توسط نشر بان

كوچ شامار باز نشر شد

كوچ شامار باز نشر شد كادو دونی: رمان كوچ شامار نوشته فرهاد حیدری گوران بازنشر شد. این رمان زندگی یك كوچنده كرد بعد از زلزله سال 96 كرمانشاه را روایت می كند.



به گزارش كادو دونی به نقل از مهر، نشر بان دومین چاپ رمان «كوچ شامار» نوشته فرهاد حیدری گوران را در ۲۰۳ صفحه و بهای ۲۲ هزار تومان منتشر نمود. اولین چاپ این رمان در سال قبل (۱۳۹۷) با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و بهای ۲۴ هزار تومان توسط نشر بان و نشر آگاه انتشار یافته بود.
«كوچ شامار» رمانی است كه زندگی یك كوچنده كُرد را روایت می كند. شامار بعد از زلزله كرمانشاه، در عین سوگواری به ناگزیر مادر خودرا در گوری گروهی جا می گذارد و با كوله باری از متون آئینی و خاطرات و زیسته های دوران دانشجویی به پایتخت پناه می برد. او حین تجربه اشتغال در «كمپِنجات»، شاهد زوال روح و تن خود و همه ی نام هایی است كه در دفترِ گزارش كار روزانه می نویسد.
این رمان روایتی چند لایه دارد: از گذار ذهنی شخصیت ها به دوره قاجار تا سكونت و زیستن در مكان های استعاری، از صیرورت در متون قدیم تا شرح بدن هایی كه به زخم های التیام ناپذیر گرفتار شده اند. شامار در واقع صورت دیگر شخصیت میژو در «نفس تنگی» است. «نفس تنگی» رمان قبلی فرهاد گوران است كه چند تن از منتقدان و صاحب نظران ادبیات آنرا بهترین رمان دوره ی خودش خواندند.
حیدری گوران درباره این رمان گفته است: ««كوچ شامار» دفتر سوم یك سه گانه است كه طی دو دهه گذشته بارها بازنویسی شد. دفتر دوم آن یعنی «نفس تنگی» سال ۱۳۸۷ از طرف نشر آگه منتشر گردید. اواسط دهه ۸۰ با دوست تصویربرداری رفته بودیم درباره یك كمپ مستندی بسازیم. حین ساخت آن مستند شاهد حالات و سخنان كسانی بودم كه از طبقات و شهرهای مختلف به كمپ پناه آورده، یا به خواست خانواده و حكم قانون به آنجا منتقل شده بودند.
روزهای مدیدی شاهد جنون و زبان پریشی و تعلیق بیمارانی بودم كه در برهوت امر واقع می زیستند و مرگ را می طلبیدند. چنین بود كه صفحات «كمپنجات» یعنی فصل سوم رمان نوشته شد. در سال ۸۹ با دوست محققی، گذارم به یك كمپ دیگر افتاد. بار دیگر شاهد زوال و اسكیزوفرنی شدید انسان هایی بودم كه افیون و شیشه و دیگر مواد تباه شان كرده بود. هنگامی كه داشتم آن مستند را تدوین می كردم به دریافتی ورای ایماژ و روایت رسیدم كه مطلقاً در چارچوب قاب نمی گنجید. آنچه قبل تر نوشته بودم تدریجاً پوست انداخت. ضمن اینكه «شامار» سایه به سایه دنبالم می كرد. حین درنگ در «دفاتر» آیینی و یادآوری وقایع با هم از دالان های زیرزمینی اسطوره و گورستان های گروهی گذشته بودیم.»
«كوچ شامار» از نامزدهای نهایی بیستمین جایزه مهرگان ادب بود و بیش از ۳۰ نقد مهم در نشریات و رسانه های مجازی بر آن نوشته شد. همین طور این رمان موضوع یك پایان نامه ارشد در دانشگاه كردستان بود.


منبع:

1398/12/25
23:12:09
5.0 / 5
3382
تگهای خبر: ادبیات , انتشار , تصویر , جایزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است