مدیر مسوول روزنامه شرق:

هرچه بیشتر فریاد می زنیم كمتر شنیده می شود

هرچه بیشتر فریاد می زنیم كمتر شنیده می شود كادو دونی: مدیر مسؤول روزنامه «شرق» معتقد می باشد كه اگر صنف رسانه هم اندیشی و هم رأیی داشته باشند، می توانند از معضلات عرصه مطبوعات گذر كنند.


مهدی رحمانیان در گفت و گو با ایسنا با تاكید بر اینكه مطبوعات مشكل زیادی در سال ۹۷ داشتند، ضمن بیان مطالب بالا، افزود: شروع سال ۹۷ با جهش ارزی همراه بود كه موجب جهش قیمت در اقلام مورد استفاده رسانه ها مانند زینك، مركب و كاغذ شد. این امر موجب شد كه ناگهان قیمت تولیدات افزایش پیدا كند اما قیمت رسانه ها ثابت بود، در نتیجه با افزایش هزینه و با كاهش درآمد روبه رو شدیم. همین طور میزان آگهی ها كاهش پیدا كرد و یارانه ها به صورت ناعادلانه تقسیم شد.
او افزود: روزنامه هایی كه با تیراژ بالا یا پایین منتشر می شدند و روزنامه هایی كه منتشر نمی شدند، تا حدی یكسان یارانه گرفتند. بدین سبب این شرایط موجب شد كه مطبوعات سال بدی را به اختتام ببرند. فكر می كنم كه هیچ جامعه ای در هیچ شرایطی به بن بست نمی خورد و بالقطع راه های دیگری وجود دارد كه باید آنرا پیدا كرد البته اگر راهی نیست باید آنرا ساخت. البته كار یك نفر نیست و صنف رسانه باید به میدان بیاید تا دردها و مشكلات این عرصه را شناسایی كند.
مدیر مسؤول روزنامه «شرق» بیان كرد: همین طور اگر متولیان امر نمی توانند كاری كنند حداقل سر راه صنف رسانه نباشند. من با تمام احترامی كه برای وزیر ارشاد قائلم به نظرم بین تعطیل شدن این وزارتخانه و وجود وزارت ارشاد تفاوت ماهوی وجود ندارد. چه بسا اگر تعطیل شود قسمتی از هزینه ها كاسته می شود چون انگار مسائلی كه در عرصه رسانه ها اتفاق می افتد خارج از عهده مسئولیت وزارت ارشاد است و رسیدگی صورت نمی گیرد. هر چه بیشتر فریاد می زنیم كمتر شنیده می شود.
رحمانیان اظهار داشت: البته قسمتی از مسائل با دولت گره خورده است و باید برای آن هم چاره ای اندیشید. بحث ارز برای واردات كاغذ مهم می باشد البته حل این مسائل ساده است و می توانند آمار در بیاورند كه چه تعداد روزنامه و مجله منتشر می شود و چقدر كاغذ نیاز دارند، سپس آنرا توزیع عادلانه كنند.
او درباره وضعیت تیراژ كتاب و كتابخوانی در جامعه اظهار نمود: متأسفانه وقتی تیراژ كتاب ها را مشاهده می نماییم، رویمان نمی گردد كه بگوییم در كشوری زندگی می نماییم كه سابقه دیرینه فرهنگی دارد. تیراژ كتاب امروز به ۱۰۰ یا ۲۰۰ نسخه و بهترین حالت به ۵۰۰ تا هزار نسخه رسیده است. اگر نویسنده ها هم كتاب می خریدند بالقطع بالغ بر ۱۰ هزار تیراژ می شد. این معضل در حوزه كتاب وجود دارد و بحران مخاطب داریم. بحران هایی كه برای رسانه برشمردم در حوزه كتاب هم وجود دارد و سبب شده كتاب و كتابفروشی در جامعه بلاموضوع شود. برخی كتاب فروشی ها به مغازه، بوتیك و… تبدیل گشته اند و نمی توانند هزینه خودرا با درآمدی كه از كتاب فروشی كسب می كنند، تأمین كنند؛ بدین سبب مجبور هستند كه تغییر كاربری دهند. كشورهای دیگر در حوزه كتاب و مطبوعات سوبسید می دهند و كمك می كنند كه این قشر سرپا بمانند. همین طور باید از تجارب دیگران استفاده نمائیم تا این حوزه از بین نرود و سرپا بماند.



1398/01/13
13:38:57
5.0 / 5
47
تگهای خبر: رسانه , فرهنگ , فروش , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است