معرفی برگزیدگان نهایی دومین جایزه جمالزاده

جایزه جمالزاده روایت تازه ایران است

جایزه جمالزاده روایت تازه ایران است به گزارش كادو دونی معاون فرهنگی شهرداری اصفهان در آیین اختتامیه دومین دوره جایزه جمالزاده از روایت تازه ایران با این اتفاق ادبی، سخن گفت و دبیر ادبی جشنواره هم به روند داوری ها اشاره نمود.



به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، دومین دوره جایزه جمالزاده شامگاه گذشته ۱۴ تیر ۱۳۹۹ با معرفی برگزیدگان خود در چهاربخش جایزه، به ایستگاه پایانی رسید. در مراسم اختتامیه این دوره از جایزه قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان، محمد عیدی، معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و مجید قیصری، دبیر ادبی این دوره از جایزه سخن گفتند. مجری آیین اختتامیه احسان رضایی بود.
جشنواره جمالزاده اثرات ملی و جهانی دارد
شهردار اصفهان در مراسم اختتامیه جایزه جمالزاده با اشاره به نقش مهم محمدعلی جمالزاده در جریان ادبیات داستانی ایران اظهار داشت: هرچقدر ما بتوانیم چنین اشخاصی را با رویدادها پیوند دهیم گام های موثرتری در جهت فرهنگسازی برداشته ایم. ما معتقدیم اثر برگزاری چنین جشنواره هایی تنها منحصر به اصفهان نیست و اثرات ملی و جهانی دارد.
وی اضافه کرد: در شرایط کرونا ما مجبور شدیم خیلی از ایده هایمان را تغییر دهیم البته خوشبختانه توانستیم از راه فضای مجازی شرایطی را ایجاد نماییم که بعضی از کارها بدرستی جلو برود که یکی از مهم ترین نمونه هایش برگزاری همین جایزه جمالزاده است. البته آرزوی ما این است که بتوانیم چنین جشنواره ای را به شکل حقیقی با حضور داوران، برگزیدگان و شرکت کنندگان برگزار نماییم تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
نوروزی در ادامه بعد فرهنگی را در فعالیتهای شهرداری اصفهان پررنگ ارزیابی کرد: فکر می کنم شهرداری اصفهان در حوزه فرهنگی از شهرداری های نمونه کشور است. همان گونه که هم اکنون در مجمع کلان شهرهای حوزه فرهنگی شهرداری اصفهان، دبیری مباحث فرهنگی کلان شهرها را برعهده دارد و دیپلماسی شهری اصفهان کوشیده پرقدرت عمل کند و پیوندهایی موثری را برای نزدیک شدن به دیگران ایجاد کند. شاید شنیده باشید زمانی که ویروس کرونا در چین شیوع یافت اصفهان، نخستین شهری بود که به چین پیام داد و آمادگی خویش را برای کمک به چینی ها اعلام نمود و در نتیجه این حرکت فرهنگی اخلاق محور چینی ها هم متقابلاً با ما تعامل کردند. البته حرکت فرهنگی ما محدود به چین نبود ما به همه سازمان های بین المللی نامه دادیم تا به آنها کمک نماییم و از کمک هایشان بهره ببریم چون کرونا دشمن مشترک ما بود.
او جریان کمک رسانی فرهنگی اصفهان را در سال قبل و ماه های اخیر به شکلی دیگر ارزیابی می کند: در هنگام سیل و بالای طبیعی مثل زلزله در کرمانشاه، خرمشهر و اهواز حرکت های فرهنگی را با حضور در آن مناطق و کمک رسانی تعریف کردیم. در سیستان و بلوچستان اما حرکت فرهنگی جدیدی را آغاز کردیم و بنای یک هم پیوندی تازه را در آنجا گذاشتیم. برای شهر بنت کمک های ویژه ای را در نظر گرفتیم تا در آن بیمارستان و مدرسه و… بسازیم و دانش آموزانش را آموزش دهیم. علاوه بر اینکه نامه هایی به تهران و شهرهای دیگر نوشته و از آنها هم دعوت کردیم تا چنین پیوندی هایی را ایجاد کنند و امیدواریم اصفهان با ترویج و نهادینه کردن این فرهنگ همدلی و همراهی ایجاد کند.
جایزه جمالزاده، راویت تازه ایران
معاون فرهنگی شهردار اصفهان هم در آیین اختتامیه دومین جایزه جمالزاده با اعلان اینکه امروزه مزیت شهرها به شاخصه های فرهنگی آنهاست؛ اظهار داشت: شاید پیش از این گمان بر این بود که شهرداری متکفل امر کالبد شهر است ولی امروزه سه وجه هویت شهری انسان، کالبد و انسان ساخت است.
