فراز و فرودهای نمایشگاه كتاب قزوین زیر ذره بین ایسنا

فراز و فرودهای نمایشگاه كتاب قزوین زیر ذره بین ایسنا كادو دونی: نمایشگاه سیزدهم كتاب قزوین پایان یافت هر چند در این میان فراز و فرودهایی باز داشت در این گزارش سعی شده است با بازتاب دیدگاه های مختلف در باب برگزاری نمایشگاه زمینه ای برای داشتن نمایشگاه چهاردهم با غنای هر چه بیشتر احداث شود تا نمایشگاه سال آینده را پربارتر از همیشه شاهد باشیم.


به گزارش كادو دونی به نقل از ایسنا، سیزدهمین نمایشگاه كتاب قزوین هم زمان با ایام الله دهه فجر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی قزوین برپا شد. نمایشگاهی در فضایی به وسعت چهار هزار مترمربع كه در آن ۶۲ هزار عنوان كتاب و ۲۹۰ ناشر از ۲۴ استان كشور در ۲۰۰ غرفه در آن حضور داشتند كه ۱۴ ناشر آن از استان قزوین بودند؛ این نمایشگاه از هشت تا ۱۳ بهمن ماه از ساعات ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۱ پذیرای علاقه مندان به كتاب بود.
در این گزارش به بازخورد برگزاری این نمایشگاه در بین مردم و مسئولان اشاره می شود تا از منظر آنها به بررسی وضعیت نمایشگاه سیزدهم كتاب قزوین بپردازیم.


لزوم توجه بیشتر به برنامه های جانبی در نمایشگاه كتاب
یكی از مخاطبان آقا حدود ۵۰ ساله كه روز دوم خودرا به نمایشگاه رسانده، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه باید عرصه ها و برنامه های جانبی برای احداث رغبت در میان عموم افراد خصوصاً قشر جوان مورد توجه بیشتر قرار می گرفت، می گوید: در شرایط اقتصادی كنونی به جهت اینكه مخاطبان بیشتری به این سمت گرایش پیدا كنند مسئولان می توانستند با تخفیف هایی بیشتر به كسانی كه تمایل برای خرید دارند كمك كرده و سبد كتاب آنها را پربار كنند چونكه قیمت های كتب بسیار بالاست.


نمایشگاه كتاب مانند جام جهانی است
محمد كشاورز مسئول بسیج رسانه استان قزوین: كتاب هایی كه در این نمایشگاه عرضه می شود قیمت بالایی دارد و بیشتر مردم تماشاگر هستند تا بخواهند كتابی را بخرند.
نمایشگاه كتاب مانند جام جهانی است كه باید در طول سال سرمایه گذاری لازم برای رونق آن صورت گیرد تا در طول مدت برگزاری آن شاهد بهره برداری از این تلاش ها و حضور بهترین تیم ها باشیم. در این میان برای ترغیب تمامی اقشار جامعه خصوصاً دانش آموزان و دانشجویان و تغییر نگاه آنها به سمت مطالعه كتاب نیازمند تلاش بیشتری هستیم كه در این میان دو عنصر تبلیغات و قلم اهمیتی بسیار دارد. سوژه كتاب باید بتواند نیاز جامعه را شناسایی و در آن مسیر قدم بردارد.
مسئولان باز باید در امتداد پشتیبانی از مردم در خرید كتاب اقدامات مؤثری انجام دهند تا آنها كتاب های بیشتری را خریداری كنند.


