایی بومی و منطقه ای درباب تروریسم است که ارتباط گیری مخاطب ایرانی با این اثر را بیشتر می کند.




منبع:

1399/07/29
00:36:14
5.0 / 5
1666
تگهای خبر: آموزش , انتشار , رسانه , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است