محمد عیدی افزود: از مزیت نسبی که نه، بلکه مطلق شهرهاست که در جهت توسعه پایدار دست بر روی سرمایه های فرهنگی خودشان بگذارند و اگر گمان همه شهرها بر این است که به جهان شهر و شاخصهای آن برسند تنها از راه گذر فرهنگ در این راه گام برمی دارند. مقوله دوم اینکه شهرداری ها به این باور درست رسیده اند که شهرها را بر بن ریشه ها بسازند. این بن ریشه ها هم میراث کالبدی و هم میراث معنوی است تا بتوانند بر اساس شاخصهای بومی به امر جهانی بدل شوند. سوم اینکه شخصیت ها برندهای شهرها هستند به خصوص کسی مثل محمدعلی جمالزاده که در روش و منش الگوی بسیار مطلوبی است.
به باورعیدی در حوزه اقتصاد فرهنگ هم انگشت تاکید بر چنین شخصیت هایی گذاشته می شود تا این سرمایه ها به سرمایه های جهانی تبدیل شوند و شهرها روایت های خویش را در جهان پرازدحام امروزی براحتی بیان کنند.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان سپس ضرورت حمایت شهرداری از این جایزه را این گونه تبیین می کند: از طرف دیگر شهرداری یک نهاد رسمی دولتی نیست بلکه ساختاری نیمه دولتی دارد که حد واسط بین نهادهای مدنی و دولتی است. به این اعتبار ساختاری مردمی تر از ساختارهای دیگر دارد. به لحاظ اینکه می تواند توسعه پایدار را از راه رویدادهای فرهنگی با شاخصه های پایدار و مبتنی بر شاخصه های زیست بومی بپیماید و در این راه نقشه خوانی داشته باشد. هم به این لحاظ که بواسطه نزدیکی اش با نهادهای مدنی می تواند خصلت مدنی و مردمی بودن یک رویداد فرهنگی را بهتر حفظ کند و در فرایندی تسهیل گرایانه به مرور آنرا به حوزه های تخصصی و مدنی متکفل امر واگذار نماید. به گمانم ابتلای این امر را باید شهرداری شروع می کرد و بعد از فربه شدن بسترهای لازم در حوزه مدنی به کل آنرا محول کند تا رویدادی باشد که در متن و بطن جامعه شکل بگیرد و به صورت فرایند محور خویش را بازتولید کند. علاوه بر اینکه چنین رویدادهایی می تواند روایت شهر را در چارچوب متن بیان و زنده کند چونکه شهر بدون داستان یک کالبد مرده است.
عیدی در انتها برآوردخود را از دستیابی به اهداف جایزه را اینگونه بیان نمود: فکر می کنم به نسبت نخستین سال برگزاری جایزه جمالزاده گام موثرتری در هر دو حوزه برداشته شد و ما این آمادگی را داریم که این حرکت در ادامه کاملاً در بستر تخصصی و مدنی اجرا شود. امیدوارم جایزه جمالزاده بتواند داستان و روایتی جدید را نه فقط برای اصفهان و ایران بلکه ایران صورت بندی کرده وآغاز فرایندی نوین برای همگان باشد.
بدون لابی گری داوری کردیم
دبیر ادبی دومین دوره جایزه جمالزاده هم در آیین پایانی این جشنواره اظهار داشت: زمانی که به جایزه دعوت شدم فکر نمی کردم کار جایزه جمالزاده به این گستردگی باشد؛ من در جشنواره خاتم هم تجربه دبیری دارم ولی تعداد آثار رسیده و گستردگی کار در جایزه جمالزاده با آن قابل قیاس نبود. در این دوره ۱۴۳۸ اثر در ۴ بخش به دست ما رسید که از این تعداد ۸۶۹ اثر در بخش داستان آزاد، ۱۸۸ اثر در بخش داستان اصفهان، ۲۹۴ اثر در بخش زندگی نگاره های کرونا و ۸۷ اثر در بخش زندگی نگاره های اصفهان دریافت شد. این آثار در سه تیم جداگانه هیات انتخاب و هیات داوری غربالگری و خوانده شد و داوران هر دو مرحله با کمال دقت آثار را انتخاب کردند.
مجید قیصری درباره شیوه داوری جشنواره افزود: جا دارد ذکر کنم در اغلب جوایز و جشنواره ها وقتی در انتهای کار آثار برگزیده توسط داوران انتخاب می شود جلسه ای اقناعی برگزار شده که طبق آن بحث هایی درباره آثار انتخابی داوران با هم انجام می شود. ولی ما سال جاری در جایزه جمالزاده به اضطرار کرونا که امکان برگزاری جلسات را کم می کرد مبنا را بر مبنای رتبه هایی گذاشتیم که هر داستان آورده بود و داورهای هیچکدام از بخش ها نمی دانستند کدام داستان در بخش دیگر اول و دوم و سوم شده است و البته آنچه ما را شگفت زده کرد این بود که در بخش داستان اصفهان داوران اثر نسترن مکارمی را حائز رتبه اول دانسته بودند که در بخش داستان آزاد هم اثر دیگری از او اول شد. این مورد نشان میدهد داورهای ما بدون شناخت هم بر مبنای معدل و ادبیت اثر به آن نمره داده اند. نفر سوم بخش داستان اصفهان و آزاد هم بر حسب اتفاق مشترک بود و در هر دو بخش به آثار آقای خسرو عباسی رسید.