آمده بودم روح و ذهنم را برای یك سال پر كنم اما دریغ...
خانم ۳۱ ساله، كارمند: وقتی به نمایشگاه آمدم انتظار فضایی گرم و پرنشاط را داشتم اما در نگاه اول جذابیتی در نمایشگاه ندیدم؛ نوع چیدمان كتاب ها و غرفه ها جذب كننده نبود. اختصاص یك سالن به كتاب های كلاً كمك درسی از یك سو و حضور فراگیر كتاب های ترجمه و رمان در بخش های عمده ای از غرفه های نمایشگاه كتاب نشان داده است مسئولان و دست اندركاران برگزاری نمایشگاه به جای اینكه به ایجاد فرهنگی فاخر بیندیشند به سمت وسوی سطحی گرایش پیدا كرده اند.
كتاب مادر فرهنگ است و جای تازه هایی از كتاب های غنی و فاخر در نمایشگاه خالی بود. دوست داشتم در نمایشگاه با دیدن كتاب هایی با اندیشه هایی نو و جذاب و خواندنی و در عین حال مفید و پرفایده به چنان غنای روحی و فكری برسم كه روح و ذهنم برای یك سال پر شود اما دریغ از این نمایشگاه و دریغ...
جالب است در نمایشگاه كتاب های ترجمه شده ای از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریكا دیدم كه در آن سعی شده بود مخاطب را به سمت اندیشه های آمریكایی بكشاند؛ دیدن این كتاب نشان داد كه مسئولان بر محتوای نمایش شده در غرفه ها نظارتی ندارند.






تنوع خوبی در نمایشگاه كتاب سیزدهم وجود داشت
فرشاد پیله چی رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین: امسال تنوع خوبی در نمایشگاه كتاب قزوین وجود داشت شاهد فعالیت بخش های مختلفی در نمایشگاه بودیم. هر چند به نظر می آید اطلاع رسانی در حوزه نمایشگاه ضعیف بود این در شرایطی است كه اگر تبلیغات بیشتر بود شاهد حضور افراد بیشتری در این نمایشگاه بودیم.
می توان با احداث جذابیت ها و جلوه هایی مخاطبان این نمایشگاه فرهنگی را بیشتر كرد. پیشنهاد می كنم بودجه ای در نمایشگاه كتاب در نظر گرفته شود تا بدین واسطه برای جذب و ترغیب افراد گام هایی عملیاتی برداشته شود برای مثال می توان كتاب های مختص قشر زیر ۵ سال را به بلاعوض به آنها نمایش داد. حال اگر این اتفاق خوب رخ دهد و تبلیغاتی باز در این حوزه صورت گیرد می بینید كه خانواده ها به این نمایشگاه سرازیر خواهند شد چونكه هم اكنون خانواده ها برای تربیت فرزندان خود به دنبال افزایش مهارت های فرزند پروری هستند.
همین طور انجام حركاتی برای رده های سنی مختلف و شناسایی محرك های تشویقی برای آنها می تواند جذابیت هایی را برای این رده سنی احداث كند و آنها را به سمت نمایشگاه های نظیر نمایشگاه كتاب سوق دهد.


ورود مترجمان سطح پایین در حوزه كتاب جای تأسف دارد
آرزو جوانمرد دانشجوی كارشناسی ارشد رشته آمار: كتاب ها در سطح بسیار پایینی بودند و مترجمان دسته پایین از طرفی باز تازه های كتاب در نمایشگاه حاضر نبود و اغلب غرفه ها كتاب های تكراری داشتند و گاه یك كتاب را در شاید در ۱۰ یا ۱۵ غرفه هم می دیدیم.
آنچه كه در نمایشگاه توجهم را نسبت به دیگر كتاب ها جلب كرد نمایش كتاب هایی از «ایوانكا ترامپ» فرزند رئیس جمهور آمریكا و حتی كتاب هایی با مضمون اقتصادی نوشته «دونالد ترامپ» بود كه به صورتی تبلیغ اندیشه های ترامپ در نمایشگاه به وفور دیده می شد.
همین طور كتابی از یك نویسنده كه اشاره به داستانی كوتاه از قرن ۲۰ در انگلیس داشت را خریدم كه مترجم گویا به زبان انگلیسی تسلط نداشت و ترجمه را با كمك نرم افزار انجام داده بود به صورتی كه در پاورقی بعضی از صفحات كتاب صراحتاً كلمه ساده انگلیسی مورد نظر را نوشته و تاكید كرده بود منظور از آن ترجمه این واژه است كه می تواند معانی متعددی داشته باشد. جالب است كه پس از خرید، با كمی جست جو همان كتاب را با قیمتی پایین تر یافتم كه این امر نشان از افزایش قیمت ها در حوزه كتاب دارد.


