حجت الاسلام حبیب الله بابایی:

تقابل با تمدن غرب سردار سلیمانی را ساخت

تقابل با تمدن غرب سردار سلیمانی را ساخت به گزارش کادو دونی رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی اظهار داشت: انسانی مثل شهید سلیمانی بزرگ بودنش حاصل تمدن غرب نیست بلکه در تقابل با آنست و این تقابل است که او را می سازد.



به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، نشست تخصصی امت شهید و مسأله نظم در جهان اسلام توسط حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی نفحات اجرا شد.
در ادامه گزارشی کوتاه از این جلسه را با هم می خوانیم:
صحبت از امت شهید یک دفعه منظور شهیدی است که متعلق است به یک امت. یک دفعه این است که برمبنای نگرش قرآنی فردهایی داریم که در مقیاس امت ظاهر می شوند یعنی فردی که خودش تبدیل به یک امت می شود. مانند آنچه امام درباره شهید بهشتی فرمودند که بهشتی یک امت بود. یعنی فردی که وقتی به شهادت می رسد گویا امت به شهادت رسیده است.
در اینجا مرادمان از تمدن، کلان ترین نظام مناسبات انسانی است؛ یعنی اولاً فراخ است ثانیاً یک سیستم است و ثالثاً بین انسان و یک انسان رخ می دهد. این تعریف زمانی خودش را نشان میدهد که رقبای این تعریف را بشناسید. وقتی تمدن را در میان انسان و انسان جستجو می کنید باید فاکتورهای انسانی و نرم را مورد مطالعه قرار دهید.
با توجه به این معنا از تمدن، عامل شکل گیری تمدن ها انسان ها هستند. البته در الهیات تمدن، تمدن را می توانیم به مثابه فعل الله لحاظ نماییم. در چنین معنایی، اراده انسانی سهم واضحی دارد. هر اراده ای منتهی به شکل گیری تمدن نمی گردد. فقط اراده هایی که در سطح کلان ایجاد می شود مثلاً در سطح جهان اسلام موج بوجود آورد، چنین اراده، اندیشه و اقدامی وزن تمدنی پیدا می کند.
وقتی پای عامل انسانی به میان می آید مسأله تربیت و تمدن ارتباط تنگاتنگی پیدا می کند. آقای کالینگ وود در کتابش فصلی دارد با عنوان "تمدن به مثابه تربیت" یعنی برای شناخت تمدن نباید شاخص تربیت را بسنجید بلکه باید برای رسیدن به تمدن از دالان تربیت بگذرید.
مارشال هاتسل یکی از شرق شناسان آمریکایی که اسلام شناسی اش قابل توجه است در کتابی با عنوان اعجاز در اسلام در پاسخ به این پرسش که اسلام چگونه توانست از چین تا آندلس را تحت تأثیر قرار دهد، به شخصیت های کاریزما اشاره می کند و این شخصیت را در دنیای اسلام بر شخصیت پیامبر اکرم (صلی الله مقابل وآله وسلم) تطبیق می دهد و می گوید این شخصیت بود که اقتدار برای پیوند دادن از چین تا آندلس را داشت. داخل پرانتز باید گفت متأسفانه به سهم بانوان اثرگذار در تمدن کمتر پرداخته شده است.
انسان هایی که سایزشان بزرگ است و جامعیت نسبی دارند که در ادبیات عرفانی به آنها انسان کامل می گوئیم، اهمیت شان در شکل گیری تمدن ها این است که این ها سیستم و نظام کلان درست می کنند و نظام کلان هم به صورت اتومات انسان بزرگ تولید می ک
آیت الله آصفی طرحی دارد با عنوان تربیت جماعت صالحان. در ترکیه آقای فتح الله گولن، یکی از پروژه های اصلی اش در احیای تمدن اسلامی یا بگویید امپراطوری عثمانی، تربیت نسل طلایی است و می گویند تا این نسل تربیت نشود عملاً نمی توانیم نرم افزار تمدن را بالا بیاوریم.