وی اضافه کرد: نقطه نظرهایی برای تغییر در این سیر وجود داشت تا به قول برخی دوستان تعداد بیشتری از شرکت کنندگان خوشحال شوند ولی جرات نکردیم در انتخاب داوران دست ببریم و این مورد برایمان مهم بود که خود اثر نمره را کسب کرده باشد چون داوران ما صرفا با اثر بدون اسم نویسنده مواجه می شدند و مبنای جشنواره انتخاب داستان خوب بود. با این اوصاف فکر می کنم این نحوه انتخاب نشان دهنده صداقت جشنواره بوده و این اتفاق نادر برای ما پرارزش بود. اتفاق خوب دیگر در این دوره، این بود که ما از نفرات اول بخش های مختلف سال قبل در تجربه داوری سال جاری استفاده کردیم تا بدون هیچ لابی گری و زد و بندی داوران را انتخاب نماییم و امیدواریم این حرکت، رویه ای معمول در جوایز ادبی ما بشود. علاوه بر اینکه من باید همین جا از شورای سیاست گذاری جایزه جمالزاده هم تشکر کنم که با وسواس و دقت نظر خاصی داوران این جایزه را برگزیدند.
دبیرادبی دومین جایزه جمالزاده سپس در پاسخ این پرسش مجری که تا چه حد هدف جشنواره در تولید داستان هایی با فضای شهری اصفهان محقق شده، اظهار داشت: هنوز تا رسیدن به این تصویر فاصله بسیاری داریم و اتفاقاً یکی از مباحث مطرح شده در شورای سیاست گذاری همین مبحث بود که تبیین نگاه های جشنواره دراین زمینه همچنان به شفاف سازی نیاز دارد و باید همچنان به جشنواره فرصت داد تا بتوان تصویر وضعیت تاریخی اجتماعی شهر اصفهان را بدرستی در داستان ها دید. کما اینکه هنوز بیشتر آثار رسیده با محوریت اصفهان نگاه توریستی دارند و جای نگاه های عمیق و لایه مند نسبت به فرهنگ و تاریخ اصفهان در آثار خالی است ولی من مطمئنم با بنا گذاری خشت های صحیح در این جشنواره و با تاکید بر تجربه در سال های آینده کم کم این هدف هم محقق می شود.
مجید قیصری در ادامه یکی از موارد قابل توجه شورای سیاست گذاری جشنواره را توجه به بعد آموزشی آن دانست: سال جاری هم برنامه ریزی هایی برای برگزاری کارگاه های آموزشی شده بود ولی متاسفانه با انتشار کرونا نتوانستیم اجرایی شان نماییم البته امیدواریم بتوانیم در طول سالجاری دوره ها و کارگاه هایی برای آموزش داشته باشیم تا نویسنده ها و شرکت کنندگان به افق های روشن تری دست یابند.
شایان ذکر است لیست برگزیدگان نهایی دومین جایزه جمالزاده در این برنامه به شرح زیر اعلام گردید که نفرات اول بخش ها لوح افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی دریافت می کنند و نفرات دیگر لوح افتخار و جایزه نقدی خواهند گرفت:
*برگزیدگان بخش داستان اصفهان
نفر اول / نسترن مکارمی / ظل ظلیل
نفر دوم / راضیه مهدی زاده / زبان زمین
نفر سوم مشترک / متینه ایقایی / زن عمو یحیی
نفر سوم مشترک / خسرو عباسی / سفر عیسا
*برگزیدگان بخش داستان آزاد
نفر اول / زخم طاهره / نسترن مکارمی
نفر دوم / دست از سرم بردار / سیاوش قربانی پور
نفر سوم / وقتی مهتاب بر گوراب ها می تابد / خسرو عباسی
*برگزیدگان زندگی نگاره اصفهان
نفر اول / سمیه سیدیان / آدم های گمشده
نفر دوم / کتایون صهبا / خانه آقاجانم
نفر سوم / الهام تربت اصفهانی / گل های قرمز پنج پر
*برگزیدگان زندگی نگاره کرونا
عباس باباعلی / ک مثل کرونا
سمیه یوسفی / سین هفتم
ندا تسلیمیان / به روایت نون، ت


منبع:

1399/04/15
11:46:08
5.0 / 5
928
تگهای خبر: آموزش , ادبیات , انتشار , اهدا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است