نمایشگاه كتاب پاتوق اهالی مطالعه

مهدیه قافله باشی رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین باز در پست اینستاگرام خود چنین نوشت:



هیچ بن كتابی به خانه مطبوعات داده نشد!

جابر خرم نیا مدیر خانه مطبوعات استان قزوین: در نمایشگاه كتاب سال قبل بن هایی هر چند اندك به خانه مطبوعات استان تعلق گرفت كه پس از انجام قرعه كشی در اختیار برخی از خبرنگاران استان به نمایندگی از جامعه رسانه قرار گرفت؛ اما متأسفانه امسال شاهد بودیم كه همین بن های محدود باز در اختیار خانه قرار نگرفت و تنها تعدادی بن كتاب در نشست خبری مدیركل ارشاد بین كسانی كه در این جلسه حضور داشتند تقسیم شد.
تنها اقدامی كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در حوزه خانه مطبوعات انجام داد اختصاص غرفه ای خالی بدون هیچ گونه امكانات و تجهیزاتی برای رسانه ها بود.
استاندار قزوین وعده داده بود كه تمام خدمات در حوزه رسانه را از كانال خانه مطبوعات پیگیری می كنند اما عملكردها چنین چیزی را نشان نمی دهد؛ امیدواریم مشكلات حل شود تا بتوانیم در بستر آن كارهای بهتری برای رسانه ها انجام دهیم.


برگزاری نمایشگاه كتاب نباید با مقوله اقتصاد سنجیده شود
محمدحسن سلیمانی سردبیر روزنامه ولایت قزوین: ما در بدترین شرایط و دوران جنگ شاهد برگزاری نمایشگاه كتاب و مطبوعات بودیم در واقع برگزاری نمایشگاه با مقوله اقتصاد نباید سنجیده شود.
امسال تازه های كتاب چندانی نداریم چونكه هزینه چاپ و نشر نسبت به سال های گذشته دو برابر شده است بدین سبب ناشر گرفتار خسران شده، اما دولت وظیفه دارد در این بخش هزینه كند. برای دولت باید گردنگیر باشد تا نمایشگاه كتاب را مانند فیلم فجر و هنرهای تجسمی تحت هر شرایطی برگزار كنند، معتقدم برگزاری این نمایشگاه های استانی خصوصاً نمایشگاه كتاب الزامی است چونكه مسائل فرهنگی باید موردتوجه قرار بگیرد.
معمولاً بعضی از انتشارات در نمایشگاه های استانی شركت نمی كنند كه این بر اساس ارزیابی هایی است كه آنها بر اساس گردش اقتصادی خود و حضور سال های قبل در چنین نمایشگاه هایی انجام می دهند و شاید این حضور از نظر اقتصادی تأثیر و برداشت چندانی برای آنها نداشته باشد و ورودشان به نمایشگاه های استانی بیشتر برای جریان سازی در مخاطبان خود در امتداد معرفی انتشاراتشان باشد.
در این شرایط اقتصادی كه سبد اقتصاد مردم از بسیاری موارد حذف گردیده است همچنان شاهد حضور جمعیت خوبی در نمایشگاه كتاب هستیم كه این افراد در واقع برای اوقات فراغت نیامده بلكه برای تأمین نیازهای فرهنگی و مطالعاتی به نمایشگاه آمده اند؛ بدین سبب باید برنامه ریزی درستی در این حوزه صورت بگیرد.
در بحث برگزاری نمایشگاه ها باید برنامه های جانبی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. هرچه این محافل گسترش یابد و صاحب قلمان، مفاخر و مشاهیر كه در استان كم هم نیستند در نمایشگاه حاضر شوند و در حاشیه نمایشگاه بستری برای معرفی و تجلیل آنها فراهم گردد بی گمان این برنامه ها تأثیرات خوب خودرا خواهد گذاشت و شاهد حضور بیشتر ناشران و اقشار مختلف مردم در این گونه نمایشگاه ها خواهیم بود.