داخل پرانتز بگویم ادبیات تمدنی در جهان اسلام جلوتر از ادبیات تمدنی در ایران است و عملیات تمدنی در ایران جلوتر از عملیات تمدنی در جهان اسلام است.
مالک بن نبی نظریه پرداز الجزایری تعبیر انسان النصف، یعنی انسان پاره و ناقص دارد. این انسان به حقوقش فکر می کند ولی به تکالیفش نمی پردازد. می گوید پاشنه آشیل شکل گیری تمدن چنین انسان هایی هستند؛ هیچ پروژه ای با استمرار نیمه انسان ها در جهان اسلام پیش نخواهد رفت.
این انسان های بزرگ که امواج بزرگی را ایجاد می کنند، فقط با حیاتشان نیست که موج تمدنی ایجاد می کنند، گاهی با مرگ های بزرگ این کار را می کنند.
این یکی از نقطه های عزیمت تمایز تمدن اسلامی با تمدن غربی است، یعنی چطور می توان از پدیده مرگ و شهادت، تمدن ساخت و برای تنظیم مناسبات انسانی، اخلاق و فرهنگ استفاده نمود.
مسیحیت و یهودیت و اسلام هر سه مسأله شهادت دارند اما متأسفانه در دنیای اسلام خیلی کمتر از آنچه در مسیحیت و یهودیت پیرامون شهادت هست، بحث صورت گرفته است. یعنی کتاب های گوناگون درباره مرگ شرافتمندانه نوشته اند.
مسئله نظم
برای انسان های بزرگ گاهی شهادت های بزرگ اتفاق می افتد و گاهی شهادت های معمولی. شهید با این وزن تمدنی، تأثیرش در ایجاد نظم اجتماعی چگونه است. تاکید ما بر نظم از این جهت است که نظم یکی از مؤلفه های تمدن است. در ادبیات اجتماعی دو گونه نظم داریم: قانونی (پلیسی) و اخلاقی (خودخواسته)، اما نظم سومی هم داریم با عنوان نظم معنوی. مثل نظم اربعین.
نظم معنوی اینگونه رخ می دهد که زائر و خادم هر دو توجه معنوی دارند به یک قطب. ارتباط مشترک این دو با آن شخص سوم، رابطه زائر و خادم را سامان می دهد. یعنی ابتدا زائر و خادم با شخص سوم ارتباط برقرار می کنند و این ارتباط سبب ارتباطی بین آن دو می شود، یعنی این ها در پرتو آن امر مشترک، همدیگر را دوست می دارند و از جامعه‌ی عادلانه بیرون آمده و به جامعه محبت آمیز وارد می شوند.
شکل گیری شهادت یک چنین شخصیت بزرگی مانند شهید سلیمانی ممکنست نظم قانونی بسازد اما ما به آن کاری نداریم؛ همین طور می تواند نظم اخلاقی را نیز سامان دهد. مثلاً شهید سلیمانی یک الگوی ایثار و نظم اخلاقی است.
نحوه رفتار ایشان با کودکان، با محافظانشان، با اهل سنت، با غیر ایرانیها و… را می توان بعنوان یک مدل اخلاقی تعریف کرد و از آن برای شکل دهی به نظم اخلاقی استفاده نمود. مسأله اصلی ما نظم معنوی است. این نظم، یک نظم مضاعف و تازه ای برای امت اسلام می تواند خلق کند.
در دنیای غرب، عوامل انسانیِ تمدن را بیش از آنچه هستند به رخ می کشند. عامل انسانی هویت ساز را بسیار مورد تبلیغ قرار می دهند و نیز عوامل دیگری را که نظم دهنده است. باید بتوانیم از ظرفیت های عظیم شخصیت های الگو نهایت استفاده را نماییم و این ظرفیت عظیم را در جهت هویت سازی و نظم معنوی عالی مد نظر تمدن اسلامی بهره گیریم.
اگر نتوانیم شخصیت های الگو را در ذهن فرزندانمان در مدارس جا بیاندازیم شهید سلیمانی ده سال دیگر از خاطره ها خواهد رفت. انسانی مثل شهید سلیمانی بزرگ بودنش حاصل تمدن غرب نیست بلکه در تقابل با آنست و این تقابل است که او را می سازد.


منبع:

1399/10/16
11:41:57
0.0 / 5
898
تگهای خبر: آموزش , ادبیات , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است