لولاگر مطرح كرد؛

جاماندگی ما در عرصه اسباب بازی

جاماندگی ما در عرصه اسباب بازی به گزارش کادو دونی، دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی اظهار داشت: ما از حوزه بازی و اسباب بازی کمی جا مانده ایم و متأسفانه در جامعه ایرانی و با ورود مدرنیته، نگاه جامعه به این سمت رفته که بازی فقط برای کودکان است.



به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، نشست خبری نخستین نمایشگاه و جشنواره بازی های رومیزی (بامیز ۱۴۰۲) با همراهی اصحاب رسانه و شورای سیاستگذاری این رویداد قبل از ظهر امروز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه اجرا شد.
این رویداد با هدف توسعه حوزه بازی های رومیزی و پیشبرد فرهنگ و هنر ایرانی فعالیت خودرا شروع کرد. نخستین جلسه خبری این رویداد در محل برج میلاد و مجموعه هفتا با حضور خبرنگاران انجام شد و محمدباقر مروی، علیرضا لولاگر، صمد خطیبی، محمد میرزایی، محرم مرادزاده، سپهر ترابی و سالومه اشتری اعضای شورای سیاستگذاری بامیز به معرفی این جشنواره و نمایشگاه پرداختند.
محمدباقر مروی مدیرعامل مجموعه هفتا و رییس شورای سیاستگذاری جشنواره بامیز ضمن تقدیر از اصحاب رسانه، درباب کارهای هلدینگ سیماآرا صحبت کرد و اظهار داشت: از شروع کارهای خود، مخصوصاً از زمان ایجاد مجموعه «هفتا» تمرکز ویژه ای روی حوزه فرهنگ و هنر ایرانی داشته ایم. اهتمام کرده ایم جایگاه درست صنایع دستی کشور و هنرهای سنتی را احیا نماییم و در زندگی مدرن امروزی آنرا قرار دهیم. امروزه باید به این توجه گردد که هنر سنتی در فضای مدرن و متناسب با زندگی مردم همسو شود.
وی ضمن اشاره به نقش بازی های رومیزی در عرصه فرهنگ و هنر و تعامل در خانواده ها اظهار داشت: با عنایت به این که بازی های رومیزی یک هنر متفاوت می باشد که به تعامل بین انسان ها مخصوصاً خانواده ها و جوانان کمک شایانی می کند تصمیم بر این شد تا در مجموعه «هفتا» با برگزاری این رویداد به رشد این بستر سرعت ببخشیم. رسالت ما در هفتا در گرو چنین کارهایی است تا بتوانیم به فضاهای مختلفی که به رشد جوانان کشور کمک می نماید ورود نماییم. متأسفانه ما در ایران از ظرفیتی که جوانان ما دارند غافل شده ایم. فراموش کرده ایم که روزگاری جوانان ما در بخش های مهم کشور نقش داشته اند. وقتی بستری مانند بازی های رومیزی می تواند به ما کمک نماید تا بازی های کهن را در شکل و فرمی جدید احیا نماییم چرا به آن توجه نشود؟ امیدواریم این جشنواره و نمایشگاه بتواند تمامی ظرفیتهای موجود در این عرصه را درگیر کند.
مدیر عامل مجموعه هفتا اظهار داشت: بعد از اتمام فرآیند داوری بازی های شرکت کننده در بامیز ۱۴۰۲، از بازی هایی که بیشترین ظرفیت ممکن را دارند حمایت ویژه خواهیم کرد تا مرحله نشر و تولید انبوه خودرا پشت سر بگذارند و وارد بازار شوند. از طرفی هفتا پس از این رویداد در بخش فروشگاهی خود، فضایی را تأسیس خواهدنمود تا فعالان حوزه بازی های رومیزی بتوانند محصولات خودرا در آن به فروش برسانند.
جیرفت و شهر سوخته، مبدا بازی های رومیزی