نمایشگاه كتاب قزوین، محل فروش بنجل ترین كتاب های كشور!
در این میان برخی باز انتقادات تندی را در حوزه نمایشگاه داشتند به گونه ای كه یكی از همشهریان حاضر در نمایشگاه در پست اینستاگرام خود با اشاره به مشكلات موجود در نمایشگاه كتاب چنین نوشت:



كیفیت برگزاری این رویداد فرهنگی از برگزاری آن مهم تر است
صمیمی، نویسنده: برگزاری نمایشگاه كتاب در ذات خود اتفاق مباركی است اما كیفیت برگزاری این رویداد فرهنگی از برگزاری آن مهم تر است، بعنوان مثال ناشرانی كه در نمایشگاه حضور داشتند اغلب دست چندم بودند و ناشران تراز اول به قزوین نیامده بودند.
حضور ناشران خیلی اهمیت دارد؛ چون كتاب خوان ها و اهالی مطالعه كه امكان حضور در نمایشگاه كتاب تهران را ندارند منتظر می مانند تا در استان خود نمایشگاهی برپا شود و كتاب های خودرا خریداری كند، اگر به این شكل برگزار گردد و توقع اهالی مطالعه را برطرف نكند عملاً فقط به لحاظ اقتصادی توقع برخی ناشران را با فروش كتاب های سطح پایین برآورده كرده است.

جای خالی ناشران برتر و تازه های كتاب در نمایشگاه
یكی از مدیران انتشاراتی حاضر در نمایشگاه: استان قزوین بعنوان استان فرهیخته با پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار است كه باید نمایشگاهی در خور آن برپا می شد اما در نمایشگاه كتاب قزوین شاهد عدم حضور انتشارات مهم بودیم این در شرایطی است كه این ناشران در سال های قبل حاضر بودند.
در بعضی از غرفه ها شاهد عرضه كتاب هایی بویدم كه در انتشارات خودشان به چاپ نرسیده بود كه این اتفاق ناشی از نادیده گرفتن قواعد و قوانین برگزاری نمایشگاه از طرف بعضی از غرفه داران داشت. همین طور در نمایشگاه جای تازه های نشر خالی بود چونكه بعضی از كتاب های روی پیشخوان غرفه ها قدیمی است. اطلاع رسانی در حوزه نمایشگاه باز بسیار ضعیف بود و تاریخ برگزاری آن از قبل مشخص نشده بود.


نمایشگاه كتاب؛ بهاری در كویر مطالعه است
اكبر اسكندرنژاد، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین: در این كویر مطالعه كه در ایران وجود دارد ما با برگزاری نمایشگاه كتاب تلاش می نماییم كه بهار كتاب را به وجود بیاوریم و برای این كه این امر كارآمدتر باشد، تاكید ما این است كه تازه های كتاب در نمایشگاه حاضر شوند.
فرهنگ مطالعه و كتاب خوانی جز دغدغه های اصلی فرهنگ كشور ما است، با همه این تنگناهای موجود اقتصادی نمایشگاه كتاب بهانه ای برای رویارویی اصحاب چاپ، نشر و تألیف ازیك طرف و علاقه مندان به كتاب از جانب دیگر است. در واقع بزرگ ترین مشكل ما در این عرصه قیمت كتاب است، باید بپذیریم با همه این ملاحظات طبیعتاً برگزاری نمایشگاه كتاب یك حركت و رویداد مبارك است و می توان نمایشگاه كتاب را بهاری دانست كه موجب سرسبزی كویر مطالعه كشور می شود و به كتاب خوانی رونق می دهد.
در این نمایشگاه ۵۰۰ میلیون تومان بن كارت برای استان قزوین شارژ شد و اصرار وزارت خانه این است كه این رقم بوسیله بانك شهر در اختیار آحاد مخاطبان قرار دهیم. این بن ها شامل تخفیف ۱۰ تا ۳۰ درصدی می شود و هر شماره كارت ملی باز می توانست تا سقف یك صد هزار تومان بن دریافت كند؛ یعنی وقتی بازدیدكنندگان از غرفه بانك كارت ۱۰۰ هزار تومانی برای خرید كتاب دریافت می كنند كارت آنها ۱۳۰ هزار تومان شارژ می شود. این تخفیف ها ۵۰۰ میلیون تومان پول نقدی است كه وزارتخانه به حساب نمایشگاه واریز كرده است، چون ۳۰ درصد هزینه خرج شده ۵۰۰ میلیون تومان است بدین سبب گردش مالی نمایشگاه ۲ میلیارد تومان می شود.
بااینكه نمایشگاه كتاب برای افرادی كه كم كتاب می خوانند دارای اهمیت نیست، اما بعضی از افراد به دنبال كتاب های جدید هستند مهم می باشد و ما باز با برگزاری نمایشگاه به رسالت فرهنگی خود عمل كرده ایم تا بتوانیم قسمتی از خواسته های مردم را به این طریق پاسخ دهیم.
در بحث تبلیغات محیطی باز در حد بضاعت خود تلاش خودرا كرده ایم و همكاری لازم بین اداره كل فرهنگ و ارشاد، شهرداری و بنگاه های تبلیغاتی دارای مجوز به وجود آمد و اطلاع رسانی لازم انجام شده است. در میدان ها اصلی شهر و عرصه پل ها باز بنرها و تصاویری برای تبلیغات محیطی نمایشگاه كتاب قرار گرفته است.
طالبان كتاب در هر قشری خصوصاً والدین فرزندان خودرا با آوردن به این نمایشگاه آورده و با این فضا آشنا كنند. با آموزش وپرورش باز رایزنی لازم برای حضور دانش آموزان انجام شده است. ما به غیر از برنامه های جانبی نمایشگاه برنامه دیگری را نمی توانستیم داشته باشیم چونكه چنین چیزی برای ما تعریف نشده است.
درباب همكاری با خانه مطبوعات باز غرفه ای را به صورت بلاعوض در اختیار خانه قرار دادیم، وظیفه ای هم برای تجهیز سخت افزاری آن نداریم چونكه NGO خانه مطبوعات باید توانایی اداره خودرا داشته باشد؛ ما نمی توانیم خانه را مانند انجمن های خود دانسته چونكه توان پشتیبانی بیشتر از آنرا نداریم.


حرف آخر؛

به گزارش كادو دونی به نقل از ایسنا، آنچه در این گزارش شاهد آن بودیم را می توان در مباحث ذیل دسته بندی كرد.
۱- ضرورت جریان سازی قبل از برگزاری نمایشگاه
۲- نحوه اطلاع رسانی و تبلیغات میدانی
۳- دعوت از ناشران برتر و تراز اول و حضور تازه های كتاب
۴- ضرورت احداث بسترهای تشویقی برای مخاطبان
۵- توجه ویژه دولت به برگزاری چنین نمایشگاه هایی كه مروج فرهنگ است آن هم فارغ از نگاه اقتصادی
۶- ضرورت توجه به چیدمان و غرفه آرایی جذاب
۷- ضرورت توجه به محتوای كتاب ها و نوع ترجمه های نمایش شده
۸- وجود كتب مختلف در حوزه های متنوع برای برآورده ساختن نیاز همه اقشار
۹- توجه به نوع و محتوای كتاب هایی كه در نمایشگاه حاضر است و نظارت دقیق بر آن
امید است از الان برای غنای هر چه بیشتر نمایشگاه چهاردهم اندیشیده شود تا نمایشگاه سال آینده را پربارتر از همیشه شاهد باشیم.
گزارش از رقیه ملاحسنی خبرنگار ایسنا منطقه قزوین
دبیر: آزیتا كریمی



1397/11/16
15:30:23
5.0 / 5
13
تگهای خبر: آموزش , انتشار , خدمات , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است