در ادامه علیرضا لولاگر دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی و مدیر ارشد پروژه بازی نشر هوپا و عضو شورای سیاستگذاری بامیز اظهار داشت: در تحقیقاتی که صورت گرفته، شهر سوخته و جیرفت نمونه های کهن بازی های رومیزی را داشته اند و وقتی این نمونه ها را با نمونه های یافت شده در میان النهرین تطبیق دادند به این نتیجه رسیدند که چند صد سال از آنها قدیمی تر هستند. بدین سبب دیرینه شناس ها نخستین بازی رومیزی را به جیرفت و شهر سوخته نسبت می دهند.
وی افزود: این که مردمی در شش هفت هزار سال پیش کنار هم بازی می کردند و برای آن بازی قوانینی طراحی می کردند شاید برای جوامع امروزی کمی عجیب به نظر برسد. بی گمان با وجود چنین ظرفیتی در تاریخ ما، بازی و اسباب بازی در زیست بوم و فرهنگ این آب و خاک جایگاه ویژه ای دارد. حال باید این ساختار را در زندگی امروز بررسی کرد و قرار داد. ما از حوزه بازی و اسباب بازی کمی جا مانده ایم و متأسفانه در جامعه ایرانی مخصوصاً در ۷۰ سال قبل و با ورود مدرنیته، نگاه جامعه به این سمت رفته که بازی فقط برای کودکان است.
لولاگر در تکمیل صحبت هایش اضافه کرد: از هشت سال پیش با تأسیس انجمن اسباب بازی دغدغه معرفی این حوزه به جامعه شکل گرفت. در گذشته در نهایت ده تولید کننده اسباب بازی وجود داشت اما امروزه بیش از ۱۲۰ برند مختلف در این عرصه فعالیت دارند. شناخت و بررسی این حوزه به ما می گوید «بازی رومیزی» با اسباب بازی متفاوت می باشد و باید نگاه جداگانه ای به آن داشته باشیم. نه فقط نوجوانان و جوانان، بلکه بزرگسالان و حتی میان سالان نیز مخاطب آن هستند. در نتیجه یک طیف بسیار گسترده مخاطب این سرگرمی هستند. نیاز است نگاهی مستقل به بازی رومیزی داشته باشیم و این نگاه مستقل یکی از دلیلهای ایجاد این رویداد است. در تلاش هستیم در بامیز ۱۴۰۲ ظرفیتهای بازی رومیزی را افزایش دهیم.
عصر طلایی دنیای بازی های رومیزی
صمد خطیبی دبیر کارگروه بازی رومیزی انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران به اهمیت زمان برگزاری این رویداد اشاره داشت و اظهار داشت: بازی های رومیزی در دنیا وارد دوره طلایی جدید خود شده اند. درست در زمانی که تکنولوژی و بازی های دیجیتال درحال فتح سرگرمی بودند، بازی های رومیزی به شکوفایی رسیدند. ارتباط انسانی چیزی بود که موجب شد بازی های رومیزی بیش از همیشه بدرخشند. از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد آمار و ارقام موجود در این عرصه نشان میدهد که بصورت مداوم رو به رشد و توسعه است. در ایران از اوایل دهه ۹۰ فصل جدید بازی های رومیزی آغاز شد.
وی افزود: در ده سال قبل گروههای مختلفی شامل ناشر، کافه های بازی، گروههای ترویج و رسانه ها مشغول فعالیت هستند تا ظرفیت دنیای بازی های رومیزی به درستی معرفی شوند. ما در ایران ۵۰ بازی رومیزی طراحی شده (اورجینال) داریم که باتوجه به موفقیت های کسب شده برای این عناوین، مشخص می شود که نباید دست از توجه به این حوزه برداریم.
وی اضافه کرد: پتانسیل بازی سازهای ما در این عرصه به حدی از کیفیت رسیده که در سال ۹۸ شش تولیدکننده بازی رومیزی در نمایشگاه اشپیل آلمان حضور پیدا کردند و حتی شاهد پنل مختص به ایران در این نمایشگاه بودیم. به کمک تجربیات دهه گذشته، حال زمان پیشرفت این بخش در کشور است. رویداد بامیز می تواند در چنین شرایطی به رشد ظرفیتهای مختلف این حوزه کمک نماید. بواسطه سبک زندگی در سالهای اخیر، چه در کشورهای مختلف چه در ایران، تکنولوژی ها فضا را منزوی کرده اند و بازی های رومیزی سبب شده اند ارتباط گرفتن بین افراد آسان تر شکل بگیرد. از طرفی به خاطر دسترسی پذیری این بازی ها، بازار مصرف خوبی در کشور و حتی منطقه وجود دارد. ما در منطقه خاورمیانه در عرصه بازی رومیزی و تولید آنها پیشتاز هستیم. کشورهایی مثل ترکیه و امارات که در این بخش فعالیت دارند، حداقل یک دهه از ما عقب تر هستند. تمامی این موارد به وضوح نشان میدهد که از امروز باید توجه ویژه ای به دنیای بازی های رومیزی داشته باشیم.
بامیز ۱۴۰۲، محلی برای تمامی فعالین دنیای بازی های رومیزی
در پایان نشست، محمد میرزایی دبیر نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی های رومیزی رویکرد و هدف این رویداد را تشریح نمود و اظهار داشت: این رویداد که با نام «بامیز» فعالیت خودرا پیش می برد در نظر دارد در بخش های مختلفی مخاطب را درگیر کند. بخش نمایشگاهی و فروشگاهی به فعالین حوزه این فضا را می دهد تا ارتباط مستقیمی با مردم و مخاطب داشته باشند و آخرین آثار خودرا معرض نمایش و فروش قرار دهند. در این بخش، سخنرانی ها و پنل هایی نیز وجود خواهند داشت که به انتقال تجربه در عرصه بازی های رومیزی خواهند پرداخت. بخش «Play Test» یا بازی آزمایی برای نخستین بار در ایران به وجود آمده و به مخاطب این اجازه را می دهد تا بازی هایی که تابحال ارائه نشده اند و فقط نسخه اولیه آنها تولید شده را تجربه کنند. این فضا این امکان را می دهد تا مردم با بازی ساز بصورت مستقیم ارتباط بگیرند و نظرات خودرا درباب بازی بیان کنند. در امتداد وجود این بخش، بخش بازی مورد انتظار را در جشنواره خواهیم داشت که از بازی های موجود در بازی آزمایی توسط مردم و داوران انتخاب خواهند شد.
وی درباب بخش جشنواره ای صحبت های خودرا تکمیل کرد و اضافه کرد: بخش جشنواره به این صورت است که در قسمت های مختلف، دستاوردهای متفاوت یک بازی توسط تیم داوری بررسی می شود. بخشهایی مثل تولید، طراحی و هنری. همچنین در اختتامیه علاوه بر اعلام برگزیدگان از فعالین این حوزه که کارهای ارزشمندی داشته اند تقدیر و تشکر خواهیم کرد. بازی سازهای فعال در عرصه بازی های رومیزی می توانند از ۲۰ مرداد ماه تا ۵ شهریور ماه نسبت به ارسال آثار خود اقدام نمایند که نحوه ارسال آثار توسط شبکه های اجتماعی بامیز اعلام خواهد شد.
میرزایی اظهار داشت: بازی های ارسالی در دو بخش «طراحی شده» و «اقتباسی» مورد داوری قرار خواهند گرفت. در مجموع باید اشاره کنم در امتداد پشتیبانی از شرکت های این حوزه برای بخش نمایشگاهی تخفیفی ۲۰ درصدی لحاظ شده که تا ۲۵ مرداد ماه امکان استفاده از آن میسر است. از طرفی باتوجه به وجود تیم های کوچک در این عرصه، غرفه های اشتراکی نیز طراحی شده اند تا با هزینه ای معقول بتوانند نسبت به حضور در آن اقدام نمایند. بواسطه ظرفیتهای موجود در بامیز ۱۴۰۲ امید است با حضور دیگر شرکتها بتوانیم اتفاقات بیشتری در نمایشگاه رقم بزنیم و جوایز عملیاتی را نیز افزایش دهیم.


منبع:

1402/05/16
09:53:28
5.0 / 5
294
تگهای خبر: اسباب بازی , تولید , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است